24. september 2021

Helgelektyre(405)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, Billy Summers av Stephen King, The Homecoming av Andrew Pyper, og Magiske eventyr av Johanna Basford,  er fra egen boksamling
 




















Morfar pustet med havet - Trude Teige

The Homecoming - Andrew Pyper

House of Leaves - Mark Z. Danielewski 


Natt til onsdag leste jeg ut denne:


Seksten hester - Greg Buchanan

Kald og ekkel krim om den mye nedlagte småbyen Ilmarsh, England. Seksten hestehoder og andre deler, er funnet på et jorde. Kriminalbetjent Alec Nichols blir satt på saken og han får hentet inn hjelp av væterinærpatolog Cooper Allen. Hun får fire dager på å være der, og muligens løse saken på den korte tiden. 

En noe hard bok å lese for dyrevenner, men også spennende og svært dyster.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Forrige mandag begynte jeg å lese Morfar pustet med havet av Trude Teige, og er dessverre ingen fan. Det er interessant å lese, men hadde vært bedre uten kjærlighetsdelen. Det blir for mye instalove og det er utroverdig både i ungdomsbøker og i bøker for voksne. Men det er min mening. 

Den er om to brødre som er blitt sjøfolk, og de mistet foreldrene sine i ung alder. Sverre har lovt å ta seg av sin lillebror Konrad. Men uventede ting skjer i krigen som stadig nærmer seg. Det gjør til at Sverre og Konrad skilles. Konrad fraktes med livbåt og havner så vidt i live på Java, og han er stadig bekymret for broren. Kommer de til å se hverandre igjen?

Spennende og groteskt lesestoff, men språket blir noe pompøst og forutsigbar. Vil heller lese en seriøs bok om andre verdenskrig, i stedet for at det blir blandet med kjærlighet og følelser.

Natt til torsdag begynte jeg å leseThe Homecoming av Andrew Pyper. Ukjent bok og forfatter. Leser ikke bare kjente bøker innen horrorsjangeren. Liker også å utforske litt tilfeldig, også. Venter med å si mer om den til jeg har lest minst halve boka, slik at man får med seg mer handling og stemning å beskrive. 

Ved siden av skal jeg komme meg videre i House of Leaves av Mark Z. Danielewski. Den har blitt noe forsømt de siste ukene. Ikke fordi jeg ikke liker den, men er elendig på sjonglering og da hender det seg at noen bøker blir forsømte. Skriver ikke handling eller mening om den før anmeldelse en gang i fremtiden, fordi den er svært så kompleks. Den er lett skjønne når man leser den selv, men å forklare den for andre, er noe annet, så utsetter det mest mulig. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og vi har det ikke travelt.

Godt mulig jeg blir ferdig med Morfar pustet med havet i helga siden den er kortest, og da blir neste bok: Billy Summers av Stephen King.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:




 Motivene er fra denne boka:
 
Magiske eventyr - Johanna Basford
 
 God helg.

Ukas låt: Boadicea - Enya


9 kommentarer:

  1. Jeg synes også det var vel klissete et par steder i Morfar-boka, selv om jeg godt tåler en god kjærlighetshistorie.
    God leselørdag til deg Ina:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du tåler det mer enn meg. Synes setningen - Vi må skynde oss å elske, er litt komisk. =) Litt sukkersøtt her og der, men overlever det nok.
      Tusen takk og i lige mpåde. =)

      Slett
    2. Godt mulig det. Jeg er jo romantiker innerst inne, men liker ikke når det blir for klissete og for mye hjerte-smerte. Var en kyssescene der etter at de traff hverandre og slapp løs som ble litt too much. (kiosklitteratur-style)

      Glemte å nevne at jeg også likt4 Enya for ganske mange år siden, dog. Kan være fint å høre på nå også.:)

      Slett
    3. Jeg er ikke så mye romantiker selv, så er nok derfor jeg ikke bryr meg så mye om delen, og tenkte ofte på kisoklitteratur jeg også. Det blir noe pompøst, men har ikke mange sider igjen. Synes det er synd når bøker som kunne ha vært spennende og som var spennende fra før av, må smøres inn med romantikk, når det ikke er spesielt nødvendig.

      Morsomt at flere av liker og kjenner til Enya. Vet at mange ikke kjenner til henne eller har lagt merke til navnet hennes. Hun er av de artistene jeg stadig vender tilbake til. =)

      Slett
  2. Kjærlighet er fint.
    Kliss er kjedelig.

    Låten er vakker. Tenk å ha en sånn stemme. Magisk.
    Tror ikke jeg har hverken lest eller sett denne King tittelen. Anbefaler du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, du beskrev kjærlighetsdelen ganske perfekt. Beskrivende.
      Ikke sant? Enya er god. Har hørt på henne i mange år, lenge før hun bidro med The Lord of the Ring Soundtracket. Hun er ikke nødvendigvis min sjanger, men behagelig å høre på hvis man vil ha noe mystisk og herlig. =)

      Billy Summers mener du? Ikke godt å si, har ikke begynt på boka ennå og begynner nok ikke på den før i neste uke, hvis jeg skal være realistisk. Leser tregt, si, men har sett den har fått mange varierte vurderinger. Den kom ut i august.

      Slett
    2. Men hvis det er filmen Sleepwalkers du mener på som sangen er fra, så anbefaler jeg den. Så den for mange år siden og husker den som sær, men en av de bedre Stephen King filmene. Den er ikke en film basert på en av hans noveller eller bøker, men det er han som har skrevet manuset.=)

      Slett
    3. Hei igen noen dager senere.
      Tenkte på Sleepwalkers. Sært er bra. Jeg trodde jeg hadde sett det meste av Kings filmer, men denne har jeg ikke har fått med meg. Noen ganger savner jeg det å gå på videobutikken ...:)

      Slett
    4. Gjerne se den.Den er ikke dårlig, men har noen komiske partier.
      Jeg også. I mine barndomsår var det en offentlig lokal video utleiebutikk, i kjelleren under et bolighus. Det ble ofte besøkt og lånte VHS kassetter mange helger. Det har mer sjarm det enn disse tåpelige strømmetjenestene.

      Slett