12. juli 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, The Silent Corner av Dean Koontz, og Prom House av Chelsea Mueller, er fra egen boksamling  
 
 

 Bøker som ble lest i forrige uke:

Jane Hawk 1: The Silent Corner - Dean Koontz
En kule i hjertet - Un-su Kim

Antall leste sider:

614 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Prom House - Chelsea Mueller
🖉 Kalifatet - Terje Bjøranger
🖉 Jane Hawk 1: The Silent Corner - Dean Koontz

Bøker som leses nå:

🕮 Der skogen møter stjernene - Glendy Vanderah
🕮 Vokterne - Svein Gudbrandsen
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Alt dette raseriet - Cara Hunter
⃞   Om å elske: 15 fortellinger for voksne - Ingvar Ambjørnsen mfl.

Torsdag leste jeg ut The Silent Corner av Dean Koontz som er den første i Jane Hawk serien. Kommer ikke til å skrive mer om den, siden den er nevnt i en del innlegg tidligere, og skrev om den i går. Den trenger av den grunn ingen flere avhandlinger for gjentagelser er bare kjedelig i lengden.

Natt til fredag leste jeg ut En kule i hjertet av Un-su Kim. Den er både voldsom og festlig. Både alvorlig og komediaktig. En bok som er noe vrien å forklare. Men underholdende er det. Den er om Reseng som for det meste av livet har vært oppvokst hos Gamle Grevling som driver "Biblioteket". Et bibliotek for diverse kriminielle oppdrag. Man følger Reseng som er leiemorder/snikskytter. Man blir kjent med hvordan han jobber, og hvor han gjør av likene osv. Spennende og festlig bok til tross for et noe dystert innhold.

Samme dag som jeg avsluttet The Silent Corner, begynte jeg på en roman, noe som er en stund siden sist, og det er: Der skogen møter stjernene av Glendy Vanderah. Tematikken er ikke helt min stil, men likevel er boka småfascinerende. Den er om Jo, forkortelse for Joanna, som har leid et hus for å gjøre feltarbeid. Hun undersøker diverse fuglereir. På eiendommen dukker det opp en jente. Jenta er rundt ni-ti år gammel og sier hun er fra en annen planet, og hun nekter å dra før hun har sett fem mirakler. Joanna tror selvfølgelig ikke på henne og er nødt til å få henne hjem, noe som er umulig siden jenta fremdeles snakker tull. Hvordan skal jenta få Jo til å tro henne, og hvordan skal Jo finne ut hvor jenta bor og få henne hjem igjen? Ikke nok med det. Jenta påstår ikke bare at hun er fra en annen planet. Hun påstår også at hun låner kroppen til en død jente. Joanna har mer enn nok med seg selv for tiden, for hun har nylig mistet sin mor og har selv slitt med en alvorlig sykdom. Hvordan skal hun bli kvitt denne innpåslitne jenta? Har hun ikke foreldre som bryr seg om henne?

Som sagt, ikke helt min type stil eller tematikk, men liker de rare dialogene og Joanna som blir en smule oppgitt, noe som er forståelig.

Natt til lørdag begynte jeg å lese Vokterne av Svein Gudbrandsen som er debutkrim, og enkelte deler av handlingen foregår i Trondheim, som er min nærmeste by. Det er også en krimbok som hopper en god del tilbake i tid. Den er blant annet om førsteinspektør Frank Larsen som får besøk av en uhøflig type som påstår at han er inspektør Sahlin fra svensk politi. Han ber Larsen om å dra til Storlien siden det har skjedd noe forferdelig, og han er nesten sikker på at noe slikt også vil skje på vår side av grensen. Hvem er det som dreper unge gutter og hvorfor? Dette er bare en brøkdel av det som skjer i boka, men vil jo ikke avsløre for meget. Stemningsfullt språk og dyster sak så langt.

Ved siden av hovedbøkene, leser jeg videre i The Stand av Stephen King og House of Leaves av Mark. Z. Danielewski. Leste i begge to i helga, og har kommet et stykke i begge, men har det ikke travelt.

Usikker på hvor mange og hvilke bøker jeg blir ferdig med i løpet av uka, siden det er bøker med litt størrelse, som jeg foretrekker. Foretrekker store bøker fremfor de små, for synes det tar lenger tid å komme seg inn i de tynne bøkene. Men de neste bøkene jeg har på leselista er Alt dette raseriet av Cara Hunter, og Om å elske av Ingvar Ambjørnesen mfl. Så det blir både mørkt og noe variert lestestoff i denne uka, også. 
 
Til andre fotballhatere. Gratulerer med dagen. Helvetestiden er over.😀

2 kommentarer:

  1. Jeg hadde ikke fått med meg Kalifatet. Jeg har lest begge de to første så jeg vil virkelig lese denne også. Jeg har også Vokterne som du leser nå, men jeg har ikke fått begynt på den. Jeg har lest nesten alle av Margit Sandemos bøker i sommer så det har blitt lite av andre ting, bare litt tegneserier innimellom. Men nå er jeg ferdig, så da kan jeg kanskje få gravd meg ned i den svære krimhaugen som venter :-)

    De neste tre ukene skal jeg ikke ha barnebarn og ikke på ferie, så da har jeg tenkt å lese og slappe av :-) Kanskje jeg til og med får skrevet litt innimellom :-)

    Ha en riktig fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kalifatet er en morsom krimbok til tross for alvoret i den. Likte spesielt karakteren Kim, godt. Hadde ikke hørt om Terje Bjøranger før, men det er jo mange forfattere å holde styr på.

      Har ikke lest så mye av Margit Sandemo i det siste. Husker jeg prøvde meg på de ti første bøkene i Isfolket for en god del år siden som var jubileumsutgaver, husker jeg. Har også en ulest bok av henne, men husker ikke tittel. Tror det var noe med hjemsøkt? Husker titlene jeg har lest bedre enn de uleste. =)

      Blir nok bra med noen friuker fremover, og jeg er spent på hvilke du velger å lese. =) Og håper det blir litt skriving.

      Blir nok hjemmeferie her. Har brukt å dra på dagstur til Sverige de siste årene, men blir nok ikke det nå. Orker ikke å sette meg inn i nye reiseregler og koronaregler lenger, for det er så mye frem og tilbake, og er for det meste hjemme, uansett. Så det blir nok en del lesing. =)

      Tusen takk og i like måte. Her har det vært sydenvær i det siste, med noen få regnværsdager, så man trenger egentlig ikke å dra noe sted.

      Slett