30. juni 2021

Bøker jeg skal lese i juli

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
 The Queen of Cicadas av V. Castro, Stesøster av Jennifer Donnelly, og Insektsgutten ev Jeffery Deaver er fra egen boksamling 

Vokterne - Svein Gudbrandsen

Alt dette raseriet - Cara Hunter

Om å elske: 15 fortellinger for voksne - bidrag av forskjellige forfattere

The Queen of the Cicadas - V. Castro

Stesøster - Jennifer Donnelly

Insektsgutten - Jeffery Deaver

 

For juli har jeg lagt vekt på litt eldre bøker. De eneste nyutgivelsene fra i år er The Queen av Cicadas og Alt dette raseriet. Noen er fra i fjor og noen år tilbake. Selv liker jeg å lese litt gammelt og nytt. Juli er et fint lite pusterom fra alt det nye. Kommer til å smette inn noen nye underveis.

 

Vokterne: En bok jeg har hatt en stund allerede. Fikk den fra forfatter og det er heldigvis krim. Krim, horror og thrillere er det jeg leser mest. Morsomt at deler av handlingen foregår i Trondheim, som er min nærmeste by. Sist boka jeg leste med Trondheim i handlingen var Alle fulger små, og håper jeg liker denne bedre.

(Bakpå):

 

DANMARK 1905

Det er en fin sommerdag i hagen til Oberst Preben Elkjær

i København idet han får et brev i hånden levert fra

forsvarsdepartementet med beskjed om å straks reise til

Petrograd i Russland. Tsar Nikolai er urolig. Det rapporteres

om opptøyer og uroligheter og det hviskes om en mulig

revolusjon i landet.


TRØNDELAG 1918

Tretten år senere blir flere unge lyshårede gutter funnet brutalt

drept i Sverige, hjemme hos førsteinspektør Frank Larsen

banker det på døren 1.juledag. Utenfor står inspektør Sahlin 

fra det svenske politiet og ber om hjelp og han antyder at det

det kan dukke opp flere myrdede unge gutter nå på norsk side

av grensen.


Samtidig finner en flere unge prostituerte jenter druknet i 

Nidelven, kan det være en sammenheng?


Førsteinspektør Frank Larsen og hans journalistvenn Amanda

og kollegaer ved Trondheim hoedpolitistasjon graver dypt

og dypere og nettet begynner sakte å snøre seg sammen,

etterforskningen tvinger en pakt fra gammel tid frem i dagens lys,

og dens voktere vil for enhver pris beskytte sine hemmeligheter.


Alt dette raseriet: Dette er bok fire om Adam Fawley, tror jeg, og har ikke lest Hunters tidligere bøker i serien. Når det gjelder krimserier, er jeg ikke så nøye på rekkefølge. Spørs litt hva slags krim det er og hvilken forfatter, men synes de fleste krimbøkene er lett å følge med, selv om de ikke er lest i kronologisk rekkefølge Har to av hennes bøker i samlingen og kanskje denne gir mersmak på å utforske de tidligere bøkene om Adam Fawley ?

(Bakpå):

EN TENÅRINGSJENTE BLIR FUNNET vandrende i utkanten av Oxford,

forvirret og bekymret. Historien hun forteller er skremmende,

bortført på gata, kjørt til et øde sted og utsatt for overgrep. Men

hun nekter å anmelde det.

 

Adam Fawley etterforsker saken, men det er fint lite han får

gjort uten jentas samarbeid. Skjuler hun noe, og i så fall hva?

Dessuten har Fawley på følelsen at han har hørt om en 

lignende sak.

 

Så forsvinner enda en jente, og Adam har ikke lenger noe valg:

han må se fortiden i øynene. For hvis han ikke gjør det, kan det

hende denne jenta ikke kommer tilbake ...

 

"Jeg ble fullstendig oppslukt - og livredd!"

Araminta Hall

 

"Mesterlig, fengslende, overraskende."

Rosamund Lupton


Om å elske: En bok jeg kvier meg litt til å lese angående tema. Det er ikke en sjanger jeg utforsker mest, men samtidig er jeg villig til å lese variert, så hvorfor ikke slå til med denne? Man kan ikke lese om drap og gørr hele tiden, heller ...

(Bakpå)

Når er det for sent å si jeg elsker

deg, og når er det for tidlig?

Kan man elske livet samtidig

ønske å dø? Er det mulig å elske 

en sexdukke?

 

Om å elske er en samling

tankevekkende og morsomme

noveller fra kjente og kjære

forfattere, og fra noen helt

nye stemmer. 

 

The Queen of Cicadas: Det ser kanskje ikke ut som en horrorbok, men det er det, altså og den kom ut tidligere i juni. Aner ikke helt hva den handler om, bortsett fra at den er delvis basert på en vandrehistorie, noe jeg er svak for.

(Bakpå):

 

V. CASTRO

THE QUEEN OF CICADAS

 

When Belinda returned to Texas for a

friend's wedding, she didn't know it would be

at the site of the urban legend of La Reina de

Las Chicharras - The Queen of The Cicadas.

 

In life she was known as Milagros, a young

farmworker who left her home in Mexico for

the US in the 1950s to find work, nly to be

cruelly abused and horrible murdered. The 

town ignored the brutal crime, but the Aztec 

goddess of death heard her cries and allowed

her to return to the land of the living to exact

her terrible venegeance.

 

Now, decades later, as Belinda learns the truth

about Milagros, she realizes the legend is all

too real ... and that she herself will soon play an

important part in it.


Stesøster: Noen thrillere er seriøse og noen thrillere er for underholdning, og denne virker å være for underholdning. Noen ganger trenger jeg slike lette å la meg rive med i. For man blir også lei av seriøse bøker. Man trenger litt uskyldig moro underveis blant tunge bøker man ellers leser.

 

(Bakpå)

ASKEPOTTS ONDE STESØSTER SKAL IKKE

LEVE LYKKELIG ALLE SINE DAGER ...

 

Isabelles skjebne er å være den stygge, onde

stesøsteren. Hun som pinte og plaget den vakre og

uskyldsrene, hun som kuttet av seg tærne for å passe i

den lille glasskoen prinsen ba henne prøve - hun som

nå foraktes av alle.

 

Men Isabelle får muligheten til å endre sin egen

skjebne. For å lykkes må hun hente frem mot og

styrke hun ikke lenger visste at hun hadde. Våger

Isabelle å finne ut hvem hun egentlig er, eller vil hun

forbli bitter og ensom for alltid?

 

STESØSTER er et fantastisk eventyr om kjærlighet

og tilgivelse, om skjønnhetens mange ansikter og

om magien som finnes i menneskenes hjerter.

 

"Eventyrlig spennende"

KIRKUS REVIEWS

 

Insektsgutten: Nå er det en stund siden jeg har lest noe av Herr Deaver. Jeg leste The Bone Collector for første gang i 2017, og det ga mersmak. Har sett filmen mange ganger før jeg leste boka, og en sjelden gang liker jeg begge deler. Liker Deavers dysterhet og tunge stemning, og håper at denne også har litt av det. Noen en serie hvor jeg ikke er så nøye med rekkefølgen.

(Bakpå):


"... når det gjelder spenning og overraskelser,

er Deaver fremdeles mesteren."

Publishers Weekly


Det finnes verre ting enn drap ...


Varmen er trykkende luften står stille og insektene surrer

nådeløst rundt. En gutt er drept og en jente kidnappet

i sumpområdene i North Carolina. Lydia Johnsi kommer for

å legge blomster på åstedet, men plutselig blir hun overfalt

og forsvinner i sumpen. Lincoln Rhyme, New Yorks fremste

ekspert på åstedsgranskning, befinner seg på et sykehus

i nærheten for å ta en risikabel ryggmargsoperasjon.

Men når distriktets sheriff ber om hjelp, starter han jakten 

på insektsgutten sammen med sin gode venn og kollega

Amelia Sachs.

 

"En nervepirrende klappjakt."

New York Times Book Review


"Spekket med spenning, skrekk

og psykologiske gåter."

Oddbjørn Jonsbråten, Stavanger Aftenblad


"Like intrikat, velskrevet og herlig

tilfredsstillende som alltid."

Booklist


"Den mest kreative, dyktige og spennende

thrillerforfatteren i verden. ..."

Daily Telegraph

 

Dette er da bøkene jeg håper på å få med meg i juli. Kommer til å smette inn noen andre bøker underveis, også, men ikke altfor mange, siden det er lenge siden jeg har klart alle de planlagte bøkene på en måned. Jeg har klart det noen ganger tidligere, men det er for lenge siden sist. Så skal ikke ta altfor mange spontane valg i juli.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar