4. september 2020

Helgelektyre(350)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Der hun lå av Kimberly McCreight, er fra egen boksamling

Der hun lå - Kimberly McCreight

Datter savnet  - Harlan Coben

The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson


Forrige mandag leste jeg ut denne:

Kvinnene jeg tenker på om natten: i fotsporene til mine heltinner - Mia Kankimäki

Denne var noe tung å komme seg gjennom. Ikke bare fordi dette er kvinnelitteratur som jeg har litt skrekken for, men den byr på mye historie og fakta. 

Mia Kankimäki skriver en bok om kvinner hun ofte tenker på om natten når hun ikke får sove. Kvinner som inspirerer, er banebrytende og som har åpnet veier for andre kvinner. Dette er snakk om historiske skikkelser som er både kjente og ukjente. Noen av dem hadde mann og barn, men var ikke akkurat heldig med kjærlighetslivet og noen av dem levde alene, som klarte seg mer enn bra. Den jeg likte minst å lese om var Isabella Bird som var noe rasistisk, og den mest spennende kvinnen å lese om fra denne boka var: Sofonisba Anguissola. Hun var en av de første profesjonelle kvinnelige kunstnerne, og hun fikk til og med opplæring av Michelangelo.

Det som var noe tungt med denne boka er at den er noe monoton i lengden, men heldigvis var de fleste kvinneskikkelsene interessante å lese om.

Samme dag begynte jeg å lese en ukjent krimbok for min del og det er: Der hun lå av Kimberly McCreight. McCreight var tidligere advokat før hun satset for fullt på skrivingen. Hittil har hun vært en ukjent forfatter for min del, og dette er en av mange bøker jeg har kommet over i en dagligvarebutikk. 

Den er om Molly Sanderson. På baksideteksten står det at hun heter Anderson, men i innholdet heter hun Sanderson. Har sjekket noen amerikanske pressesider om bøker. I noen av dem omtales hun som Anderson, men de fleste som Sanderson, så jeg satser på at hun heter Molly Sanderson. Hun er journalist for en lokalavis hvor hun skriver om små saker. Hun er gift med Justin og sammen har de datteren, Ella. Etter å ha slitt med tung depresjon etter å ha mistet et barn, kommer Molly sakte, men sikkert inn i hverdag og rutiner igjen. Mannen blir bekymret for henne da en rystende sak skjer i det lille stedet de har flyttet til, og Molly får oppdraget om å ta seg av nyhetssaken. En nyfødt er blitt ufnnet død ved universitetsområdet. Har universitet noe med saken å gjøre, og er Molly i stand til å utføre en slik sak, med tanke på at hun har mistet et barn selv?

Jeg kjenner at jeg sliter litt med denne. Ikke på grunn av temaet som er forferdelig i seg selv, men på grunn av skrivemåten og oppbyggingen. Jeg har heller ikke særlig sansen for Molly, for hun virker veldig selvsentrert. Man vet hun har opplevd mye vondt, men hun virker veldig selvsentrert ellers også, så det er vanskelig å like henne. Så dette er en krimbok det er vanskelig å komme seg inn i, fordi den engasjerer ikke så veldig.

Jeg har en annen utgave av boka enn det bildet viser, men kunne ikke finne mitt eksemplar online.

Natt til fredag i forrige uke, begynte jeg å lese Datter savnet av Harlan Coben, og jeg liker den mye bedre. Coben virker å være i toppform med denne. Godt å se ham si i et intervju at han ofte føler seg usikker under skriveprosessen, spesielt med tanke på at han er omtrent like produktiv som Stephen King til å skrive bøker. 

Datter savnet er om en familie som er litt på randen. Utenfra virker de stabile og rolige, men innvendig er de alltid bekymret for datteren deres Paige som har vært lenge borte. Hun er sammen med en fyr som ikke er et godt forbilde, og hun tilbringer tiden med ham istedet for å komme hjem. På et tidspunkt på college har ting gått galt, men hva? Hvorfor har hun forandret seg til noen de ikke kjenner igjen, og hvorfor skyr hun unna sine nærmeste? Simon får vite av noen at han har sett datteren hans spille som gatemusikant. Simon oppsøker stedet og betrakter henne en dag, i håp om å få henne hjem. Men hun forsvinner så fort han prøver å snakke med henne. Ting skjer, som får dem til å mistenke at datteren deres er i fare, og de må gjøre alt for å finne henne, men er det for sent?

Var noe skeptisk til denne boka for den virket noe typisk, men den har tempo, er fengslende og det er lett å bli revet med. Så det var ingen grunn til å være skeptisk. Coben har hatt sine oppturer og nedturer med bøkene sine han også, men har sansen for denne, og er spent på fortsettelsen. Jeg blir kanskje ferdig med den i helga siden jeg har få sider igjen.

Stykkevis og delt leser jeg sammen med en annen bokblogger denne boka:The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Den er fortsatt litt rotete og vanskelig å komme seg inn i, men har fått tak i noe av det som skjer. Å lese high fantasy er nok ikke min sterkeste side, men kanskje det kommer seg. Synes det er lettere å få med seg high fantasy som Tv-serie og filmer. Synes det er vanskeligere å forestille seg ting fra den sjangeren i bokformat, for det er en sjanger jeg ikke leser mye av. Jeg liker den delvis og de fleste av karakterene, men er ikke helt begeistret. Det er en bok som er utfordrende å leve seg inn i. 

Usikker på om jeg blir ferdig med Der hun lå før helga er over, men unasett er neste bok: Tro meg når jeg lyver av Ellen G. Simensen, som er norsk krim som bidrar til bokhøsten. Jeg vet ikke så mye om den og som nevnt noen ganger før, foretrekker jeg å ikke vite så mye om en bok før jeg skal lese den selv, for å unngå eventuelle spoilere og slikt. Det er jo drepende. Men det er en av bøkene jeg har hatt mest lyst til å lese i løpet av høsten.

Siden sist helg har det blitt fargelegging også, som vanlig.

I går ble jeg ferdig med denne siden:

Motiv som trenger mer jobb:

Begge motivene er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl

Flere motiv som trenger mer jobb:













Motivet er fra denne boka: 

Imagimorphia - Kerby Rosanes











Motivet er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Dirty Gold - Angel Haze

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar