28. september 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Dolores Claiborne av Stephen King, og Elevator Pitch av Linwwod Barclay, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* #vågåvære - Tale Maria Krohn Engvik

Antall leste sider i forrige uke

694 sider  
 
Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Elevator Pitch - Linwood Barclay
Dette er Gomorra - Tom Chatfield

 Bøker som leses nå:

* Kongeriket - Jo Nesbø
* Dolores Claiborne - Stephen King
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson
* Et slag i ansiktet - Abbas Khider

Planlagte bøker denne uken:

* Skyggedanseren - Sara Omar
 * Gudmoren - Ingar Johnsrud
 
Bare en bok ble lest i forrige uke, og det er alright det også. Kunne gjerne ha tenkt å ha lest flere, men noen bøker er store og trenger mer tid. Kongeriket begynte jeg å lese for akkurat en uke siden, og det er en bok på over seks hundre sider, men er kommet over halvveis, så blir nok ferdig med den en av de nærmeste dagene. Liker den litt bedre enn forventet. Den er noe gjentagende og treg, men føler ikke det gjør noe denne gang da dette er en karakterdrevet krim, og de fleste karakterene er spennende å lese om. Har lest mange bøker av Nesbø tidligere, selv om jeg ikke er blodfan av bøkene hans. Mine favoritter av ham så langt er: Marekors og Snømannen, som var veldig fengslende. Kongeriket er ikke like bra som dem, men liker stemningen i den, karakterene, og morsomt at boka føles noe amerikansk, selv om handlingen foregår i Os. Sikkert på grunn av at karakterene virker veldig amerikanske.

Den er om brødrene Roy og Carl Opgard, som kommer fra en noe komplisert familie. De stiller opp og er der for hverandre, men samtidig har de sine hemmligheter. Da foreldrene deres dør i en bilulykke, må guttene stort sett klare seg selv. Siden Roy er storebror, er han den som tar mest ansvar og han rydder alltid opp etter lillebroren når han er i trøbbel. Mange år er gått siden sist de har sett hverandre, og Carl kommer tilbake med en kvinne. Sammen bor de tre fortsatt i samme hus hvor de vokste opp sammen med foreldrene. Carl er kommet tilbake for han har store planer for bygda. Nemlig sette opp et hotell, men får han broren og de andre i bygda med seg? Samtidig er det mye drama og fortid som dukker opp, samtidig som historien beveger seg i nåtid og fortid. Som sagt, noe gjentagende i lengden og lite utvikling, men fascinerende persongalleri. Selv om boka er stor, er den veldig lettlest og består av korte kapitler.

Natt til torsdag begynte jeg å lese Dolores Claiborne av Stephen King. Den er veldig annerledes enn hans andre bøker jeg har lest. For det første er denne veldig kort. Hun bruker vanligvis å skrive svære mursteiner, og som regel skriver han bøker med stort persongalleri, men her er det ganske få. Jeg visste heller ikke at den var skrevet som monolog før jeg fikk den, og boka har ingen kapitler. Det var litt uvant å komme seg inn i monologen, siden man ikke er så vant til å lese det fra før, men etter ti sider, ble man fort dratt inn i det hele. Jeg har sett filmatiseringen en del ganger, og dette er første gang jeg leser boka. Må si jeg liker begge deler veldig godt. Boka ble utgittt i 1992 og filmen ble produsert i 1995. Både boka og filmen er veldig troverdig, mørk og noe brutal. I boka snakker Dolores Claiborne med noen, men man vet ikke helt hvem de er. Den ene er Frank, hun nevner en Nancy og den tredje er Andy. Uten at man vet det helt sikkert, sitter hun muligens i et avhør hvor hun forteller sin versjon av det hele. Hun er beskyldt for at kvinnen hun jobbet for døde. 

Kvinnen hun jobbet for, er Vera som er gammel, syk og ensom. De voksne barna hennes kommer ikke på besøk, og hun må ha noen til å stelle huset og henne selv, siden hun ikke klarer det på egen hånd. Men problemet med Vera er at hun er alt annet enn hyggelig. Hun er hard, bestemt og kanskje noe hakkete. Hun er veldig flink til å sette Dolores på prøve og har sine kriterier til hvordan ting hjemme skal gjøres. Orker Dolores å henge med på alle instruksjonene hennes døgnet rundt, eller kommer ting til å gå fullstendig galt? Som sagt en annerledes King bok, men svært underholdende. Liker også de små illustrasjonene som er med, som enten er laget av blekk eller kull. Som sagt er det en kort bok til King å være, men kommer til å bruke tid på denne, siden jeg leser tregere på engelsk. Men foretrekker å lese King på engelsk, for synes han mister fortellerstemmen i oversettelser. Det blir ikke helt det samme. 

Den tredje boka jeg leser i erThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson som jeg ikke kommer til å si så mye om. Det er mer enn nok å lese den foreløpig. Den er fremdeles tung på mange måter. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og kommer nok til å lese den i noen uker til. Jeg liker deler av den, men synes ikke den fenger så voldsomt som den gjorde i begynnelsen.

I kveld skal jeg begynne på en annen bok. Jeg liker ikke å lese fire bøker "samtidig", men så er det så mange bøker man vil lese på en gang, at det er vanskelig å holde seg til bare tre bøker, som jeg gjør til vanlig. Så skal prøve å sjonglere med fire. I kveld skal jeg begynne å lese Et slag i ansiktet av Abbas Khider. Jeg vet ikke så mye om den, for jeg liker som sagt ikke å vite så mye om en bok før jeg har begynt å lese den. Det eneste jeg vet, er at det er om en mann som venter på asylsøknaden hans i flere asylmottak under ventetiden, og som lengter etter å bli hørt.
 
Jeg ble ikke ferdig med Nesbøboka i forrige uke, men blir nok det i en av de nærmeste dagene, og blir antageligvis ferdig med Dolores Claiborne også, og neste bok ut er: Skyggedanseren av Sara Omar, som jeg grugleder meg til. Har man lest Dødevaskeren av henne, vet man at denne kommer til å bli brutal og mørk. Man har en følelse av det, i hvert fall. Likte ikke Dødevaskeren så godt som mange andre gjorde, men gir henne en sjanse til med Skyggedanseren. Hvis det blir tid til overs, skal jeg også begynne å lese Gudmoren av Ingar Johnsrud. Får se hvor mye som blir lest mot helga. Godt man har en tom kalender, for man har i hvert fall bøker å fylle tiden med.😀

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar