24. august 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Bruddstykker av Karin Slaughter, Spoor i aske av Matthew Hall, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Der hun lå av Kimberly McCreight, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* Du er klarsynt - Lilli Bendriss & Camillo Løken
* Bruddstykker - Karin Slaughter

Antall leste sider i forrige uke:

  694 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Spor i aske - Matthew Hall
Dødelig bekjentskap - Peter Swanson
 
Bøker som leses nå:

*  Kvinnene jeg tenker på om natten - Mia Kankimäki
* Krypdyrmemoarer - Silje O. Ulstein
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Planlagte bøker denne uken:

* Datter savnet - Harlan Coben
 * Der hun lå - Kimberly McCreight

Natt til onsdag leste jeg ut Du er klarsynt:7 trinn til å aktivere dine evner av Lilli Bendriss og Camillo Løken. De har skrevet bøker sammen før og jobbet sammen. Både Lilli Bendriss og Camillo Løken bidrar til skriveprosessen og det blir markert tydelig hvem som skriver hva. Den er om hvordan Bendriss oppdaget sine evner og at hun har vært åpen for en annen verden fra hun var 42 år. De hevder at alle kan trene seg opp til å åpne seg opp for det overnaturlige, den andre siden eller hva man skal kalle det. De syv trinnene blir forklart på en enkel og grei måte. Det er også med øvelser til hvordan du kan fokusere på de diverse opplæringstrinnene. Jeg prøvde ingen av øvelsene eller tipsene selv, men synes det er fascinerende og interessant lesing. Selv om jeg ikke tror på alt av det overnaturlige, så elsker jeg alt som har med spøkelseshistorier, grøss og overnaturlige ting å gjøre, så derfor jeg ville lese boka. Jeg er interessert i det som er skremmende og uhyggelig. Er ikke åndelig eller religiøs, men liker det som har med uvisshet å gjøre. Det er spennende. Spennende og fin bok å få med seg, og kjenner til Lilli Bendriss fra Åndenes Makt. Derfor jeg ville lese den for har sett programmet siden begynnelsen.

Samme natt begynte jeg å lese Krypdyrmemoarer av Silje O. Ulstein som jeg fremdeles leser i. Den er både tung og spennende. Det er en psykologisk thriller med forskjellige karakterer som blir fortalt fra deres perspektiv. Den er blant annet om Liv som deler hybel med to andre gutter. De bestemmer seg for å skaffe seg en slange. Det blir så og de kaller den Nero. Liv verner om den som en unge for hun vil ikke det skal skje den noe og holder den på rommet sitt siden guttene ofte arrangerer fest. Det føles av og til som om Nero snakker til henne og at hun forstår den, men gjør hun det? Vi blir også kjent med Mariam som bor sammen med sin mann Tor og datteren Iben. Hun drømmer om å flykte fra familielivet av og til. Bryte fasaden. Men er hun sterk nok til det? En dag forsvinner Iben. Vil politiet finne henne i god behold? I boka møter vi også Roe som  er politimann som ikke liker å føle seg gammel, og at alt moderniseres så altfor fort. Vil han klare å henge med? Midt i det hele blir noe fortalt fra Neros perspektiv også, og det er interessant å se ting fra en slanges perspektiv. Man blir også kjent med mange andre spennende karakterer i boka.
 
 I går leste jeg ut Bruddstykker av Karin Slaughter og hun har fres i språket ennå. Tidligere har jeg lest Pretty Girls og The Good Daughter av henne og jeg vil lese mer av henne. Tok meg flere år før jeg leste noe av henne for ble skeptisk til at bøkene hennes fikk mye oppmerksomhet. Trodde de var oppskrytte, men er glad jeg tok sjansen for noen år siden til  å lese en bok av henne. Bøkene hennes er ikke for alle siden de er noe voldelige, men det synes jeg ikke det gjør noe i thrillere. Bruddstykker er om et komplisert mor og datter forhold som blir enda mer komplisert. De er på resturant i et kjøpesenter for å feire Andreas bursdag. Hun fyller 31 år og moren vil ikke at datteren skal tilbringe dagen alene. Andrea bodde en periode i New York, men flyttet tibake til sin mor for hun føler seg mislykket og vet ikke helt hva hun vil. Mens de drikker kaffe oppstår det skyting og Andrea får se en side av moren hennes hun aldri før har sett. Handlekraftig og veldig rolig i en slik type situasjon. Senere oppstår det en ny hendelse som gjør til at moren ber Andrea om å flykte i en bestemt rute, og ikke ta kontakt før moren hennes ber henne om det. Hva er det som egentlig skjer, og hvem er det Andrea må flykte fra? Boka er både fra nåtiden og fortiden. Nåtiden er om Andrea på flukt på leting etter svar om hvem moren hennes er og hva hun har skjult for henne, og den andre er om en gruppe mennesker, en type sekt som planlegger diverse attentat. Deler av handlingen foregår i Oslo. Spennende og interessant thriller med voldsom tempo. En liten twist oppstår, og den skjønte jeg omtrent hundre sider før det ble avslørt, men det ble gjort på en fin og elegant måte, så jeg ble ikke skuffet. Det blir ikke min siste bok av Slaughter. Litt morsomt at Karin Slaughter er hennes ekte navn.

Etter å ha lest ferdig Slaughter orket jeg ikke å begynne på en ny bok, og leste noen sider iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson istedet. Den leser jeg sammen med  med en annen bokblogger og vi bruker god tid på den siden det er en komplisert high fantasy bok. Jeg synes i hvert fall at den er det.

Jeg begynte ikke med en ny bok før tidligere i dag og da begynte jeg å lese: Kvinnene jeg tenker på om natten av Mia Kankimäki. Jeg hadde lyst til å lese den, men samtidig grudde jeg meg til å lese den for jeg har litt skrekken for ren kvinnelitteratur. Jeg aner ikke hvorfor. Jeg leser det en gang i blant, men ikke ofte. Men kan vel ikke lese grøss og gru hele tiden selv om det er min nisje, og det er greit å utfordre seg selv litt også. Lese fra sjangre man ikke er vant til fra tidligere, og det fikk jeg sjansen til nå. Både Kvinnene jeg tenker på om natten ogThe Way of Kings Part One er litt ukjent terreng for meg.

Tør ikke å si så mye om Kvinnene jeg tenker på om natten riktig ennå, siden jeg har lest bare noen få sider og ikke er ordentlig kjent med boka. Men den er i hvert fall om en kvinne som kaller seg M. Hun er i tidlig førtiårene og føler seg litt utenfor alt sammen siden hun ikke har mann og barn. Hun har sagt opp jobben, gitt ut bok og er arbeidsledig. Livet hennes er ikke helt stabilt. Hun er fascinert over kvinner som har levd sine liv på sin egen måte. Kvinner fra forskjellige tidsepoker og kultur. Hun prøver å finne sin egen vei og stemme gjennom dem. Gi livet sitt en form for mening. Boka er en form for biografi og reisebok. Fryktet at dette ville bli tør lesing, men det er det ikke. Boka har en fin selvironi og er interessant så langt.

Kommer kanskje til å bli ferdig med Kvinnene jeg tenker på om natten og Krypdyrmemoarer i løpet av natta. Da skal jeg begynne på disse bøkene: Datter savnet av Harlan Coben og Der hun lå av Kimberly McCreight. Jeg har lest mange bøker av Harlan Coben tidligere og etter mange års pauser har jeg tidligere i år begynt å lese noe av ham igjen. Kimblery McCeight er hittil ukjent for meg. Kommer ikke til å si så mye om bøkene nå, for foretrekker å bli litt kjent med dem først. Samtidig skal jeg lese videre iThe Way of Kings av Brandon Sanderson.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar