3. august 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Den fremmede av Harlan Coben, The Dark Game av Jonathan Janz, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Ta meg tilbake av B.A. Paris, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* Den fremmede - Harlan Coben
* Terapeuten - Helene Flood
* Der Agnes bor - Marit Larsen & Jenny Løvlie

Antall leste sider i forrige uke:

796 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

  Min mørke Vanessa - Kate Elizabeth Russell

Bøker som leses nå:

*  The Dark Game - Jonathan Jantz
* Risiko - Sven G. Simonsen
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Planlagte bøker denne uken:

* Dronningen - Tove Taalesen
 * Ta meg tilbake - B.A. Paris

Ingen stor leseuke i forrige uke, men noe ble da lest.

Natt til forrige tirsdag leste jeg ut Den fremmede av Harlan Coben, som var en artig thriller, og det var godt å lese noe av ham igjen. Liker ikke alt han har skrevet, men det meste, og jeg foretrekker de enkeltstående thrillerne hans istedet for bøkene om Myron Bolitar. De er ikke like intense.

Den fremmede er om en mann som oppsøker Adam Price, og forteller noe som Adams kone skal ha gjort, men ikke fortalt Adam selv. Det gjør Adam både forundret og forbannet. De har vel ikke noen hemmeligheter i familien? Hvorfor forteller den fremmede dette han, og har den fremmede andre ofre, eller er det bare Adam han er ute etter? Ting blir ikke bedre når Adams kone forsvinner, og de to sønnene deres blir like bekymret.

Lettvint løsning på slutten, men syntes ikke det gjorde noe da de fleste karakterene var spennende å lese om, og boka består av korte kapitler og en dose sarkasme.

Natt til onsdag begynte jeg på en ny bok, og det var: Risiko av Sven G. Simonsen. Den ble jeg ikke ferdig med i forrige uke, men er over halvveis og liker den godt. Den er om Liv Eriksson som er psykolog. Hun og kjæresten Olav drar på klatretur i Thailand, men noe forferdelig skjer. Han dør i en ulykke og tilbake i Norge igjen, er ikke Liv den samme, og tilbringer mye tid alene. Vil livet hennes komme tilbake til det normale igjen? Og var det bare en ulykke? Noe sier henne at han var stresset over noe de dagene de var i Thailand, eller er det sorgen som ikke aksepterer at det var en ulykke? Liv får ikke ro før hun gjør sine undersøkelser.

Liker både handlingen og de fleste av karakterene så langt, spesielt Liv. Hun er en type person som man både liker og ikke liker, for man vet ikke helt hvor man har henne. Dette er en litt typisk thriller, men den er underholdende og verdt å lese.

Forrige tirsdag leste jeg ut den beryktedeTerapeuten av Helene Flood. Jeg ventet med å lese den med vilje for ble litt lei av at den var synlig overalt. Da liker jeg å vente litt med å lese en bok. Hadde heldgivis ikke forventninger da jeg leste denne, for for mye forventinger til en bok, kan ødelegge så mye. Så det var ikke det som var årsaken til at jeg ikke like den helt. Syntes bare den var litt slapp og langdryg til å være i denne sjangeren. Har ikke tenkt å si så mye om handlingen siden jeg har nevnt det en del ganger i andre innlegg, og venter til jeg skal skrive anmeldelsen, så det ikke blir altfor mange gjentakelser.

Jeg leser videre iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Kommer ikke til å skrive oppsummering om denne før anmeldelsen om en del tid, for dette er en hard bok å sette seg inn i. Mange sier den er kompleks og det er den også. Men føler jeg har fått litt bedre forståelse for den etter hvert som man leser, men det tar litt tid å bli kjent med verdenen Sanderson beskriver, synes jeg. Også er det en del hovedpersoner å holde styr på, så derfor unngår jeg oppsummering før anmeldelse når det gjelder denne, siden jeg kommer til å lese i den en god stund. Man får bare bli vant til at boka kommer til å være synlig på denne siden en god stund fremover, for det er en bok man bør bruke tid på. Jeg leser denne sammen med en annen bokblogger.

Samme dag som jeg ble ferdig medTerapeuten, begynte jeg å leseThe Dark Game av Jonathan Janz. Den kom ut i fjor og det er min første bok av Janz. Han skal visst være det nye stjerneskuddet i horrrorsjangeren, men er ikke helt overbevist. Selv om jeg ikke likerThe Dark Game helt, skal jeg lese mer av Jantz for å se nærmere hva slags horror han skriver. Horror er ikke bare horror. Det er mange undersjangere der også som med mange andre sjangre. Grunnen til at jeg ikke liker denne helt er at jeg synes at de fleste karakterene er irriterende og nesten barnslige, og historien er ikke spesielt uhyggelig eller intens. Det er noe barnslig over det hele. Den er om en gjeng unge lovende forfattere som blir invitert til en slags herregård. De blir inviterte av legenden Roderick Wells. En forfatter mange ser opp til. Han har sine regler. Ingen bruk av teknologi, de må skrive et bestemt antall ord, og alle må skrive noe innen horrorsjangeren. Mange av karakterene har sine usikkerheter, og prøver å bevise det ene og det andre for hverandre, men har de psyke nok til å være der under hele oppholdet? Forskjellige grunner kan elimenere dem og den som vinner, vinner prestisje og mye mer. Men vet de egentlig hva de har gitt seg utpå, og hvorfor virker Wells til tider skremmende?

Konseptet gjorde meg nysgjerrig på denne boka. Liker horror hvor karakterene befinner seg på et øde sted, men denne boka konsentrerer seg mer om fortiden enn nåtiden, og det fenger meg ikke noe særlig denne gang. Man får vite hva forskjellige karakterer har gjort i fortiden og synes det ødelegger spenningen, for synes nåtiden fascinerer meg mer i denne boka. Så sånn sett er jeg ikke helt begeistret.

På fredag leste jeg Der Agnes bor av Marit Larsen. Jeg ville lese, men orket ikke noe "avansert", så valgte en barnebok siden jeg har en del uleste barnebøker liggende, og noen ganger trenger man bare noe lett. Den er om Agnes som bor i en bygård og ting føles litt annerledes når en ny jente flytter inn. Agnes inviterer henne på en kreativ måte til å leke med henne, men blir ignorert. Det virker som om den nye jenta er fornøyd med å leke alene. Kommer hun til å få kontakt med den nye jenta og bli venn med henne? En fin bok om det å føle seg hjemme i en bygård og samtidig få et innblikk i hvordan det er å bo tett på med andre.

Kommer til å bli ferdig medThe Dark Game og Risiko i en av de nærmeste dagene. Har få sider igjen i begge, og da blir de neste bøkene på leselista: Dronningen av Tove Taalesen og Ta meg tilbake av B.A. Paris. Dronningen av Tove Taalsen vet jeg ikke så mye om. B.A. Paris har jeg lest en bok tidligere, og det er: Bak lukkede dører som jeg ikke likte noe særlig. Men liker å gi forfattere flere sjanser for å se om det er skrivestilen eller bøkene jeg ikke liker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar