14. oktober 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag mot en ærlig anmeldelse
The Blind Assassin av Margaret Atwood er fra egen boksamling



  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Ingen.

 Antall leste sider i forrige uke: 

521 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen. Jeg tok meg en liten høstferie.

Bøker som leses nå:

* Vi skal ikke våkne - Heine Bakkeid
* Stella Polaris - Myriam H. Bjerkli
* Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
 

Planlagte bøker denne uken:

* Vi skal ikke våkne - Heine Bakkeid
* Stella Polaris - Myriam H. Bjerkli
* Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
* Passasjeren - Lisa Lutz
* Død eller ISKREM - Gareth P. Jones

I forrige uke tenkte jeg å legge ut minst en eller to anmeldelser, men istedet tok jeg meg en høstferie, siden jeg ikke har hatt særlig til skrivelyst i det siste. Men har fått skrevet litt i mellomtiden, og har som håp å legge ut en anmeldelse av disse bøkene i løpet av uka: I skyggen av stråleglansen av Jan-Erik James Knudsen ogTatovøren i Auschwitz av Heather Morris. Jeg er snart ferdig med å skrive begge anmeldelsene, og håper jeg blir ferdig til å legge dem ut før uka er omme.

Jeg har også lest en del selv om skrivelysten ikke har vært på topp. De fleste bøkene jeg leser er litt store og krever derfor litt tid, derfor ble jeg ikke ferdig med noen i forrige uke. Men jeg er snart ferdig med Vi skal ikke våkne av Heine Bakkeid. Den blir jeg enten ferdig med i dag på mandag eller tirsdag. Jeg er ikke helt begeistret over boka, men jeg liker hovedepersonen Thorkild Aske som er både veldig dyster og morsom. Han fascinerer litt, men selve handlingen er ikke særlig engasjerende.

Har også kommet et stykke i Stella Polaris av Myriam H. Bjerkli. Jeg føler ikke at jeg liker boka helt så langt, for synes det er lite utvikling i både persongalleriet og handling, men vi får se om det tar seg opp. 

Sammen med en annen bokblogger som jeg har lest mye med, leser jegThe Blind Assassin av Margaret Atwood. Jeg har ikke kommet så langt ennå fordi den er litt komplisert, og jeg leser tregere på engelsk, men liker det så langt, spesielt begynnelsen når man blir kastet rett inn i handlingen.

Ved siden av de nevnte bøkene leser jeg også Verden som var min:Tyvetallet av  Ketil Bjørnstad. Han skriver en bokserie om sitt eget liv og fletter det inn i nyhetsbilde fra diverse tiår. Disse bøkene kan også leses som frittstående. Dette er min første bok av ham og liker fortellerstemmen godt så langt. Siden forrige innlegg har jeg lest om Kronprinsesse Mette - Marits bryllup, Stortingsvalget som gikk dårlig, og dagen etter da verden fikk sjokk over 11. september tragedien, en ukjent alpinist kræsjer inn i en annen person under trening og dør, Bjørnstad og hans kjære som får tak i ny katt, og hans filosofering over deres barnløshet. Dette er en stor bok på over 800 sider som jeg kommer til å bruke en del tid på, men synes boka er interessant så langt. Bjørnstad er ingen Knausgård, men jeg liker måten han reflekterer på. 

Muligens blir jeg ferdig med Vi skal ikke våkne og Stella Polaris i denne uka og da skal jeg begynne på disse bøkene: Passasjeren av Lisa Lutz. Både boka og forfatter var ukjent for min del, men det gjør ikke noe. Selv om jeg leser fra mange favorittforfattere og forfattere jeg har hørt om, er det også spennende å lese noe av mindre kjente forfattere. Den andre boka jeg håper å få begynt på før uka er over, er: Død eller ISKREM av Gareth P. Jones, som har skrevet mange bøker for unge lesere. Jeg har lest noen av bøkene hans og synes tittelen på denne virker spesiell, derfor jeg fikk lyst til å lese den. Virker som den passer ypperlig som Halloweenlesing også.

Dette er bøkene jeg skal konsentrere meg om resten av uka, og håper ikke at skrivelysten låser seg fullstendig fast, fordi det er ikke gøy å ligge etter med ting.


4 kommentarer:

  1. Jeg er spent på din omtale av I skyggen av stråleglansen (jeg er usikker på hva jeg synes etter å ha lest den)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg er spent på din. =) Jeg har et håp om å publisere den på søndag. Min innsats pga skrivesperre har vært særdeles laber. Men håer å få lagt det ut på søndag. =) Noen mål må man ha. Selv ble jeg positivt overrasket over boka. Jeg likte den bedre enn jeg trodde at jeg ville gjøre.

      Slett
    2. Det er viktig å lytte til lysten. Brått så er den tilbake og du skriver så fingrene fyker over tastaturet :)
      Jeg har ikke lest boken helt ferdig. Bra du ble positivt overrasket. Forfatteren virker som en bra fyr

      Slett
    3. Akkurat det er jeg enig i. Har prøvd å tvinge frem skrivelysten, men det er ikke alltid den beste måten å løse opp en skrivesperre på, så godt jeg ikke er forfatter. Lar andre skrive bøker, og så får jeg lese istedet. Mye lettere. =)

      Er spent på hva du mener om boka, og hinter meg når du har skrevet om den. =) Han er hyggelig, ja.

      Slett