19. oktober 2019

Helgelektyre(307)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Blind Assassin av Margaret Atwood og Animorphia av Kerby Rosanes er fra egen boksamling


Passasjeren - Lisa Lutz
Stella Polaris - Myriam H. Bjerkli
Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad

Tirsdag leste jeg ut denne:

Vi skal ikke våkne - Heine Bakkeid

Tirsdag leste jeg ut Vi skal ikke våkne av Heine Bakkeid som jeg brukte noe tid på. Grunnen var at den engasjerte ikke så veldig mye. Dette er tredje bok om Thorkild Aske og jeg likte ham veldig godt. Han ser veldig svart på ting og humoren blir deretter, så han kommer med noen festlige kommentarer underveis. Men selve handlingen, selv om den er svært akteull, følte jeg ikke at spenningen var helt der. Dette er tredje bok om Throkild Aske og selv om jeg ikke har lest de tidligere bøkene i serien, gjorde ikke det noe, siden det går en rød tråd gjennom, slik at man får et innblikk i Thorkilds bakgrunnshistorie. Man blir også godt  kjent med søsteren hans, Liz. De utfyller hverandre veldig bra.

Samme dag begynte jeg så smått å lese en ny bok, og det var:Passasjeren av Lisa Lutz. En ukjent bok og forfatter for min del, men det gjør ikke noe. Jeg liker å lese ukjente bøker også. Man blir av og til litt lei av å lese bøker man har hørt mye om, så å lese mindre kjente og ukjente bøker er befriende. Jeg er ikke helt begeistret for boka ennå, og synes den er litt tam til å være om en kvinne på flukt. Hun prøver å skjule hvem hun er, hva hun har gjort ved å ofte skifte identitet. Synes ikke boka har så mye thrillerfaktor i seg. Jeg har heller ikke kommet så langt i den, så får se om man liker den bedre eller ikke etter hvert.

Jeg er snart ferdig med Stella Polaris av Myriam H. Bjerkli som jeg har lest en stund i. Det har gått litt trått, for synes det er lite utvikling i persongalleri og handling. Er om en dame som henter sønnen i barnehagen, men får vite at sønnen er hentet av barnevernet. Hun er gift med Daniel, og eksen Aleksander, som også er barnets far, lar henne ikke hvile. Han har sonet enn straff for henne, og han har sine ønsker. Stella gjør alt hun kan for å unngå ham, men gamle følelser er ofte vanskelig å bli kvitt. Er hun sterk nok til å motstå ham? Hun vil tross alt gjøre alt for å få tilbake sønnen, det inkluderer å holde seg unna Aleksander, siden han er veldig truende og voldelig. Han er en av grunnene til at barnevernet kom og hentet deres sønn. Kommer hun til å få sønnen sin tilbake og bevise at hun er en god mor?

En annen bok jeg har lest en god stund i allerede er;Verden som var min: Tyvetallet av Ketil Bjørnstad. Den bruker jeg gjerne litt tid på siden den er såpass stor, men den er interessant. Siden mandagsinnlegget har jeg lest om kyllingstuntet av Bård Tufte Johansen som mange kanskje husker godt fra en nyhetssending. Det var hans måte å fortelle hvor dobbelmoralske media kunne være. Martha Louise og Ari Behn er forlovet, Bjørnstad har et samarbeid med Lage Fosheim, som døde i 2013, Bjørnstad, og hans kjære som han kaller C. i boka, er på USA tur sammen med journalist Marie Simsonsen. Samtidig tenker han og hans kjære på det samme, deres barnløshet. Selve temaet barnløshet eller om de vurderer å få barn eller ikke, er ikke et tema i boka som interesserer meg, men hvordan Bjørnstad reflekterer og oppsummerer nyhetsbilde, og hvordan han fletter inn hans eget liv på en flytende måte, er interessant og smidig gjort. Mens man leser, er det også utrolig hvor mye man husker, både små og store saker man har lest og hørt om gjennom nyhetene. Kommer til å bruke litt tid på denne, ikke bare fordi boka er så stor, men fordi det er mye informasjon å ta inn, og at jeg også leser flere bøker "samtidig".

I helga skal jeg også lese videre iThe Blind Assassin av Margaret Atwood, som jeg leser sammen med en annen bokblogger. Jeg har ikke tenkt å si hva den handler om akkurat nå fordi den er litt komplisert, så sparer det litt senere. Jeg liker den så langt og har sansen for Atwoods fortellerstemme.

Det er da disse bøkene jeg skal konsentrere meg om i helga. Ved siden av kommer jeg til å fargelegge som vanlig, og jeg har fargelagt mye i det siste også. Det er dette:

Motiv jeg er ferdig med:



Motiv som trenger mer finpussing ...










 Motivene er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

Hadde som håp å publisere en anmeldelse av både I skyggen av stråleglansen av Jan-Erik James Knudsen, ogTatovøren i Auschwitz av Heather Morris, men siden skrivesperren fremdeles sperrer for, har jeg et ørlige håp om å få til en anmeldelse i uka, nå på søndag. Jeg er nesten ferdig med anmeldelsen av I skyggen av stråleglansen, og mangler ikke mye før det er ferdig. Så kanskje jeg får lagt den ut på søndag, så beklager at det går tregt. Håper denne treghetsperioden går over snart. 

God helg.

Ukas låt: God's Gonna Cut You Down - Marilyn Manson



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar