1. september 2019

Helgelektyre(303)


Du er død - Peter James
The Tommyknockers - Stephen King
Det jenter er lagd av - Elana K. Arnold

Helga er nesten over, men jeg rekker så vidt å smette inn et helgelektyreinnlegg siden det ikke ble noe av det i forrige uke.

Onsdag leste jeg ut denne:

Hvem er du? - Reidar Lund

Dette er en enkel ungdomsroman og skjønner ikke helt meningen med at det ble brukt så stor skrift siden denne boka er beregnet for ungdom, ikke for barn. Syntes historien var litt rar og veldig typisk innen enkelte områder. Ble heller ikke godt nok kjent med persongalleriet siden dette er en veldig kort bok. Syntes alt i alt at denne ble veldig enkel, og at ungdom av og til fortjener bedre bøker.

Jeg leser ennå Du er død av Peter James som jeg startet å lese forrige søndag, og det er den ellevte boka med Roy Grace. Jeg har ikke lest alle bøkene i rekken, men noen, og føler heller ikke det blir for manglende eller ujevnt, selv om man ikke har lest alle bøkene i serien fordi man blir godt kjent med personene i boka, og man får mye bakgrunnsstoff i tillegg. Man mister ikke flyten i det. Det er en stor bok på litt over fem hundre sider, men den er lett å lese siden den inneholder korte kapitler. Det er en stødig og god krim, selv om det blir vel mye pludring mellom Roy Grace og hans kone. Det blir litt vel mye elskling, kjære og hans dårlige samvittighet for å ikke være ordentlig med på flyttingen på grunn av jobben. Synes det ødelegger litt av dysterheten i boka, som jeg foretrekker i krim generelt. Jeg liker krim så hardbarket som mulig. Men bortsett fra det er det en god bok.

Jeg ble heller ikke ferdig medThe Tommyknockers innen august, men det gjør heller ikke noe. Jeg har det ikke travelt og foretrekker at ting tar den tiden det tar istedet for å stresse med noe, for skjønner ikke helt vitsen med å stresse hvis man absolutt ikke må. Har også bare få sider igjen, og må si det tok seg opp de tre hundre siste sidene.

Lørdag begynte jeg å lese en ungdsomroman som heter Det jenter er lagd av. Den er skrevet av Elana K. Arnold og så langt virker den litt småvittig. Jeg har ikke kommet så langt i den, og tror den kommer til å bli alvorlig etter hvert. Jeg har ikke blitt så godt kjent med boka ennå etter 18 sider.

Usikker på om jeg blir ferdig med noen av bøkene i helga, i så fall blir neste bok La oss håpe det beste av Carolina Setterwall, som er en roman. Prøver å lese litt mer fra romansjangeren. Jeg har lest en del romaner før, men så kommer det en periode jeg leser mindre eller nesten ingenting av det, så har tenkt å ta igjen noen bøker fra den sjangeren. Har kommet over noen gode romaner tidligere, og denne virker trist.

I de to siste ukene har jeg selvfølgelig fargelagt. Jeg fargelegger ikke hver dag, men nesten. Det jeg har fargelagt er mye uferdig fordi jeg liker å jobbe med flere motiver samtidig.









Motivene er fra denne boka:


Animorphia - Kerby Rosanes

Det blir nok enda mer finpussing fremover. Googler dyrene av og til for å finne ritkige fargenyanser, så foretrekker derfor å fargelegge dyrene til slutt. Noen dyr fargelegger jeg realistisk, mens andre blir fantasifulle. Denne boka veklser mye mellom realisme og fantasy, noe Kerby Rosanes illustrasjoner er kjent for. Derfor liker jeg illustrasjonene hans så godt.

God helg.

Ukas låt: The Scarecrow - Avantasia ft. Jørn Lande, Michael Kiske, Henjo Richter og Michael Rodenberg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar