29. mars 2018

Helgelektyre(238)

Macbeth - Jo Nesbø
Svarthuset - Peter May
De dødes tjern - André Bjerke


Helgelektyreinnlegget kommer litt tidligere i denne uka enn til vanlig siden det er påske og langhelg.


Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen

Forrige tirsdag leste jeg ut Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) og det var mitt første møte med Tegnehanne. Jeg har selvfølgelig hørt om denne tegneserien før, men aldri lest en eneste stripe tidligere.


While You Were Sleeping - Kathryn Croft

I går leste jeg ut While You Were Sleeping av Kathryn Croft og etter hvert skal jeg begynne å lese Macbeth av Jo Nesbø.

Jeg skal også lese videre i Svarthuset av Peter May som jeg begynte å lese natt til søndag, og på onsdagskvelden begynte jeg å lese påsketradisjonen De dødes tjern av André Bjerke. Han ga ut boka først som Bernhard Borge. Jeg har to utgaver av den. En pocketbok som jeg har hatt i mange år, og som en liten "pyntebok" som jeg kaller det. I år skal jeg lese pyntebokutgaven. Jeg har lest den boka siden 97 eller 98. Den passer godt til påskelektyre for den har litt krim og litt grøss i seg, og er veldig stemningsfull.

Flere bøker blir det ikke, eventuelt en tegneseriebok, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Men flere andre bøker blir det i hvert fall ikke da Macbeth boka er på over 500 sider, men det gjør ikke noe. Jeg foretrekker store bøker fremfor små, men trenger bare litt mer tid. Det er bare det jeg vil frem til. Jeg har ikke noe forhold til Macbeth egentlig for jeg har lest lite Shakespeare. Det eneste jeg har lest av ham for mange år siden er Romeo and Juliet, og den leste jeg en gang i ungdomsårene. Det jeg forbinder Macbeth best med er at Alice Cooper hadde en slange en gang som het Lady Macbeth ... Jeg har aldri vært helt interessert i Shakespeares forfatterkarriere og har alltid hatt et anstrengt forhold til bøkene hans, men skal prøve å få gjort noe med det etter hvert. Jeg må bare manne meg opp først. 😊

Jeg har fargelagt i denne uka også, og er ennå ikke helt ferdig med motivet:

Jeg har fargelagt dette motivet i omtrent tre uker og det mangler ennå litt. Men det gjør ikke meg noe at det tar lang tid og at det er detaljert, for det er da jeg trives best når jeg får virkelig konsentrert meg om noe. Da er jeg i mitt rette element. Prøvde å få med små detaljer inn i fotografiet, men det er nesten umulig da motivet er såpass bredt og stort.

Så det mangler å fylle inn noen felt, litt finpussing og avslutte med litt glitter. Har fått glitterdilla i det siste for det gir det lille ekstra så lenge man ikke overdriver. Jeg har ikke lagt på noe glitter ennå. Det sparer jeg helt til slutt da det ofte trenger litt tid til å tørke.

Motivet er fra denne fargeleggingsboka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes

Usikker på om det blir flere bokameldelser og innlegg i påska da jeg skal bort i noen dager og vet ikke hvor lenge jeg kommer til å være borte, og blogging gjør jeg bare når jeg er hjemme for jeg er ingen rosablogger/livsstil blogger. Takk og lov for det. Det hadde jeg ikke orket.


 God helg og god påske.

Ukas låt: Psycho - Breaking Benjamin



4 kommentarer:

  1. Bra påskelektyre dette, Ina! Macbeth har jeg stående i bokhyllen, men akkurat nå er det så mange andre bøker som trenger seg frem i køen at lesingen av den får bli på et senere tidspunkt. De dødes tjern ja - det er påske og du skal lese den. Det minte meg på at jeg satt den opp på leselisten forrige påske :D Visste ikke at han først utga boken under pseudonym...

    Motivet du holder på med er virkelig flott! Ikke rart det tar lang tid, jeg kan se at du er detaljert og nøye :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, det er sånn for meg også. Noen kommer lenger frem i køen enn andre i leselisten så det er ikke alltid like lett å prioritere. Skjønner dilemmaet så altfor godt. :)

      Jepp, han ga ut De dødes tjern under pseudonym og han bruker også Bernhard Borge navnet som hovedkarakter i boka. Litt kreativt, synes jeg. ;) Tror han ga ut Døde menn går i land under Bernhard Borge navnet også, men er neimen ikke sikker. Anbefaler begge bøkene og hørespillene fra Radioteatret. Virkelig stemningsfulle og morsomme. ;)

      Takk. :) Fargelegging skal være avslappende og hyggelig, muligens jeg tar det litt for seriøst haha. Men har alltid vært opptatt av detaljer, enten om det er fargelegging eller noe annet. Så det er noe jeg henger meg opp i.

      Håper du koser deg med litt påskelektyre du også,og muligens fargelegging. God påske. :)

      Slett
    2. Jepp, det er ikke enkelt alltid - det er altfor mange bøker i forhold til tid! Men når jeg først har bestemt meg for å lese en bok, så blir det den :)

      Oooo, intererssant med tanke på at hovedkarakteren heter det samme - jeg blir jo absolutt nødt til å lese boken snart!

      Jeg synes også fargelegging er avslappende og artig, så jeg skjønner godt hvorfor du holder på med det :)

      God påske videre!

      Slett
    3. Det er slik med meg også. Det rare er at plutselig tenker jeg på en bok man har hatt i hylla i flere år som man har lyst til å lese øyeblikkelig. Det er rart. Og noen blir prioritert opp og ned på denne leselista alt ettersom hva som frister. Har stor tro på at vi bokfolk er rare. :)

      Husker da disse fargeleggingsbøkene for voksne ble populære og jeg var nsygjerrig på hva det var. Fargela i slike bøker ofte da jeg var liten som hadde mindre vanskelighetsgrad. Så det er nok en hobby jeg kommer til å bære med meg videre. Litt uskyldig moro må man ha! =) Så håper du også fargelegger i ny og ne, og er spent på hva du synes om De dødes tjern. Håper du ikke venter altfor lenge med den. ;) Den er både grøssende og morsom.

      Slett