10. mars 2018

Bøker jeg skal lese i mars


The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
Omgitt av idioter - Thomas Erikson
While You Were Sleeping - Kathryn Croft
Lucifers  fall - Jan Boris Stene
The Mask - Dean Koontz
Arr - Auður Avas Ólafsdottir

Enda en ny måned er i gang, og det er tid for å velge ut nye bøker å lese. Jeg velger ikke å lese bare de nyeste av de nyeste bøkene, men også litt eldre bøker. Jeg liker å blande sammen gammelt og nytt. Det er mars og det betyr lysere og lengre dager. Don't like it. Selv foretrekker jeg mørketiden og det er ennå veldig kaldt. Det føles kaldere ut enn det egentlig er. Det kaldeste her i vinter var - 17 og - 18 grader. Det var - 18 forrige tirsdag. I dag er det - 4, men det føles ikke "varmere". Det hjelper ikke å ha på ullundertøy og to gensre heller. Å fryse gjør man rett som det er likevel, men heldigvis har jeg et helt lager med kaffe.

The Wife Between Us: En bok jeg har sett på Goodreads og på YouTube i det siste og synes konseptet virker interessant. Har ikke lest storslagne thrillere på lenge, men har heller ikke gitt opp håpet. Savner å bli skikkelig overrasket for det er altfor lenge siden sist.

(Bakpå):

Read between the lies.

When you read this book,
you will make many assumptions.

You will assume you are reading
about a jealous ex--wife.

You will assume she is obsessed
with her replacement - a beautiful,
younger woman who is about to
marry the man they both love.

You will assume you know the anatomy
of this tangled love triangle.

Assume nothing.

Twisted and deliciously chilling,
The Wife Between Us exposes
the secret complexities of
an enviable marriage -
and the dangerous truths
we ignore in the name of love.



Omgitt av idioter: Må innrømme at jeg har sansen for tittelen. Den er snerten. Boka virker spesiell og tankevekkende. Håper den er det også. Vi får se.

(Bakpå):

DEN FARGERIKE BESTSELGEREN ALLE SNAKKER OM!

Er du "gul" og impulsiv eller "blå" og analytisk? Eller kanskje "rød" med en tendens til å dominere de rundt deg? Omgitt av idioter beskriver på en lettlest og underholdende måte en av verdens mest kjente metoder for å vise ulikheter mellom oss mennesker. Med vitenskapelig bakgrunn og eksempler fra hverdagen gir boken et konkret hjelpemiddel for å forstå de viktigste forskjellene på ulike personligheter og kommunikasjonstyper.

  • Har du noen gang forsøkt å ta opp noe med partner, en venn eller en kollega, og så har ingenting gått som planlagt?
  • Eller i forvirring forlatt et møte med en følelse av at du ikke forsto de andre som var der?
  • Er det deg eller de andre det er noe i veien med?
Velkommen til en hel rekke aha-opplevelser, det kan nemlig hende at ingen av dere er idioter. Etter å ha lest denne boken kommer du til å forstå mer av omgivelsene dine og hva de prøver å fortelle deg.


While You Were Sleeping: Ofte er jeg online på utkikk etter bøker å kjøpe når jeg kjeder meg, og jeg liker å jakte etter litt ukjente bøker, komme over noen tilfeldige. Det er spennende og da kom jeg over denne. Bare tittelen i seg selv virker spennende.

(Bakpå): 

You wake up beside a dead man.
He is not your husband. This is not your bed.

Tara Logan adores her perfect little family: husband, Noah. and two children, teenager Rosie and eleen-year-old Spencer.

But her happiness is shattered when she wakes in her neighbour, Lee Jacob's bed, with no memory of howw she got there or what happened between them. And worse - he has been stabbed to death.

Convinced she didn't kill Lee, Tara flees home and stays silent, holding her breath as the investigation grips the neighbourhood.

But as her daughter spirals out of control, and her husband becomes increasingly distant, Tara starts to wonder if someone in her own life knows what really happened that night. And when the police turn their questions towards her, Tara realises she has to find out.

But what will it take to uncover the real story,
and can she survive the truth?

Will engross fans of Gone Girl, Behind Closed Door,
and The Girl on the Train.



Lucifers fall: Ville lese denne siden handlingen foregår i Trondheim, som er min nærmeste by. Egentlig er det Orkanger som er min nærmeste by, men siden den fikk "bystatus" for noen år siden, ser jeg ikke på Orkanger som ordentlig by, så synes at Trondheim fremdeles er min nærmeste by.

(Bakpå):

"Ansiktet var hvitt som kritt som
en følge av det enorme blodtapet.
En fryktelig sannhet gikk opp for meg.
Han hadde vært i live da han ble
lemlestet. Døde menn blør ikke."

SENSOMMEREN 1918 bringer en hensynsløs morder død og fordervelse til Trondheim, Flere av byens ledende borgere tas av dage på grotesk vis. Privatoppdager Falkener og hans følgesvenn doktor Wilberg koples raskt på saken for å bistå politiet. Snart leder sporene til byens elite, der skjelettene i skapene er mange.

Uhyggen sprer seg i byen - hvem blir neste offer?
For å kunne stanse de bestialske drapene, må
Falkener og Wilberg først finne ut hvorfor morderen
begår ugjerningene.


The Mask: Nå er det en god del år siden jeg har lest noe av Dean Koontz. I ungdommen leste jeg nesten bare bøker av Stephen King, Dean Koontz og R.L. Stine. Det var det det gikk mest i, men i voksen alder har jeg blitt flinkere til å utvide horisonten selv om Stephen King fremdeles er min forfatterhelt. Dean Koontz er ikke så verst den heller. The Mask er en av hans minst kjente bøker og synes den virker spennende. Som medlem av bokklubben.no får man gavekort på 100 kr når man har bursdag og da kjøpte jeg denne for det gavekortet. Så jeg betalte bare 35 kr for den. Billigste boka jeg noen gang har kjøpt.

(Bakpå): 

SHE HAD APPEARED OUT OF NOWHERE IN
THE MIDDLE OF TRAFFIC ON A BUSY DAY,
IN FRONT OF CAROL'S CAR ...

A teenager with no past, no family, and no memories.
Carol and Paul were instantly drawn to her, this girl they
named Jane - she was the daughter they never had.

Then the hauntings began - ghastly sounds in the dark
of night; a bloody face in the mirror; a dim but
persistent sense of fear.

Where had Jane come from? Was she just an orphan
in need of love? Or was she hiding a more sinister
purpose? Who was the girl behind the mask?

Praise for
DEAN KOONTZ

'Koontz redefines suspense'
The Times

'Super suspensful with a double-take finish'
Observer

'Fast and furious'
Mail on Sunday

Originally published under the pseudonym Owen West



Arr: Liker veldig godt baksideteksten på denne boka for  den gjorde meg voldsomt nysgjerrig. Synes også at bokomslaget er småoriginalt og fancy. Så tror dette blir en annerledes og forhåpentligvis spennende leseopplevelse. Time will tell.

(Bakpå):

Jónas Ebeneser er en mann på snart 49, "fraskilt, heterofil, uten makt, uten sexliv". Imidlertid er han en nevenyttig kar, som gjerne fikser og reparerer ødelagte ting. Han har tre kvinner i livet sitt: moren, ekskona og datteren, alle med navnet Gudrún. Men Jónas har mistet livsgnisten, og reiser fra Island. I kofferten har en en drill og noen gamle dagbøker. Han kommer til et krigshjertet land, der han lar seg innlosjere på det nedslitte Hotel Silence. Han planlegger å bruke en uke på det dystre oppdraget han har gitt seg selv: selvmordet. Men menneskene han møter i det nye landet, og møtet med hans yngre selv i dagbøkene, gir Jónas nye perspektiver på tilværelsen. Og på grunn av hotellets ustanselige behov for reparasjoner, blir det stadig vanskeligere for ham å avslutte livet.

"Historien fortelles i et medrivende tempo, og
Ólafsdóttirs miks av underfundig humor og dyster
virkelighet danner en livsbejaende fortelling."
PUBLISHERS WEEKLY

"Ólafsdóttirs bemerkelsesverdige roman handler
om en manns uventede oppvåkning. En engasjerende
og overraskende historie om forvandling."
KIRKUS


Som vanlig kommer jeg til å smette inn andre bøker også etter hvert utover måneden, ha både litt løst og fast å gå etter. I mellomtiden er det bare å holde varmen med kaffe mens man leser. Så lenge sidene og fingrene ikke speiker sammen, går det bra. 😀

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar