30. juli 2017

Bøker jeg skal lese i august


Ett skritt for langt - Tina Seskis
The Selection - Kiera Cass
Denne boka er homo - James Dawson
The Book Thief - Markus Zusak
Isilds vrede - John Olav Oldertrøen
Peter Pan - J.M. Barrie

Istedet for å skrive et slikt innlegg etter at en uke i en ny måned allerede er over, tenkte jeg å skrive dette innlegget før august i det hele tatt begynner. Det er ikke alltid tiden er på min side, og prioritering er i hvert fall ikke min sterkekste side, men skal prøve å skrive slike innlegg på slutten av måneden, istedefor når en ny måned allerede er godt i gang. Se hvordan det går. :)

Jeg har plukket frem bøker jeg har lyst til å lese i august. Jeg kommer også til å smette inn andre bøker innimellom. Man må ta noen tilfeldige valg også attpåtil.


Ett skritt for langt: Man må ha litt thriller i august også. Hvem har vel ikke lyst til å bytte identitet av og til, men det er nok lettere gjort i bøker enn i virkeligheten, så sier ikke nei takk til thriller blandet med litt mysterie.

(Bakpå):
  #1 INTERNASJONAL BESTSELGER

Har du noen gang vurdert å stå opp morgenen, sette deg på toget og forlate alt?
Start på nytt i en ny by, med nytt navn, ny jobb, nye venner.
Rett og slett et nytt liv, der ingen vet om fortiden din?

Vel, det er akkurat det Emily i Ett skritt for langt gjør.
Hun forlater et lykkelig ekteskap, en nydelig sønn og et vakkert hjem, og sletter alle spor av sitt gamle hjem. 
Hun starter et nytt liv i London under navnet Cat,
og det er ingen som vet at hun egentlig er en annen.
Men noe kan aldri slettes: Fortiden og minnene.
Og for Emily nærmer det seg en dato som kan forandre alt ...

Ingen har gjettet Emilys hemmelighet - gjør du?

Forbered deg på intense timer med denne boken.



The Selection: Dette er en bok jeg lenge har hatt stående ulest i hylla, og jeg har ikke mistet interessen for å lese den heller. Siden jeg liker å se The Bachelor og The Bachlorette programmene, og konseptet til denne boka virket veldig lik de Tv-programmene, tenkte jeg kanskje dette er noe for meg selv om dette er en ungdomsbok. Vi får se.

(Bakpå): In a world of glittering gowns and priceless jewels THE SELECTION is the change of a lifetime: to complete for gorgeous Prince Maxon's heart. But for America Singer it means turning her back on her secret love, and leaving home for a prize she doesn't want.

Then America meets Maxon and all her plans start to crumble. Can the life she's always dreamed of compare to a future she never imagined?


Denne boka er homo: Blir litt skeptisk når bøker blir sammenligned med SKAM. Det er en god Tv-serie og jeg har sett de to første sesongene. Jeg ble bare aldri noen blodfan. Men synes at denne boka virket fascinerende og interessant, og ville svært lese den.

(Bakpå): Om du er homo, hetero, trans eller bi - først og fremst er du DEG SELV. Dette er ikke en bok om homofili. Det er en bok om hvor spesielle, unike og helt normale vi alle er, en bok om og for oss alle, skeive som streite. Her får du svar på spørsmålene du har om kjærlighet, identitet og sex. Se på det som en håndbok. En morsom en.

I denne boka knuser James Dawson myter og fordommer og forteller oss hvordan det hele egentlig henger sammen. Likte du SKAM, kommer du til å elske denne!

Med forord av Ingvild Endestad, leder i FRI - Foreningen for kjønns - pg seksualitetsmangfold. Illustrert av Spike Gerrell.


The Book Thief: Denne hørte jeg så mye om den først kom ut at jeg ble mektig lei av å høre om den. Når jeg hører mye om en og samme bok, får det motsatt effekt. Istedet for at det gir meg lyst til å lese den, tar jeg heller avstand. Hvis interessen forstatt er der, velger jeg å lese en populær bok når alt hysteriet har lagt seg. Så tenkte at nå er det på tide at jeg leser den. Den er høyt elsket og jeg har en tendens til å ikke like bøker det snakkes varmt om. Jeg gjør det ikke med vilje, men det er et slags mønster som skjer stadig vekk så kan ikke noe for det. Derfor er jeg ekstra spent på om jeg liker den eller ikke.

(Bakpå):

 It is 1939. Nazi Germany. The country is holding its breath.
Death has never been busier, and will become busier still.

By her brother's graveside, Liesel Meminger's life is changed when she picks up a single object, partially hidden in the snow. It is The Grave Digger's Handbook, left there by accident, and it is her first act of book thievery. So she begins a love affair with books and words, as Liesel, with the help of her accordion - playing foster father, learns to read. Soon she is stealing books from Nazi book-burnings, the mayor's wife's library, wherever there are books to be found.
    But these are dangerous times. When Liesel's foster family hides a Jew in their basement, Liesel's world is both opened up and closed down.
    In superbly crafted writing that burns with intensity, award-winning author Mark Zusak has given us one of the most enduring stories of our time.


Isilds vrede: Dette er en bok som har vært godt synlig i det siste. Er usikker på om det er en bok for meg. Foretrekker fantasy for voksne enn fantasy for undom, men det skader ikke å sjekke den ut. Kanskje jeg blir positivt overrasket ....

(Bakpå): Trym og familien hans skal flytte fra alt det kjente for å overta bestemorens gård. Men hva er det som skjer med ham? Hvorfor ser og hører han ting som ingen andre gjør?

På gården treffer Trym ei merkelig jente i skogen, og skjønner at noe svært alvorlig er i ferd med å skje. Verden holder på å gå under! Det finnes bare én eneste måte å stoppe det på, men den oppgaven synes umulig ...

Isilds Vrede er en "øko-fantasy" for alle fra 10 til 100 år. En fantastisk reise i norsk folketro og norrøn mytologi sammen med Trum, venninnen Frida og den enda mer mystiske Elise.

Boken har mye viktig å fortelle deg om kloden vår, om mot og vennskap, og ikke minst om at det flotte vi kan finne i gammel folketro og norrøn mytologi. Kanskje ser du en verden en smule annerledes etter å ha lest den?


Peter Pan: Jeg har sett tegnefilmen og andre filmer som er basert på boka, men aldri lest selve boka. Noe som er skammelig da jeg har hatt boka stående i hylla i flere år, så det er ikke det at jeg har hatt mulighet til å lese den, heller. Så nå er det på tide å gjøre noe med det, og hvem vil bli voksen?

(Bakpå): Peter Pan is a fantasy of extraordinary imagination, and a national treasure. It has everything: airborne children, mocking mermaids, bloodthirsty pirates, a homicidal crocodile with a nasty tick. In this novelisation of the original play. J.M. Barrie brings the cast and the action of the drama brilliantly to life on page. We travel to the surreal world of Neverland, and meet the true characters of the story, as Barrie created them: Wendy Darling and Captain Hook, Tinker Bell and Tiger Lily, and above all, the enchanting, boastful boy who refuses to grow up.

Peter Pan in Kensington Gardens, also included in this edition, is the touching,comical fairy tale in which J.M. Barrie introduced the infant Peter, and th first adventures of his perpeutal life.

Dette er da bøker jeg håper å få komme meg gjennom i august, og ved siden av kommer jeg til å lese noen andre bøker også. Så får se hva jeg rekker, men de blir uansett lest senere om jeg ikke rekker å lese alle de utvalgte bøkene i august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar