19. mai 2017

Helgelektyre(193)


Ung kvinne forsvunnet - Claire Douglas
Lille Linerle - Myriam H. Bjerkli
Bucky F*cking Dent - David Duchovny

Forrige tirsdag leste jeg ut en god psykologisk thriller, nemlig denne:

 What Ever Happened to Baby Jane? - Henry Farrell

Den beste psykologiske thrilleren jeg har lest på lenge til tross for at jeg har sett filmen flere ganger før jeg endelig leste boka. Filmen er også en av mine favoritter. Man skal ikke le av psykisk terror, for all del. Det er et alvorlig tema, men boka er litt ufrivillig morsom. Det er noen scener som er skrekkelige, på grensen til det banale at det blir litt komisk likevel. Det er en sånn type bok. Den er morsom og småsjokkerende på samme tid.

Samme kveld som jeg leste ut What Ever Happened to Baby Jane? av Henry Farrell, begynte jeg å lese Ung kvinne forsvunnet av Claire Douglas. Natt til søndag leste jeg ut Det ondes substans av Luca D'Andrea (som jeg likte veldig godt). Etter at jeg leste ferdig den, begynte jeg så smått å lese Lille Linerle av Myriam H. Bjerkli som jeg skal fortsette med. Hvis jeg blir ferdig med Ung kvinne forsvunnet eller Lille Linerle i løpet av helga, skal jeg begynne å lese Bucky F*cking Dent av David Duchovny.


 Bilde lånt fra Google.

David Duchovny er kanskje kjent for noen. Han er Tv - skuespiller og er mest kjent som Agent Mulder fraThe X-Files (verdens beste Tv-serie). For andre er han kanskje også kjent som Hank Moody fra Californication. I det siste har han vært med i en Tv-serie som heter Aquarius, og han har også vært med i en del Tv-filmer. Han har skrevet boka Hellig ku tidligere. Jeg fikk lyst til å lese hans andre bok Bucky F*cking Dent fordi den også virker veldig sær og jeg har lyst til å lese en bok av ham på originalspråket også. Både karakteren hans som Agent Mulder fraThe X-Files og som egen person virker han å ha tørr og sarkastisk humor. En humor som jeg har sansen for. I fjor dukketThe X-Files opp med en ny sesong etter mange år siden siste episode, og det er bekreftet at det også kommer enda en sesong.

Neste bok på lista er Jeg ser deg av Clare Mackintosh, men den tror jeg ikke at jeg begynner med før i neste uke. Vil jo bruke litt tid på bøkene også.

God helg.

Ukas låt: Spinning Away - Brian Eno & John Cale



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar