26. september 2015

Urban Legends (Strange Stories Behind Modern Myths) av A.S. Mott - ikke den beste vandrehistoriesamlingen jeg har lest

Because of this underlying fact, studying urban legends is a surprisingly positive experience. When these stories are disproved, people are forced to conclude that the world isn't anywhere as cruel or dangerous or random as they imagine.
Ikke alle bøker om vandrehistorier er like spennende som de utgir seg for å være ...

Urban Legends, altså vandrehistorier er det nesten det samme som  skrekkhistorier bare at vandrehistorier påståes å være sanne, og det skal gjerne ha hendt med en venn av en venn slik at vandrehistorier blir kjent, får "troverdighet" og det gir større effekt!

Vandrehistorier har alltid fascinert meg, spesielt de grøssende variantene. Jeg har spesielt sansen for japanske vandrehistorier fordi det japanske folk er veldig overtroiske. Det mange kansje ikke vet er at det er populært i Japan å fortelle hverandre spøkelseshistorier når det er sommer for da er det ganske varmt der og de forteller hverandre spoøkelseshistorier for å kjøle hverandre ned. Grunnen til at jeg liker japanske vandrehistorier så godt er at de er grøssende gode og har en helt annen undertone enn de amerikanske.

Men nok om det siden dette er en bok med en samling av amerikanske vandrehistorier. Jeg ville bare gi et innblikk i hvorfor jeg er interessert i vandrehistorier. Jeg synes det er et spennende konsept. Da jeg begynte å lese i  Urban Legends (Strange Stories Behind Modern Myths) håpet jeg å få lese mange, nye vandrehistorier, men dessverre visste jeg av de fleste fra før. Så det var ikke noe nytt der i gården.

Boka deles opp i forskjellige kategorier slik som: mat og drikke, rare måter å dø på, du kommer ikke til å tro det, mangfoldige gærninger og noen andre kategorier til. Under hver vandrehistorie står det noen fakta om den historien.

Jeg som har lest en del vandrehistorier fra før av, var ikke dette en bok som bød på så mye nytt, så denne boka er vel mer som et oppslagsverk for de som er nybegynnere og som vil prøve seg på denne sjangeren. For meg ble det mest oppramsing av de mest kjente vandrehistoriene og ikke noe særlig mer enn det. Dessuten føltes skrivemåten både kjedelig og hadde dårlig innlevelse. Det skapte ingen stemning, hverken grøssende eller ekle. Det ble ingen stemning av det, og det er jo et savn når man forventer å lese noe skrekkelig med grøssende undertoner, men det var det ikke i nærheten av.

Synes alltid at det er litt stas når slike samlinger har med illustrasjoner og det har denne, men det er bare så synd at de er så få og er en smule tamme. De klarer ikke å fange opp stemning eller gi meg lyst til å studere dem særlig lenge.

Andre bøker jeg har lest om vandrehistorier er: Scary stories to tell in the dark, More scary stories to tell in the dark, Scary stories 3: More tales to chill your bones. Disse tre bøkene er gjenfortalt av Alvin Scwartz.

Og jeg har lest: Too good to be true: The colossal book of urban legends av Jan Harold Brunvand.

Hvis jeg skal anbefale bøker om du vil bli bedre kjent med vandrehistorier eller ha noen skrekkhistorier å lese for Halloween som nå nærmer seg, anbefaler jeg gjerne de tre bøkene av Alvin Schwartz fordi de vandrehistoriene er kort og enkelt fortalt og de herlige illustrasjonene skaper rett stemning for Halloween.

Urban Legends (Strange Stories Behind Modern Myths) av A.S. Mott ble dessverre for tamt for meg og en skuffelse. Syntes heller ikke at forfatteren gravde dypt nok i bakgrunnshistorien for disse vandrehistoriene slik at man ble noe klokere om opphav og ikke kom med nok fakta rundt vandrehistoriene. Det var heller ikke mye nytt innen denne sjangeren å hente, og historiene ble fortalt uten sjel. Boka var ikke annet enn grei tidsfordriv.
Bakpå:

What are stories behind the compelling myths that have become our urban legends? Are any of the legends true? In this new collection, A.S. Mott shows how strange coincidences and popular misconceptions can be represented as reality in our increasingly paranoid socuety, where information, true or  not, can travel across the globe in a short time and be spun into yet another weird tale to share ...

  • a woman complains when her chicken burger comes up with mayo, only to discover that the mystery substance isn't mayonnaise
  • a golfer mysteriously dies on a putting green, apparently because he chewed a little too much on his wooden tees
  • eager for a photo op, witless parents encourage their child to approach an innocent - looking bear with a jar of honey
  • when a traveling salesman wakes up in a bathub with an IV in his arm, he wonders about the beautiful stranger who seduced him the night before
  • a bridesmaid, obsessed with looking good for a wedding, cooks her insides by dieting and tanning to extremes
  • Japanese fishermen are shocked beyond words when a dairy cow plummets from the sky and crashes through their boat
  • a bargain huntert gets her come-uppance by way of a lethal surprise in the sleeve of a discounted blouse
  • an incorrect vanity license plate causes police to write nearly 2500 traffic tickets to a baffled California man.
Originaltittel: Urban Legends (Strange Stories Behind Modern Myths)
Norsk tittel: Ikke utgitt på norsk
Forfatter(e): A.S. Mott
Sjanger: vandrehistorier, folklore, skrekk, oppslagsverk
Målgruppe:
ungdom. voksen
Antall sider:
232
Forlag: Ghost House Books 
Norsk forlag: Ingen norsk utgivelse
Utgitt: 2004 
Min utgave: 2004 (Pocket)
Lest:
11.08. - 12.08. 2015
Kilde:
fra egen boksamling
Plot:
3 (Mange av vandrehistoriene har jeg hørt/lest mange ganger før).
Tittel:
4 (Bedre enn selve innholdet).
Omslag:
5 (Stilig og typisk bokomslag for en vandrehistoriesamling).
Baksidetekst:
4 (Virker spennende og kanskje noe for meg).
Skrivemåte
:
2 (Uten innlevelse og det meste virker oppramsende).
Favorittkarakter:
Kan ikke dømmes i en slik bok ...
Slutten: Kan ikke dømmes i en slik bok.
Høydepunkt:
Litt hyggelig å lese de kjente vandrehistoriene igjen.
Lavpunkt:
Men likevel hadde jeg forventet meg noe "nytt".
Terningkast: 3
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2015


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar