22. mars 2015

Ny nattlektyre.


I natt ble jeg ferdig med Hei, jeg heter Lars ... (en alkoholikers dobbeltliv) av Lars Kittilsen, og den nye nattlektyren jeg skal begynne med natt til mandag er Vampire Academy av Richelle Mead, første bok i Vampire Academy-serien. Lenge siden jeg har lest noe vampyrlitteratur for jeg har hatt litt vampyrangst i det siste, spesielt etter Twilight. Den type vampyrer som glitrer i sola er ikke vampyrer for meg. De skal være skumle, dø av sola og ikke flyve kjærlighetssyke etter skolejenter som de gjør i moderne vampyrlitteratur, så håper at vampyrene i Vampire Academy er mer av den harbarkede sorten. Slik som vampyrer skal være.

Noen som har lest denne serien, eller ble det med bare den første boka eller har dere tenkt å la være å lese bokserien? Har hørt mye gode ting om denne bokserien, men når bøker blir mye omtalt blir jeg automatisk skeptisk for mange bøker som har fått mye skryt tidligere, har jeg som regel ikke likt. Så jeg har ikke altfor store forventninger (som vanlig). Men greit med litt lett underholdning og vampyrer en gang i blant også. Ikke bare alvorlige bøker hele tiden.

6 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig med deg i hvordan vampyrer skal være :-) Jeg har ikke lest mer enn første boken av Twiligh og skygger unna vampyrbøker stort sett. Men jeg elsker Bram Stokes Dracula. Det er en skikkelig vampyrbok :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bram Stoker hentet Draculaideen (vampyrer generelt) av John Polidori som skrev boka "Vampyren" som jeg har lest og likt. Så det er ikke Bram Stokers originale ide. Det var ikke han som skapte vampyren:) Men likte boka hans Dracula likevel. Leste den for noen år siden.

      Twilight likte ikke jeg heller og leste ikke resten av den serien. Det var dårlig skrevet og likte ikke måten forfatteren fremstilte vampyrer på. Det ble bare helt feil:)

      Slett
  2. Jeg har sett filmen basert på denne bokserien - og den kan du kan styre unna. Men jeg har lest en annen serie av Michelle Read om en succubus. Den var underholdende og jeg slukte hele serien på en uke. Håper denne serien kan gi deg den samme følelsen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, jeg så filmtraileren og det var mer enn nok:) Ble ikke fristet til å se filmen i det hele tatt, men velger i alle fall å gi første bok i serien en sjanse siden det er noen år siden jeg kjøpte boka. Har også hørt om Succubus-serien av samme forfatter, men prøver meg på Vampire Academy først:)

      Slett
  3. Som Astrid Terese likte jeg også den Dracula-boken, men kan godt tenke meg å lese den ordentlige utgaven som du henviser til. Håper "Vampire Academy" faller i smak :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Likte Dracula godt jeg også. Leste den for noen år siden og likte stemningen i boka godt. Anbefaler gjerne Vampyren av John Polidori. Som mange ikke vet så er det egentlig han som har skapt vampyrsjangeren.

      Takk for det:)

      Slett