22. oktober 2014

Fangirl av Rainbow Rowell - jeg ble dessverre ingen fangirl

Cath gjorde ingen forsøk på å få seg nye venner.
   I noen tilfeller prøvde hun aktivt å ikke få venner, selv om hun vanligvis klarte å unngå å være uhøflig. (Nervøs, anspent, og en anelse menneskefiendtlig? Ja. Uhøflig? Nei.)
   Men alle som var i nærheten av Cath - medstudentene og de andre på studenthjemmet - prøvde så godt de kunne å få venner, og noen ganger ble hun nødt til å være uhøflig for ikke å være med på det.
   Livet på campus var bare så forutsigbart. De samme rutinene, hver dag.
Klarer du å gi slipp på noe betydningsfullt for å starte et nytt liv?

Tvillingsøstrene Cath og Wren har alltid hatt hverandre, og nå er tiden inne for å begynne på college. Wren vil ikke at de skal være romkamerater, men heller stå på "egne" ben. Prøve å leve litt adskilt. Cath blir "romvenninne" med ei som har helt motsatt personlighet enn henne. Romvennen er veldig rett på sak, er busende og vet hva hun vil, mens Cath er forsiktig, beskjeden og vil helst være for seg selv. I de siste årene har hun skrevet en fanfiction som har gitt henne tusenvis av lesere på nettet. Hun skriver fanfiction av favoritthelten hennes Simon Snow (som er en slags Harry Potter figur). Hun og tvillingsøsteren har hatt et tett forhold til Simon Snow bøkene, men tvillingsøsteren hennes har på en måte vokst fra det, og Cath vil ikke gi spill på hennes favoritthelt riktig ennå. Hun har lest alle bøkene og venter på den siste. I mellomtiden låner hun karakterene i favorittbokserien sin og skriver hennes egen versjon. Det er hennes måte å flykte fra virkeligheten på. Fordi moren deres forlot dem frivillig da de var veldig unge, hun er stadig bekymret for sin far som er dårlig til å ta vare på seg selv og det er uvant å ikke bo med tvillingsøsteren. Dessuten mistrives Cath på colleget, og hun blir aldri klok på hennes nye romvenninne, men kameraten til romvenninnen, Levi, blir Cath ufrivillig nysgjerrig på. Men er han en type for henne, og ingen vil vel fatte interesse for en nerd som Cath, eller?

Det meget spesielle forfatternavnet Rainbow Rowell er ikke et ukjent forfatternavn for meg - snarere tvert i mot. Bøkene hennes blir rost på youtbe (av booktubers), og hun får også mye ros av både utenlandske og norske bokbloggere. Jeg har lest en bok av henne tidligere, nemlig; Eleanor & Park som er like kjent som Fangirl. Jeg likte ikke Eleanor & Park likte godt som mange andre lesere, men av ren nysgjerrighet og at jeg vil ikke gi opp en forfatter før jeg har lest i hvert fall to bøker av samme forfatter, så valgte jeg å gi Rainbow Rowell en sjanse til. Og boka Fangirl har jo også fått like mye oppmerksomhet som Eleanor & Park., så jeg ville finne ut hvorfor bøkene hennes er så populære for tiden.

Jeg skjønner hvorfor så mange liker bøkene til Rowell, spesielt boka Fangirl. Personene har fargerike personligheter, situasjonene er småabsurde og noen av tingene er lett å kjenne seg igjen i. Så på en måte skjønner jeg godt hvorfor boka/bøkene til Rowell er så høyt elsket, men jeg har dessverre funnet ut at dette er ikke helt min sjanger. Det blir litt vel jentete for meg. Hvordan jeg skal forklare det på en enkel og logisk måte, vet jeg ikke, men boka blir til tider for hysterisk, og dramatisk. Det er sikkert slik vi jenter er. Men foretrekker å se slike situasjoner i tv-serieformat som Frustrerte fruer istedet for å oppleve hysteriske kvinnfolk i bokformat. Det ble bare så rart på en måte. Å lese denne boka var nesten som å lese en av disse  fjortisbøkene som jeg fikk av TL-Klubben da jeg var medlem av den bokklubben for en god del år siden. Så tonen ble for meg litt for barnslig.

Fangirl var en vittig bok som beskrev en del situasjoner som var lett å kjenne seg igjen i, men dessverre ble skrivemåten/tonen litt i overkant for barnslig og jentete for min del. Boka besto dessverre ikke av min type humor, og ting ble veldig forutsigbart. Savnet mer overraskelser og mer bakgrunnshistorie på noen av karakterene. Selv om jeg ikke ble noen fan av boka, er jeg helt sikker på at den allerede har og vil få en hel fanskare uansett hva jeg mener om innholdet.
Bakpå:

Cath og Wren er tvillingsøstre. De har alltid vørt uadskillelige, og alltid vært oppslukt av bøkene om Simon Snow, og trollmannsskolen. Særlig Cath. Gjennom ungdomsårene har de skrevet videre på fortellingen om ham på nettet, og etterhvert fått flere tusen følgere. Mens Wren er overmoden for å flytte hjemmefra og begynne på universitetet, er Cath det motsatte. Hun gruer seg til alt. Til spisesalen. Til de andres blikk. Cath flykter fra alt som heter studentliv, og forsvinner inn i fiksjonen. Hvordan skal hun klare seg? Vil hun tørre å forlate Simon Snow, og åpne seg for guttene hun møter? Hvordan skal faren deres klare seg alene, og hvorfor forlot moren dem da de var små?

Fangirl er en rørende og varm fortelling om redsel og mot, om fiksjon og magi, og om å overvinne sine egne demoner for å tørre å leve.
Original tittel: Fangirl
Norsk tittel: Fangirl
Forfatter(e): Rainbow Rowell
Sjanger: roman
Målgruppe: ungdom/voksen
Antall sider: 478
Forlag: St. Martin's Press
Norsk Forlag: Fontini
Utgitt: 2013
Min utgave: 2014 (Innbundet)
Lest: 15.10. - 20.10. 2014
Kilde: leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
4 (Det er fengende i grunn og mye å kjenne seg igjen i, men likevel blir det litt tynt av en eller annen grunn).
Tittel:
3 (Hverken bedårende eller oppsiktsvekkende. Helt ok tittel. Ikke mer enn det).
Omslag:
4 (Liker fargene og enkelheten).
Baksidetekst:
3 (Har mine tvil. Tror ikke det er en sjanger for meg, men blir jo nysgjerrig når en bok er "overhyped").
Persongalleri:
4 (Mange sære karakterer som man ikke blir helt klok på).
Skrivemåte:
3 (Litt vel enkel skrivemåte, og savnet mer undertoner og litt mer spenning).
Favorittkarakter: Cath. Man får bli kjent med hennes gode og mindre gode sider.
Slutten: 3 (Veldig opplagt og ikke spesielt tankevekkende. Det ble som forventet).
Høydepunkt:
Lettlest og fargerik persongalleri.
Lavpunkt: Ikke helt sjanger for min del. Tonen i boka og hele opplegget ble litt for jentete for meg. Det er jeg ikke helt fan av:)
Terningkast: 3
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2014

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar