19. august 2014

Demoner: Besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen av Asbjørn Dyrendal - ikke så mørkt innhold som jeg hadde håpet på

Kristendommens tenkere formet den første, spede demonlæren på basis av velkjente sykdomsforestillinger og populære fortellinger. Satan ble til hersker i Helvete og demonene til voktere for syndige menneskers sjeler. Veien til paradiset var vanskelig, for demonene stengte også veien opp til himmelen.
Hvem syns vel ikke at demoner er et interessant fenomen?

Jeg har noen sære interesser. Jeg er interessert i det mørke og det dystre. Liker alt som har med det overnaturlige å gjøre. Og grøss er noe jeg alltid har elsket på film og i bokformat. Det er fenomener som skiller seg ut og som liker å skremme. Jeg blir sjeldent skremt av filmer jeg ser og bøker jeg leser. Jeg blir heller fascinert og vil vite mer om diverse fenomener. Og noe jeg har vært interessert i lenge er demoner. Syns det er et interessant konsept. Det er noe som heter indre demoner (det har jeg en hel skokk av, jeg består ikke av noe annet, haha!) og det er demoner som hjemsøker hus/mennesker som bor i det. (Ikke hjemme hos meg, heldigvis, jeg har mer enn nok med mine indre demoner å hanskes med, haha!).

I boka Demoner: besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen skriver Asbjørn Dyrendal (som er 1. amanuensis i religionvitenskap ved NTNU), om hvordan demoner er i forhold til det virkelige liv (han beskriver blant annet om en eksorsisme som skal ha skjedd i år 2000 i Vatikanet). Han tar også for seg hvordan demoner blir beskrevet i sammenheng med religion, i forhold til film og tv-serier og han tar for seg hvordan forskjellige demoner blir betraktet generelt oppgjennom årene.

Å lese denne boka var ikke bortkastet, men den ga meg heller ikke noe spesielt. Ikke mye mer enn det jeg visste fra før angående dette temaet, så boka var ikke særlig nyskapende. Og den var heller ikke så mørk som jeg hadde håpet på. Hadde håpet på at det ville inneholde noe mer nytt og kanskje noe mer fra virkeligheten. Noe mer sjokkerende enn sammenligning av skapningene med film/tv-serier for eksempel. Det blir litt vel tørt. Hadde håpet på noen sanne historier i tillegg, men det var det bare dessverre fåtall av, så det ble ikke helt den boka jeg hadde ventet meg. Noe spennende var den og ikke den kjedeligste folkloreboka jeg har lest, men jeg hadde vel ventet meg noe mer, men vet ikke helt hva.

Dette blir en kort anmeldelse siden dette er en oppslagsverkbok/faktabok så det er egentlig ikke så mye å anmelde. I hvert fall ikke sammenhengende. Derfor blir dette en kort anmeldelse i stedet. Og denne boka tilhører Humanist Forlags tematikk bokserie om forskjellige overnaturlige fenomener. Fra før av har jeg bare lest Hekser: Fra forfølgelse til fortryllelse av Rune Blix Hagen. Bokserien av forskjellige forfattere skriver om kjente og overnaturlige skapninger/fenomener, og jeg ikke ser bort i fra at jeg kommer til å lese resten av serien også. Noen må jo ha sære interesser også. Det har i hvert fall jeg.

Demoner ga meg ikke den mørke og dystre innholdet som jeg hadde håpet på. Ikke noe var særlig rystende eller nyskapende. Det blir litt vel tørt i lengden og som sagt, så savnet jeg mer noe fra det virkelige liv. Og litt mer om bakgrunnen angående demoner. Velskrevet og stødig oppslagsverk om et spennende tema, men savnet det lille ekstra, hva det enn måtte være ...
Bakpå:

Hva er egentlig en demon? Og hva gjør forestillingen om demoner med oss? Demoner kommer i mange versjoner. Den mest kjente er Djevelen selv - også kjent som en fallen engel. Dyret i Johannes Åpenbaring eller en populærkulturell karikatur, ofte framstilt som ondskapen selv. Demonene har fult oss gjennom fem tusen år og er stadig aktuelle. I tidligere tider svermet de i tusentall, mens i dag er populærkulturelle figurer fra Frankensteins monster, Sandemos Isfolket og Buffy the Vampire Slayer med på å forme våre forestillinger om djevler og demoner. I denne boka møter du dem alle.

Demoner og demonutdrivelse er ikke gått ut på dato i vår moderne verden. I år 2000 fikk Vatikanet besøk av Djevelen. Vatikanets sjefseksorsist fikk ikke bukt med uesent, og selv personlig inngripen fra pave Johannes Paul II var ikke nok ...

Asbjørn Dyrendal er 1. amanuensis i religionvitenskap ved NTNU. Han har skrevet en lang rekke artikler om ryktepanikker, konspirasjonsteorier og kristen fundamentalisme.
Originaltittel: Demoner: Besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen
Forfatter(e): Asbjørn Dyrendal
Sjanger: folklore, fakta, oppslagsverk
Målgruppe: voksen
Antall sider:
238
Forlag: Humanist Forlag
Utgitt: 2006
Min utgave: 2006 (Innbundet)
Lest: 08.08. - 17.08. 2014
Kilde:
kjøpt
Plot:
4 (Litt spennende. Er interessert i den sjangeren, men litt tørt gjennomført).
Tittel:
4 (Gjør meg jo interessert for syns at demoner er et fascinerende tema).
Omslag:
3 (Litt for typisk til angående tematikken).
Baksidetekst
: 4 (Ga meg lyst til å lese boka).
Persongalleri: Kan ikke dømmes siden det er en "faktabok".
Skrivemåte:
3 (Hadde vel forventet meg noe mer og hadde håpet at innholdet var litt mer dystert. Det blir litt langtekkelig og tørt).
Favorittkarakter: Kan heller ikke dømmes siden det er en "faktabok".
Slutten: 3 (Grei nok oppsummert).
Høydepunkt:
Demonene i Buffy the vampire slyer.
Lavpunkt
: Det ble litt for tørt og langtekkelig for meg dette. Og hadde nok forventet meg noe mørkere og dystrere enn dette. Det var ikke noe nytt på en måte.
Terningkast:
4
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2014
 

2 kommentarer:

  1. Jeg har lest denne jeg og, sammen med ett par av de andre i serien. De er forsåvidt interessante og lærerike. Men jeg synes det er mindre fakta i dem enn det burde ha vært :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det jeg opplevde jeg også. Det var mest sammenligning enn fakta. Savnet litt mer bakgrunn og litt mer fra "virkeligheten", både når det gjaldt boka Demoner og Hekser. En fin serie er det jo, men i begge bøkene jeg har lest savnet jeg noe mer.

      Ha en fin kveld du også:)

      Slett