17. juli 2012

The Servants of Twilight av Dean Koontz - fullpakket action!

"Join the club. But from what I understand of Grace Spivey's preaching, the Bible says that the Antichrist will rule for a thousand years, bringing mankind indescribable suffering, after which the battle of Armageddon will transpire, and God will at last descend to destroy Satan forever. She says that God has given her one last chance to avoid the devil's thousand - year dominion. She says He's ordered her to try to save mankind by organizing a church of righteous people who will stop the Antichrist before he reaches a position of power."
Hva om noen påsto at sønnen din var selveste antikrist?

Forestill deg at du er mor til en helt vanlig gutt.

Dere kommer ut av kjøpesenteret og går mot bilen. Der stanses dere av en hyggelig dame som sier fine ting om sønnen din helt til hun plutselig blir hysterisk. Hun påstår at sønnen din må dø fordi han er antikrist. Hva ville du ha gjort da?

Høres temmelig spesielt ut, ikke sant? Velkommen til Christine Scavellos verden. Senere blir hun oppringt av den samme damen, og det er først da hun skjønner alvoret og legger ut på flukt for å beskytte sønnen mot den gamle damen. Men hvor og hvem skal hun oppsøke når politiet er lite til hjelp?

Hun finner etter hvert Charlie som er en slags privatdetektiv og skal hjelpe henne og sønnen hennes Joey å finne et sted hvor de kan skjule seg. Men det er ikke alltid like lett når The Church of Twilight – gjengen alltid ligger et hakk foran. Den gamle damen som truet Christines sønn, er nemlig lederen av The Church of Twilight, og blir kalt Mother Grace av disse medlemmene (medlemmene av kirken/sekten blir også kalt Twilighters). Hun har fått dem til å tro at Joey er antikrist og kommer til å bli sterkere og ondere for hvert år som går. Derfor må han drepes før det er for sent.  En hektisk katt og mus lek starter. Hvordan skal Charlie klare å beskytte Christine og Joey fra denne galskapen?

Jeg har lenge vært fan av Dean Koontz og har lest mange av bøkene hans oppgjennom årene, men som med mye alt annet, så må man ha litt pauser og prøve noe annet.  Og gjett om jeg hadde glemt hvor rå Koontz kan være til å skrive spenningsbøker? Jeg satt mange kvelder på rad med hendene som limt til boka. Det ble mange sene kvelder i begynnelsen av sommerferien takket være denne thrilleren.  (Har ikke noe i mot sene kvelder. Jeg er nattugle og har lakenskrekk. Fin kombinasjon, ikke sant?).  Pluss at jeg sover omtrent 1 -2 timer per natt, så jeg er ganske vant til lite søvn. Så ja takk til sene kvelder!

Selv om jeg er en person som ikke er spesielt interessert i religion, fanatikere og slike ting, så var dette en ubeskrivelig spennende bok likevel. Jeg var meget spent om Christine og sønnen hennes noen gang ville rømme helskinnet fra de sprø folka eller ikke. Og det var også en fornøyelse å lese en spenningsbok full av action og en god del skytescener. Lenge siden sist!

Liker du god, gammeldags action med mange spenningsscener i høyt tempo, så er The Servants of Twilight definitivt lesestoff for deg!

PS: Boka ble tidligere utgitt med tittelen Twilight under forfatternavnet Leigh Nichols (Koontz har hatt mange forskjellige navn gjennom forfatterskapet. Jeg syns det virkelige navnet hans er tøft nok som det er, spesielt måten Koontz blir uttalt på).

Glemte nesten å nevne at boka er også filmatisert. Tv-produsert-  film fra 1991. Jeg så den rett etter jeg hadde lest boka (filmen ligger ut på youtube). Filmen var ikke så mye til å skryte av. Han som spilte Charlie var litt småkjekk. Jeg likte også hun som spilte Christine. Men ellers var ikke filmen særlig verdt å følge med på. Veldig overdrevent når det gjalt det meste, skuespill som ikke var særlig imponerende, og morsomme lydeffekter under de voldelige scenene. Og slutten og enkelte deler av filmen var temmelig forskjellig fra boka. Et godt råd fra meg; les heller boka.
Bakpå

STRANGE DAYS
Winter gripped the city. Terror gripped it, too. They found four corpses in four days, each more hideous than the last.

STRANGE NIGHTS
At first the cops thought they were dealing with a psychopath. But soon they heard eerie sounds in the ventilation system. And saw unearthly silver eyes in the snow-slashed night.

FINAL HOURS
In a city paralyzed by a blizzard, something watches, something stalks...

Originaltittel: Twilight
Norsk tittel: Tror ikke at denne er oversatt. Jeg ble høyst usikker. Hvis noen vet for sikkert, gjerne rop ut.
Forfatter(e)
: Dean Koontz
Sjanger: Spenning, konspirasjon, sekt, religion. thriller, roadtrip
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 418
Forlag:
Berkley
Norsk Forlag:
Utgitt: 1985
Min utgave:
1990 (Pocket)
Lest:
07.07 - 15.07, 2012
Kilde:
Gevinst (Giveaway arrangert av Ebokhylla mi)
Plot:
5 (ikke voldsomt originalt, men intenst og spennende likevel).
Tittel:
4 (Grei nok og beskrivende).
Omslag:
4 (Vil jo vite hvorfor de to på omslaget er så skremte).
Baksidetekst:
5 (Spennende nok til å ha lyst til å lese innholdet også).
Persongalleri :
5 (Mange å bli glade i).
Skrivemåte:
5 (Intenst og veldig drivende).
Favorittkarakter:
Kyle (Hvorfor kan jeg ikke si for det vil røpe for meget).
Slutten:
4 (Litt overdramatisk kanskje, men det skader tross alt ikke å være litt overdramatisk i ny og ne).
Høydepunkt:
Høyt tempo og mange spennende scener.
Lavpunkt:
Litt overdrevent på slutten, men, men, greit nok det.
Terningkast:
5
Leseutfordring:
100 + Books In A Year (2012)


4 kommentarer:

  1. Flott omtale, jeg må innrømme at skumle/ mystiske sekter alltid gjør meg ekstra nysgjerrig :-) (Så forresten en skremmende dokumentar på nrk 2 i går om et helt sprøtt og hatefullt trossamfunn - anbefales.).

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv om religiøse sekter ikke er helt min greie, så syns jeg at det er litt interessant å lese og se dokumentarer om det. Utrolig at folk kan bli så hjernevasket, tenker jeg, går det virkelig an? Husker du hva dokumentaren het?

      Slett
    2. Nei, men jeg blir fascinert. Her er linken til dokumentaren http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/857417/

      Jeg blir helt sjokkert over at det går an å oppføre seg slik mot andre mennesker som disse gjør - glede seg over at andre dør av sykdom og i ulykker fordi det er Gud som straffer dem??? Hjelpes, hvor ble det av nestekjærligheten spør jeg....

      Slett
    3. Det samme sier jeg. Hjernevasking altså. Det burde ikke ha vært lov.
      Takk for linken. Skal sjekke det ut og god natt:)

      Slett