8. januar 2012

Anna dressed in blood av Kendare Blake - stilig tittel og cover, men det er ikke nok!

I'm staring up at Anna's house again. The logical part of my brain tells me that it's just a house. That it's what's inside that makes it horrifying, that makes it dangerous, that it cam't possibly be tilting towards me like it's hunting me through the overgrowth of weeds. It can't possibl be trying to jerk free of it's foundation and swallow me whole. But that's what it looks like it's doing.








 Ikke alle horrorbøker er like skremmemde...


 Cas er ingen vanlig fyr. Han prøver å leve et normalt liv som alle andre, men han bærer på en hemmelighet. Han er en Ghost Killer (eller hva jeg skal kalle ham). Hans kall i livet er å drepe voldelige spøkelser og utrydde dem for godt. Men det er ingen lett oppgave. Samtidig må han prøve å holde det skjult for andre. Noe som er lettere sagt enn gjort.

Hans tøffeste oppgave hittil er Anna. Han og moren flytter til et nytt sted. Stedet er kjent for en uhyggelig Urban Legend (vandrehistorie) om en jente som for flere år siden var på vei til å møte kjæresten på dans. Men på vei dit ble hun myrdet på en brutal måte. Ifølge sagnet skal hun være knyttet til et forlatt hus hvor hun oppholder seg og dreper alle som kommer innenfor. På en eller annen måte må tenåringen Cas utrydde henne for godt, men hvordan? 

Jeg var så heldig å få denne boka i posten av Penelope som jeg har litt kontakt med. Hun var så snill og sendte meg et eksemplar og det gjorde meg veldig glad! For lenge hadde jeg siklet etter denne boka. Jeg er som kjent svak for horror. Jeg elsker sagn og spøkelseshistorier. Horror generelt. Så derfor fikk jeg meget lyst til å lese den. Hadde også hørt og lest mange lovende ord om boka. Jeg fikk store forventinger og håpet at den ville gi meg mange skremmende øyeblikk gjennom lesingen. Med denne stilige tittelen og herlige coveret måtte dette bli bra!

Men dessverre innfridde ikke bok helt til forventningene. Jeg har lest mange bra ungdomsbøker i det siste. Og at dette var horror var for meg bare et pluss. Men spenningen var ikke helt der. I hvert fall ikke gjennom hele veien. Noe som var litt skuffende. Selvfølgelig hadde den en del spennende øyeblikk, men jeg ble dessverre ikke helt fengslet.

Det jeg likte godt med denne boka var at det endelig var en mannlig hovedrolle istedet for kvinnelig, og jeg likte denne Anna godt. Hun var litt creepy, og jeg likte atmosfæren i vandrehistorie, men likevel var det mye jeg savnet. Jeg savnet litt mer action, og snikenende uhygge. Den ble litt for tam til å være grøsserbok. Men alt i alt var det en grei bok i kjedelige stunder, men ikke mye mer enn det.


Bakpå
"It's the old boy-meets-girl stor, if the boy is a wry, self-destructive ghost hunder bent on avenging his father and the girl is a homicidal ghost trapped in a house full of everyone she's ever murdered. Needless to say, Cas and Anna are new my favorite twosome. When I got to the last page. I flipped back to the first."
- Holly Black, New York Times bestselling author of Red Glove.

This city smells like smoke and things that rot in the summer. It's more haunted than I thought it would be, an entire layer of activity just under the dirt: whispers beehind people's laughter or movement that you shouldn't see in the corner of your eye. Most of them are harmless - sad little cold spoits or groans in the dark. Blurry patches of white that only show up in Polaroid. I have no business with them.

But somewhere out there is one that matters. Somewhere out there is the one that I came for, one who is strong enough to squeeze the breath out of living throats.

I think of her again. Anna. Anna dressed in blood. I wonder what tricks she'll try. I wonder if she'll ever be clever. Will she float? Will she laugh or scream?
How will she try to kill me?

"I loved Cas! And the world he inhabits is terrifying vivid and utterly compelling. Get ready to sleep with the lights on because this book has teeth. Sharp ones."
-Stacey Kade, author of the Ghost and the Goth series.

"Anna Dressed in Blood is easily one of my favorite books of all time and is exactly what I'd hoped it would be: gorgeous, brutal, heartbreaking, merciless, and cool as hell. This is the kind of book I've been dying to read!"
- Courtney Allison Moulton, authour of Angelfire
Originaltittel: Anna dressed in blood
Forfatter(e)
: Kendare Blake
Sjanger: grøsser, spenning
Målgruppe: Ungdom
Antall sider: 316
Forlag:
Utgitt:
2011
Min utgave:
2011 (Innbundet)
Lest:
20. novemer - 31. desember (2011)
Kilde:
Gave
Plot:
4
Tittel:
5 (syns tittelen er så snerten og klinger bra)
Omslag:
6 (creepy omslag som pirrer nysgjerrigheten)
Baksidetekst:
5
Persongalleri :
4
Skrivemåte:
4
Favorittkarakter:
Anna (et småspennende vesen)
Slutten:
4
Høydepunkt:
Endelig en horrorbok blant vampyrmylderet for ungdom!
Lavpunkt:
Litt for tam til å kalle seg for horror...
Terningkast:
4
Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge  2011


Trailer (som noen har laget med Sims3 spillet)

 

6 kommentarer:

  1. Flott omtale, og jeg er så enig, så enig!En stund var jeg redd for at det bare var jeg som opplevde boka slik. Men tittel og cover er strålende :-)

    SvarSlett
  2. Takk. Ja, trodde nesten det var noe galt med meg for det virket som om det var veldig mange som likte den, men for meg var det noe som manglet. Litt mer action og litt mer grøss. Jeg syntes ikke boka var grøssende nok, men for all del var den jo verdt å lese. Men det er ikke en bok som blir husket lenge etterpå. Noe som er litt synd:

    SvarSlett
  3. Jeg lurer litt på om jeg styrer unna Anna, takk for ærlig omtale :)

    SvarSlett
  4. Synd at den skuffet deg, da. Jeg har vært nysgjerrig på den en stund, er enig med deg i at omslaget er veldig forlokkende og tittelen snerten, men det blir ikke med det aller første da skjønner jeg etter å ha lest omtalen din. Da tar jeg heller noen andre bøker i mellomtiden, som jeg har lest litt mer positive omtaler av. ;)

    Gratulerer med ny blogg forresten, håper du vil trives godt med den nye bloggplattformen. Og at du slipper slike problemer som jeg mener å huske å ha hatt med Sol tidligere. Jeg har oppdatert linkene mine nå på linkesiden og på bloggkarusellen på forsiden, slik at de fører til den riktige siden. :)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke lest boka, og blir veldig ofte tiltrukket av omslaget. Har brent meg gang på gang i så måte, men ikke denne gangen :) Takk for omtalen!

    SvarSlett
  6. Mari: Ville ha vært interessant å lese din mening, men du går heller ikke glipp av noe spesielt :)

    Tone: Tusen takk for det. Jeg trives her allerede. Her får jeg mer kontroll selv over bloggen angående design og andre ting enn det jeg hadde på blogg.sol.no Føler meg mer hjemme her:)Og tusen takk for at du har forandret linkene. Håper det ikke var for mye bryderi? Og ja, det er alltid noen bøker som frister mer:)

    Jane: Ingen årsak:) Jeg har gjort det samme selv. Vært nysgjerrig på en bok pga omslaget mens innholdet har vært noe helt annet. Det er skuffende:(

    SvarSlett