29. desember 2011

Fossefall(36) En dristig plan av Jorunn Johansen - mye drama på og utenfor Tangen Gård


Så dum hun hadde vært. Hanele hadde fordreid tankene hans med det vakre utseendet sitt. Mikkel ville ikke være snill lenger. Det var på tide å fullføre det han og Ulla hadde begynt på. Han måtte finne dagboka. Han skulle ha Tangen, om det så kostet ham flere års slit og strev. Han var odelsgutten, den rettmessige eieren!

En viss person er temmelig utspekulert...




Men jeg har ikke tenkt å røpe hvem det er....

Som nevnt i tittelen til innleget så er det mye som skjer både i hjemmet til Ola og Amalie, og utenfor. Når skal det noen gang bli fred? Først så er Ola døden nær, Amalie får vite om en mørk hemmelighet av Sofia, lillesøsteren, og Amalie selv er humørsyk av en eller annnen grunn. Ingenting er perfekt. Langt i fra. Men likevel går dagene sin gang selv om livet er full av bekymringer.

Serien nærmer seg bok nummer 40 med stormskritt, men likevel holder serien spenningen oppe! Som noen andre har sagt så har det litt lett for at serien gjentar seg, men det syns jeg også det skjer i andre serierr. Både i sjangeren romanserier, urban fantasy, paranormal romance osv. Mye av den samme oppskriften og hendelsene gjentar seg. Sånn er det bare. Og selv om en del av det samme gjentar seg i Fossefall så greier den å holde nysgjerrigheten og interessen oppe hos meg. Av gjentagelser i denne serien tenker jeg på: Amalies og Olas krangler som fort går over (jada, vet det skjer i alle ekteskap og at det er helt normalt), Amalie som blander seg opp i alt og ordner opp i alt, Sofias stadige lengsel etter nærhet og oppmerksomhet, og enkelte uttrykk som hjertet bevret, staut og kjekk mann osv gjentar seg. Men slike ting er normant angående serier generelt og det må vi bare regne med.

Selv om det er en del gjentagelser så nyter jeg fremdeles Fossefall, og det hender jo at nye hendelser og personer dukker opp etter hvert. Det gleder meg! Jeg er fremdeles spent på svarteboka og mørkemannen. Håper også at den kappekledde dukker opp igjen. Det var faktisk den skikkelsen som fikk meg til å lese Fossefall først og fremst. Det virket for meg som et spennende konsept og det var det også. Så håper jeg får vite mer om ham.

Uansett så gleder det meg fremdeles å følge med hva som skjer videre i Fossefall og hva som vil skje med enkelte. Håper at Amalie får en bedre tid i møte, men med alt det som skjer så ser det litt håpløst ut. Etter den noe spesielle slutten i denne boka er jeg spent på hva som kommer til å skje videre og jeg er glad for at jeg allerede har neste bok i hylla.

Bakpå

Amalie har blitt mor til velskapte tvillinger, Sigmund og Helen. Samtidig er Olas helse fortsatt ustabil.

Vil barna måtte vokse opp uten en far?

Sofia er hodestups forelsket i presten Lukas. For ham er troen det viktigste i livet. Men Sofia gir ikke opp så lett.

Og Mikkel finner ut at Ola har en hemmelighet ...

Originaltittel: En dristig plan


Forfatter(e): Jorunn Johansen

Sjanger: roamserie, kjærlighet, overtro

Målgruppe: Voksen

Antall sider: 254


Forlag: Cappelen Damm/Norske Serier

Utgitt: 2011


Min utgave: 2011 (Pocket)


Lest: 12.12 - 28.12 (2011)


Kilde: Kjøpt


Plot: 4

Tittel: 5

Omslag: 4

Baksidetekst: 4

Persongalleri : 5

Skrivemåte: 4

Slutten: 4

Høydepunkt: En del spenningskurver underveis.


Lavpunkt: Noen få gjentagelser om enkelte ting.


Terningkast: 4

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar