25. juli 2011

Flawless (Pretty Little Liars #2) av Sara Shepard - bedre enn den første boka i serien!








Naughty, naughty, Aria! You should known better than to go after a teacher, anyway, it's girls like you who break up perfectly happy families. - A.


Aria froze. She was in the middle of the empty front hallway. When she heard a noise, she whirled around.



Siden fredag har jeg foreståelig nok ikke vært i stand til å blogge noe særlig. Det som har skjedd i Norge har rystet både en hel nasjon og hele verden. Har prøvd å lese litt når jeg har fått nok av nyhetene, selv om konsentrasjonen ikke har vært helt på topp. Men livet må gå videre på et vis og jeg er nå tilbake for fullt. Det klør i fingrene etter å skrive og det er flere bøker jeg vil lese. Og ved å gå videre, om det så er små rutiner som blogging, viser at vi er sterke nok til å komme oss videre etter disse tragiske tragediene.

Tilbake til boka...

Ingen er feilfri, eller?

Intrigene fortsetter… I denne andre boka Flawless, blir vi bedre kjent med jentene som venninnegjeng. Slik de var før i tiden, men samtidig blir vi dratt til nåtiden etter Alions forsvinning.  Fremdeles får hver enkelt av jentene beskjeder både på pc og mobiltelefonene disse mystiske beskjedene fra en person som kaller seg for A. Hele tiden føler de seg spionert på av denne personen som sender dem disse beskjedene. For disse beskjedene gir små hint om at jentene blir observert på en eller annen måte. Og hele tiden funderer de på: Hvem er personen som vet så mye om dem?

Det er ikke bare den felles hemmeligheten som jentene bærer som tærer på jentene, men de har også deres egne som de ikke vil dele med noen. Spencer har gjort noe som både søsteren og familien hennes sure på henne. De behandler henne som luft. Aria vet om noe faren gjør bak morens rygg, men hun har ikke tæl til å fortelle det til moren hennes. Hun er redd for å såre henne. Emily er usikker på hvem hun egentlig liker og sliter med visse følelser hun ikke forstår.  Hanna strever med å like seg selv på grunn av utseende og vekt. Og Alison var herskeren i gjengen før hun forsvant.

Men under en spesiell sammenkomst, møtes Spencer, Aria, Emily og Hanna igjen og de finner fort ut at alle sammen har fått urovekkende beskjeder fra samme signatur. Selv om det er lenge siden de var sammen og føler seg litt utilpass, finner de ut at de må prøve å holde sammen gjennom dette. Og finne ut hvem denne A er før denne personen går for langt. Jentene vil ikke at diverse rykter skal bli publisert, og deres felles mørke komme i all offentlighet. Det kan ødelegge livene deres for alltid.

Flawless er bok nummer to i Pretty Little Liars, og for meg syns jeg at den var mye bedre og hadde mer fart enn den første i serien. Her blir vi også bedre kjent med jentene, hvordan samholdet deres var før Alison forsvant og i ettertid. Vi blir enda bedre kjent med hver enkelt av dem. Og det er lett å føle medfølelse med disse jentene og leve seg inn i situasjonene deres. For hvert kapittel var jeg veldig spent på hvordan det ville gå videre.

Jeg har mine mistanker om hvem A er (det er jo alltid den minst sannsynlige), men om jeg er 100% sikker, er jeg definitivt ikke, men det er derfor jeg har blitt så glad i serien. Det er ikke de beste bøkene jeg har lest, men det er underholdende og har doser av mystikk og suspense. Og jeg syns det er fryktelig morsomt å prøve å gjette hvem som står bak uansett hva som skjer. Det er vel derfor jeg liker krim og suspense så mye. Det blir jo en slags gjettelek mens man leser.  Men om jeg har rett angående hvem som er A, er jeg veldig i tvil om, så jeg er veldig spent på fortsettelsen. Så jeg er glad jeg har de fire første bøkene av åtte. Jeg var i tvil om hvor mange av bøkene jeg skulle kjøpe uten å vite hvor mye jeg ville like bøkene på forhånd. Jeg tok sjansen på å kjøpe fire og det er jeg for at jeg gjorde. For bøkene slutter på en måte at man bare må lese neste bok.

Flawless gjør opp for seg etter den noe kjedelige starten Pretty Little Liars ga. Her er det spenningskurver, karakteroppbygging som man enten kan relatere seg til eller bli nysgjerrig på og jeg bare elsker disse kryptiske meldingene som A sender. De er fiffige og utspekulerte! Har allerede kommet i gang med neste bok, og jeg er spent på hvordan alt dette vil ende! Glad det er en del bøker til i serien før jeg får vite det!






Bakpå 




FOUR PRETTY LIARS

HAVE BEEN VERY BAD GIRLS.

 

Spencer stole her sister's boyfriend. Aria is brokenhearted over her English teacher. Emily likes her new friend Maya ... as much more than a friend. Hanna's obsession with looking flawless is making her sick. And their most horrible secret yet is so scandalous that the truth would ruin them forever.

And why shouldn't I tell? They deserve to lose it all. With every crumpled note, wicked IM, and vindictive text message I send, I'll be taking these pretty little liars down. Trust me, I've got enough dirt to bury them alive.

- A


 





Originaltittel: Flawless

Norsk tittel: Feilfri

Forfatter(e): Sara Shepard

Sjanger: mysterie

Målgruppe: Ungdom

Antall sider: 330

Forlag: Harper Teen/Gyldendal


Utgitt: 2007


Min utgave: 2008 (Pocket)


Lest: 18.07 - 24.07 (2011)

Kilde: Kjøpt


Plot: 5

Tittel: 4

Omslag: 3

Baksidetekst: 5

Persongalleri: 5

Skrivemåte: 5

Slutten: 5

Høydepunkt: Mer fart og spenning. Jeg liker også de kryptiske meldingene fra A veldig godt. De er ganske så kreative!


Lavpunkt: Jeg vil gjerne få vite litt mer om Alison og hvem hun var.


Terningkast: 5


Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg så faktisk etter denne serien i går, men fant ikke den første (og jeg må jo begynne der!) eller den andre. Jeg synes fortsatt at serien høres spennende ut, og det er veldig positivt at den andre boka er bedre enn den første! Ser at du holder på med den tredje nå, og er spent på om denne utviklingen holder seg.

    Håper alt går bra! Klem

    SvarSlett
  2. rufsetufsa20:52

    Halla!

    Det var synd :( For det er virkelig en bokserie som er verdt å få med seg og man må jo helst få med seg begynnelsen. Selv kjøpte jeg bøkene på NORLI. Der syns jeg de har mer varierte YA bøker enn de andre bokhandlene (selv om Ark er min favoritt, men der har de dessverre ikke mye nytt i fantasy hylla...)

    Og jeg kan allerede avsløre at tredje boka også holder mål! Leste over 100 sider før jeg sovnet i natt. Kapitlene avslutter på en måte at man bare må lese videre. Og jeg elsker disse meldingene som A sender. De får meg til å smile djevelsk :twisted: Så jeg er glad jeg har enda en bok stående klar, men må nok kjøpe de fire siste når den tid kommer. I dag er det akkurat en måned siden jeg var innom bokhandel og kjøpte bøker. Jeg har vært flink! :)

    Håper du får tak i bøkene en dag. Det er fiffig lesing som jeg tror du vil like :)

    Håper du også nyter feriedagene selv om vi nettopp har vært gjennom disse tragiske terrorsakene. Klem tilbake!

    SvarSlett