13. mars 2010

Terapien av Sebastian Fitzek - hadde visst for store forventninger til denne. Skuffende!

Anna tok av seg kåpe og sjal og satte seg til rette på sofaen igjen. Viktor hadde ikke forlatt sin faste plass ved skrivebordet. Han lot som om han lette på PC-en etter en database med notater om hennes tilfelle. I virkeligheten hadde han alle vesentlige fakta lagret i hukommelsen, han ønsket bare å vinne tid, slik at nervene fikk roet seg såpass at han ville være i stand til å begynne utspørringen.





Originaltittel: Die Therapie

Norsk tittel: Terapien

Forfatter: Sebastian Fitzek

Sjanger: psykologisk thriller

Antall sider: 288

Utgitt: 2008 (Innbundet)

Lesetid: 11 dager



Bakpå: Den kjente psykiateren Viktor Larentz opplever alle foreldres mareritt da hans tolv år gamle Josy forsvinner under mystiske omstendigheter. Politiet står uten spor, og Josys skjebne forblir uoppklart. Fire år senere har den sørgende Viktor trukket seg tilbake til et avsidesliggende feriehus for å bearbeide tapet av datteren. Der blir han oppsøkt av Anna Spiegel, en vakker, ukjent kvinne som plages av vrangforestillinger. En av dem - om en liten jente som blir sporløst forsvunnet på samme måte som Josy - vender stadig tilbake.



Schizofrene Anna  forlanger å bli tatt i terapi av Viktor, som på sin side klamrer seg til håpet om å få opplysninger om datteren. Sjansen til noensinne  å få visshet om hva som virkelig skjedde med Josy, avhenger nå av Viktors profesjonelle dyktighet som terapeut. Verken han eller Anna innser rekkevidden av det psykologiske spillet de begir seg inn i og konsekvensene det får, men snart er det ingen vei tilbake …



Terapien er like raffinert som den er gruoppvekkende.  Denne genistreken av en thriller har tatt Europa med storm.



“Meget anbefalsverdig.”

Politiken



“Rosene har nærmest veltet ned over tyskeren, hvilket heller ikke er ufortjent.”

Bogrummet.dk




Oppsummering: Psykiateren Viktor Larentz slutter å ta i mot pasienter etter at datteren hans Josy forsvant for fire år siden. Tanken på at datteren hans er forsvunnet og at hun muligens aldri kommer tilbake igjen, blir for mye for ham. Det gjør til at Viktor gir opp jobben og vil være for seg selv. Dermed drar han ut på en øy hvor han har et feriehus og på den øya befinner deg seg bare et fåtall av mennesker. Blant annet Anna Spiegel som drar helt til øya for å oppsøke Viktor. Hun krever å få behandling av ham (hun påstår at hun er Schizofren) og  selv om Viktor nekter, så har Anna en historie som interesserer ham og som får ham til å mistenke at hun kanskje vet noe om Josys forsvinning. Med et lite snev av håp prøver han å få Anna til å fortelle så mye som mulig. Selv om det hele kan være oppspinn fra hennes side, prøver han å tro henne. At denne kvinnen som kom hele veien til øya, vet mer om hans datter enn han kanskje tro. Men er hun til å stole på?



Ettertanke: Hadde kommet over denne boken mange ganger de gangene jeg har vært innom bokhandelen på jakt etter en bok og alltid vært fristet til å lese den, men av en eller annen grunn hadde jeg valgt en annen bok å kjøpe i stedet. Så jeg ble glad da jeg oppdaget denne tilfeldigvis på mammutsalget og grep sjansen. Baksideteksten hørtes meget spennende ut og jeg gledet meg til å lese den.



Den hadde en lovende start, men på et sted så faller det og midtelen blir for meg veldig kjedelig før spenningen endelig tar seg opp igjen mot slutten. For det første så trenger man ikke å være noen Albert Einstein for å skjønne hva som egentlig foregår ganske tidlig og for det andre er oversettelsen veldig dårlig i mine øyne. Teksten er platt oversatt og det er mange unødvendige skrivefeil som dukker opp. Det førte til at det ødela leseopplevelsen litt. Oversettingen virker helt likegyldig og rett frem. Det føltes ikke som om det ble oversatt med innlevelse, noe som ble et stort savn. Dermed føltes det anstrengende å lese den ferdig siden jeg skjønte veldig tidlig hva som egentlig foregikk i  teksten, og at jeg irriterte meg over den kjedelige oversettelsen med en god del skrivefeil hjalp heller ikke noe særlig.



Det jeg likte best med boka var de siste ca 20 sidene da det virkelig begynte å skje noe og jeg endelig ble interessert i hva som foregikk igjen, men da begynte det å ta slutt så den gleden ble kortvarig. Har lest mange psykologiske thrillere som jeg likte mye bedre enn denne så Terapien havner dessverre ikke på min favorittliste for å si det sånn.





Høydepunkt: Begynnelsen og sluttdelen. Korte kapitler og en grei nok bok å lese om du trenger en lettlest bok i en travel hverdag.



Lavpunkt: Historien prøver for hard å være original, men har lest mange lignende psykologiske thrillere tidligere. Man vet hva som skjer og hva som kommer til å skje altfor tidlig. Og jeg er glad jeg ventet med å kjøpe den til den var på mammutsalg.



Terningkast: 2



 

2 kommentarer:

  1. Kirsten M17:15

    Denne hadde jeg lagt frem Denne hadde jeg lagt frem til å ta med meg på påskeferie, ikke sikkert jeg tar den med likevel...Tror ikke jeg har vært på denne bloggen før - veldig fin: ) God Påske!

    SvarSlett
  2. lesereseren20:41

    Hei Kirsten Det var ikke meningen å få deg til å bytte bok i Påskeferien:-) Kanskje du ville ha likt Terapien bedre enn meg? Hvem vet?:-) Men for meg ble denne dessverre for forutsigbar. Hadde virkelig gledet meg til å lese denne, men den nådde bare ikke opp til forventingene og jeg ble skuffet etter å ha lest den. Kanskje andre liker den bedre enn meg? Jeg vet ikke. Jeg skal ikke hindre deg i å lese den:)

    Takk for fin kommentar og velkommen tilbake. Det er alltid hyggelig med besøk her I bokhylla:)

    God påske til deg også!:)

    Hilsen
    -Lesereseren-

    SvarSlett