25. desember 2009

Fossefall: Den kappekleddes ofre, Bok 11 av Jorunn Johansen - lovende fortsettelse!

Ola lente seg inntil veggen og smilte djervt mot henne. Han vinket henne til seg. "Eslekde, elskede..." Så løste skikkelsen seg opp igjen. Amalie smilte svakt. Ola var død, men han ville alltid være rundt henne, passe på henne. Da hun kom opp i annnen etasje, skalv hun. I enden av gangen sto de der alle sammen. Sigøynerkvinnen, Gudrun, Oddvar og Ola. Den kappekleddes ofre.





Originaltittel: Den kappekleddes ofre

Forfatter: Jorunn Johansen

Sjanger: romanserie, overtro, kjærlighet

Antall sider: 254

Utgitt: 2009

Lesetid: 7 dager



Bakpå: Amalie gjenkjenner mannen som kastet Ola utfor Trolljuvet. Både de slepende skrittene og kroppsbygningen hans minner om den kappekledde hun så ved fossen som barn. Men nå som hun vet hvem morderen er, vil hun klare å angi ham? Knust, og med Olas barn i magen, går Amalie i begravelsen. Men det underlige er at selv om Ola er død, føler Amalie hans nærvær...



Oppsummering: Det er mye som skjer med og rundt Amalie for tiden. Forrige bok avsluttet med et brak og nå har hun et alvorlig valg å ta, men hun vet ikke helt hva hun skal gjøre. Hun vet ikke hva som er riktig i et slikt øyeblikk. Hun har nettopp vært vitne til noe helt forferdelig. Hun så den kappekledde drepe Ola. Samtidig vet hun nå hvem den kappekledde er. Det er noen som betyr mye for henne. Det gjør det vanskelig for henne om hun skal fortelle om det hun så eller beskytte morderen. Hun befinner seg for tideni et vanskelig dilemma for å si det sånn. Samtidig er hun gravid. Barnet hennes vil vokse opp uten en far. Det er en vanskelig tanke for Amalie selv om hun gleder seg stort til å bli mor. Men ting rundt henne kunne ha vært litt lykkeligere enn det det er. Det har skjedd så mye i det siste, men vil alt det vonde noen gang ta slutt?



Ettertanke: Jeg har dessverre ligget litt etter når det gjelder Fossefallbøkene, men det med god grunn. I november og begynnelsen av desember var det eksamener på gang og så kom jula. Men det positive med at jeg har drøyet bøkene litt er at det blir ikke så lenge å vente til neste bok:)- Forrige bok ble som nevnt avsluttet med et brak og jeg gledet meg lenge til jeg endelig fikk tid til å kaste meg over på neste bok. Den ventetiden var verdt det for Den kappekleddes ofre bød også på en god del action og spennende hendelser. Boka inneholder vanskelige avgjørelser, skremmende episoder og jeg får en berg og dalbane opplevelse hele tiden. Følelsene til hovedpersonene går like fort opp og ned. Man vet ikke helt hva man skal vente seg og det liker jeg.



Høydepunkt: Masse spenning og intriger som fengsler. Liker at denne boken er så mørk og dyster. Det får leseren til å tenke over hva vi selv ville ha gjort hvis vi var i Amalies situasjon. Ingenting er verre enn å anklage en av våre nærmeste. Spenningen er definitivt ikke over og jeg er allerede godt i gang med lesingen av neste bok. Håper det fortsetter slik.



Lavpunkt:
At jeg ikke har lest ut denne tidligere. Eksamener burde ha vært bannlyst i adventstiden. Da skal man jo lese bøker/julehefter og kose seg. Ikke pugge pensum:)-



Terningkast: 6








1 kommentar:

  1. bramaputra00:15

    ååååå sjønne ungdom sjel- heldiggris som har sjønt det-   nyt livet!!
    og les og kos deg-  skulle galant ha sendt deg flan o brian i posten- for du ville galant ha nytt den 100 ganger mer en meg!- supersmask
    sånne folk liker vi!

    SvarSlett