Viser innlegg med etiketten påske. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten påske. Vis alle innlegg
12. april 2017
Helgelektyre(188)
Be aldri om nåde - Martin Österdahl
Aller siste utvei - Federico Axat
The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King
De dødes tjern - André Bjerke
Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific, Cinematic Killer) - Michael Aloisi & Kane Hodder
Legger ut helgelektyreinnleggene på fredager til vanlig, men siden det er langhelg, så legger jeg den ut i dag. Det er tross alt lille lørdag. I påsketiden skal man lese ekstra, så dette helgelektyreinnlegget består av litt flere bøker enn til vanlig. Det er ikke sikkert at jeg rekker å komme meg gjennom alle, men det gjør ikke noe å fortsette med noen av dem neste uke også. Krim kan leses året rundt, men leser litt ekstra av det i påska.
Forrige lørdag begynte jeg å lese Aller siste utvei av Federico Axat, og den er jeg godt i gang med. I går leste jeg ut Before the Fall av Noah Hawley, og samme dag begynte jeg å lese Be aldri om nåde av Martin Österdahl. Jeg skal fortsette å lese videre i Song of Susannah som er den sjette boka iThe Dark Tower serien av Stephen King, og i løpet av påskehelga skal jeg begynne på De dødes tjern av André Bjerke. Det er et must. Den boka har jeg lest hver påske siden ungdomsskolen så det har blitt en fast tradisjon. Jeg liker historien, humoren, skrekkelementene og atmosfæren i De dødes tjern så godt, og jeg går aldri lei av boka selv om jeg kan den omtrent utenat. Jeg har også veldig lyst til å lese Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific, Cinematic Killer) av Michael Aloisi & Kane Hodder snart (det er biografi, ikke krim, bare for å nevne det), men er usikker på om jeg klarer å smette den inn i påskelesingen. Vi får se. Den skal i hvert fall leses i nærmeste fremtid.
Jeg tror ikke det blir flere innlegg eller oppdateringer på lesefronten før mandag neste uke, da jeg heller vil bruke påskehelga på lesing istedet for skriving. Så får man se hva jeg får lest og ikke. Det blir spennende å se.
God påske.
😃
Ukas låt: Holde rundt deg - Katastrofe
7. april 2015
Lest i påska 2015
Påska er endelig over. Syns av mange grunner at høytid er ren tortur. Tiden går ekstra sakte, (men det gjør det jo ellers også), og alle skal være så veldig fornøyde og glade når det er høytid. Det er tåpelig og slitsomt. Kommer nok aldri til å bli noen høytidsmenneske.
Men jeg fikk lest en del i påska og i påskehelga fra skjærtorsdag til i går (2.påskedag) ble disse bøkene lest:
Men jeg fikk lest en del i påska og i påskehelga fra skjærtorsdag til i går (2.påskedag) ble disse bøkene lest:
Splittelsen - Jon - Magnus Habbestad
Det Alice glemte - Liane Moriarty
Påskequiz - Thomas Kolåsæter
De dødes tjern - André Bjerke
Fire bøker ble lest i påskehelga som nettopp var. Ja, jeg vet. Jeg har ikke noe liv. Jeg er fullstendig klar over det. Men noen må da lese bøkene som blir skrevet ... Det er vel den eneste meningen med livet mitt. Alt annet i livet mitt er totalt meningsløst. Jeg har gitt opp mitt eget liv så jeg klamrer meg fast til bøkene.
Jeg kommer ikke til å skrive noe om hva bøkene jeg leste i påska handler om eller hva jeg synes om dem. Det sparer jeg heller til anmeldelsene. Jeg orker ikke å gjenta meg selv. Det er bare irriterende og kjedelig. Kommer til å skrive anmeldelse av alle disse bøkene bortsett fra De dødes tjern. Siden jeg leser den hver påske blir det teit å skrive om den hvert år, så jeg holder meg til anmeldelsen jeg skrev i 2012 istedet.
Fikk dere lest mye i påskehelga og ble dere fornøyd med lesestoffet?
1. april 2015
Månedens Bokanbefaling (mars)
Målet mitt i mars var å lese 12 bøker og det greide jeg sånn akkurat. I går ble jeg ferdig med den tolvte boka.
Bøkene jeg leste i mars er disse:
(Ligger litt etter med noen anmeldelser, men det kommer etter hvert ...)
Jeg er litt (men bare litt, blir aldri helt fornøyd) med antall leste bøker i mars, men jeg er ikke særlig imponert over noen av bøkene jeg leste, dessverre. Ingen fikk høyere enn firere og jeg ga bort en del enere. Jeg ga bort tre enere og de gikk til; Undis Brekke, Anatomy of a haunting og Good Omens. Aldri morsomt å gi enere til bøker, men kan ikke like alt. Sånn er det bare.
I mars leste jeg bøker av sju mannlige forfattere, og seks kvinnelige. 3 engelske bøker og 1 klassiker. Og jeg har lest veldig mye variert. Har lest både romaner, romanserie, psykologisk thriller, urban fantasy, grøss, bok om alkoholisme og mental coaching, så har vel vært innom de fleste sjangrene.
I neste måned blir det mer krim, psykologiske thrillere og grøss siden påske og april generelt er "basert" på det. Det er tid for å lese litt sånt da. Litt mørk litteratur som jeg kaller det og det er en sjanger som jeg foretrekker. Grøss og psykologiske thrillere. Ja takk!
Og hvilken bok likte jeg best måneden som var? Helt ærlig ble det ingen favoritter, men siden jeg velger ut en bok hver måned, så velger jeg denne:
Bøkene jeg leste i mars er disse:
Det blir aldri lyst her - Tina Åmodt
Fossefall(55) Hånd i hånd - Jorunn Johansen
Undis Brekke - Gunnhild Øyehaug
Sju dager i september - Jørgen Gunnerud
Rebecca - Daphne du Maurier
Glassbarna - Kristina Ohlsson
Hammerkoden - Øyvind Hammer
Hei, jeg heter Lars - Lars Kittilsen
Anatomy of a haunting (The nightmare on Baxter Road) - Lee Strong
Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman
Vampire Academy - Richelle Mead
Krø - Didrik Morits Hallstrøm
(Ligger litt etter med noen anmeldelser, men det kommer etter hvert ...)
Jeg er litt (men bare litt, blir aldri helt fornøyd) med antall leste bøker i mars, men jeg er ikke særlig imponert over noen av bøkene jeg leste, dessverre. Ingen fikk høyere enn firere og jeg ga bort en del enere. Jeg ga bort tre enere og de gikk til; Undis Brekke, Anatomy of a haunting og Good Omens. Aldri morsomt å gi enere til bøker, men kan ikke like alt. Sånn er det bare.
I mars leste jeg bøker av sju mannlige forfattere, og seks kvinnelige. 3 engelske bøker og 1 klassiker. Og jeg har lest veldig mye variert. Har lest både romaner, romanserie, psykologisk thriller, urban fantasy, grøss, bok om alkoholisme og mental coaching, så har vel vært innom de fleste sjangrene.
I neste måned blir det mer krim, psykologiske thrillere og grøss siden påske og april generelt er "basert" på det. Det er tid for å lese litt sånt da. Litt mørk litteratur som jeg kaller det og det er en sjanger som jeg foretrekker. Grøss og psykologiske thrillere. Ja takk!
Og hvilken bok likte jeg best måneden som var? Helt ærlig ble det ingen favoritter, men siden jeg velger ut en bok hver måned, så velger jeg denne:
Rebecca - Daphne du Maurier
Selv om jeg ikke falt helt pladask for denne klassikeren, og jeg fikk aldri den store overraskelsen som jeg ventet på mens jeg leste for boka ble for min del litt for forutsigbar, likte jeg boka bedre enn forventet. Jeg likte godt at boka inneholdt sterke og forskjellige personligheter og jeg kommer aldri til å glemme atmosfæren i boka. Som sagt ingen favoritt, men det er denne jeg satte mest pris på for å ha lest i mars.
28. mars 2013
I Bokhylla tar påskeferie!
I natt leste jeg ut Katakombens hemmelighet av Tom Egeland. En meget spennende ungdomsbok som jeg gleder meg til å skrive om etter ferien. I mellomtiden tar jeg bloggepause. For det første vil jeg bruke ferien til å bruke mindre tid på nettet og heller kose meg med litt påskelektyre. Har planer om å lese minst 2 - 3 bøker i løpet av påskehelgen. Om jeg klarer det gjenstår å se. Så det blir ingen omtaler denne uka, dessverre. Jeg er ikke i skrivemodus for tiden og da nytter det ikke å skrive. I hvert fall ikke noe fornuftig. Så jeg satser på at en omtale av Katakombens hemmelighet blir lagt ut på bloggen tirsdag neste uke, forhåpentligvis. Og at det også kommer flere omtaler i løpet av neste uke siden det har vært dårlig med det denne uken.
God påske!
God påske!
31. mars 2012
(Boktema) Min Påskelektyre!
Denne ukas tema som Anette arrangerer hver torsdag er noe forsinket. Hele torsdagskvelden sov jeg (og sov like godt resten av natta da jeg gikk og la meg) og i kveld har jeg ikke hatt tid til å lage et innlegg før nå. Jeg vil gjerne være med på dette boktemaet siden temaet for meg er interessart. Nemlig årets påskelektyre. Påske for meg er krim både når det gjelder bøker og tv-serier. Det er en sjarm med det. Etter å ha fundert lenge på hvilke bøker som skal få "æren" til å bli utvalgt som årets påskekrim, kom jeg omsider på noen og det er disse som jeg har gledet meg til lenge. Og som jeg også håper jeg får tid til å komme meg gjennom. Prøver jo å tenke realistisk.
Denne boka inneholder tre bøker av Carr og en av dem er Sort Messe. Jeg er flau over å innrømme at jeg aldri har lest den før, men bedre sent enn aldri. Kommer nok ikke til å lese alle tre bøkene fra denne mursteinen, men Sort Messe skal jeg i alle fall få med meg i år. Den har jeg utsatt alt for lenge!!!
Enda en bok jeg føler at jeg er den eneste som ikke har lest...ennå. Og som jeg bare har hørt positive ting om! Så jeg gleder meg vilt til å lese Kvinnen i buret og håper den er så bra som "alle" sier, om ikke bedre!
"Bombe" tenker dere, men som sagt, De dødes tjern er og blir årets påskekrim uansett år. Det er et must for meg å lese den hver eneste påske. Det har jeg gjort i de ti siste årene og det har jeg tenkt å fortsette med. Selv om den er lest mange ganger er den likevel en fryd å lese. Den setter meg virkelig i påskestemning!
Flere bøker rekker jeg vel neppe og gleder meg til å ta fatt på alle tre. Skal uansett bli godt med ferie. Har ikke hatt ferie siden juleferien og det er en stund siden. Kjenner det blir godt med noen dager hvor jeg kan gjøre litt som jeg vil og ta igjen en god del lesing.
Abonner på:
Innlegg (Atom)




