Viser innlegg med etiketten Riley. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Riley. Vis alle innlegg

10. desember 2025

Månedens Bokanbefaling (oktober)

 Disse bøkene leste jeg i oktober:

 



Lest i kronologisk rekkefølge:

 

Fryktens skitur - Nicole Davidson (Jeg har den norske utgaven)

The Tenant - Freida McFadden

Köng Kortbukse og den onde keiseren - Andy Riley

Hjemsøkt - Christoher Lamøy

Bak det vakre - Stian S. Hamre

Kjellerens hemmelighet - Norah McClintock

Heksene - Roald Dahl

Stolen Tongues - Felix Blackwell

Uzumaki - Junji Ito

Gyo - Juni Ito

 

Det er på tide å gå nedover den lange fjellveien fra vampyrslottet og blande seg inn med vanlige folk igjen. Erstatte kista med en vanlig seng og presse skjelettene tilbake i det triste skapet hvor de hører til. Men hvem er det jeg prøver å lure? Halloween trenger ikke å ta slutt selv om favorittmåneden oktober er over. Ingen grunn til å henge med nebbet av den grunn.👿🧛

 

I oktober leste jeg ti bøker som er lenge siden sist. Jeg leste 5 bøker mer enn i september

1 av 6 bøker ble lest i oktober

Den planlagte boka jeg leste, var: Kjellerens hemmelighet av Norah McClintock

Bøkene som jeg begynte å lese før oktober: Fryktens skitur av Nicole Davidson, The Tenant av Freida McFadden, Bak det vakre av Stian S. Hamre og Stolen Tongues av Felix Blackwell.

Det ble også litt smuglesing. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på denne siden mens jeg leste dem:  Fryktens skitur av Nicole Davidson, Köng Kortbukse og den onde keiseren av Andy Riley, Hjemsøkt av Christpoher Lamøy, Kjellerens hemmelighet av Norah McClintock, Heksene av Roald Dahl, Stolen Tongues av Felix Blackwell, Uzumaki og Gyo av Juji Ito. Nesten alle ...

Og hvor mange femmere ble det i oktober? Hele to stykker. Utrolig nok ...

 

Og hvilken bok likte jeg best i oktober?

 

 
Heksene - Roald Dahl
 
 
Heksene av Roald Dahl. Horror/fantasy utgitt på norsk i 1985.
 
I boka er gutten navnløs, men i filmen fra 1990 blir han kalt Luke. I boka er han som nevnt navnløs, og også foreldreløs siden foreldrene hans dør i en ulykke. Han og bestemoren skal flyttetilbake fra England til Norge siden det var foreldrenes ønske hvis det skjedde dem noe. det blir avlyst, siden bestemoren hans begynner å bli gammel, og sliter med helsa. I stedet drar de på hotellferie ved kysten. Luke tar med seg musene sin esom han kaller William og Mary. 
 
Under hele oppveksten har gutten hørt mange historier fortalt av bestemoren, og i det siste har hun fortalt veldig mye om hekser og hvordan han skal kjenne dem igjen. Noe han får nytte av senere da han undersøker hotellet for å trene opp William og Mary. Han blir inngestengt i et konferanserom med mange andre kvinner ved et uhell. Det er en slags kvinneforening som skal ha et viktig møte, men den navnløse gutten blir vitne til en flokk med hekser som har sitt årlige møte, og han får se selveste ypperste heksa. Hun har funnet opp formelen til hvordan hun skal forandre alle barn om til mus. Han må stikke av derfra før han selv blir forandret til en mus.
 
Ingen tvil om at Dahl hadde mørk fantasi når det gjaldt barnebøker også. Og han hadde troa på at barn var robuste og tålte litt skrekk. Det skrives ikke så mørke barnebøker den dagen i dag. Dette var en bok jeg leste mange ganger som liten og så filmen så mange ganger at VHS kassetten begynte å lage knirkelyder.
 
Det er ikke ofte jeg gjenleser bøker, fordi jeg vil helst huske de slik de var. Men siden jeg leste mange dårlige bøker i begynnelsen av oktober, måtte jeg lese en gammel favoritt for at leselysta ikke skulle forsvinne helt. Jeg angrer ikke fordi boka holder seg like godt i dag.
 
 
Andre bøker jeg gjerne vil anbefale, er:
 
 
Uzumaki: Den andre femmeren i denne måneden, men den nådde ikke helt til topps.  
Jeg var den som ikke skulle lese manga for jeg trodde ikke det var noe for meg. Men var inneom Outland for første gangpå flere år, hvor de har stor utvalg av manga, så hvorfor ikke? Det er jo en fin måte å lese, spesielt når man er drittlei av å lese bare tekst.
 
Boka er helhetlig, men kan også leses som en slags antologi, for hver kapittel begynner med noe nytt. Man er et sted hvor folk ser og oppdager, spiralmønster i alt mulig og blir helt sprø av det, men hva er grunnen til det? Og er det noen grunn til det i det hele tatt? Hvorfor er spiraler så skremmende?
 
Ingen tvil om at Junji Ito er en god historieforteller og tegner. Han forteller mye med lite tekst og  små ruter. Boka er på over seks hundre sider, og det gikk som en lek. Litt skuffet over at den ikke er  så skremmende, men det skal jo mye til når det gjelder manga. Likte også historien på slutten hvordan forfatteren fikk inspirasjon til denne historien.
 
Anmeldelse kommer. 
 
 
 
Bøker som var helt ok:  
 
 
Stolen Tongues: En bok som begynte som en tråd på Reddit før det ble til en bok. Den er om et forlovet par som drar til fjells til en hytte for å komme seg unna hverdagslivet. Men det tar ikke lang tid før noen plager dem utenfor hyttta deres og som hermer etter kjente stemmer. Det blir så intenst og skremmende, at de vet ikke om de holder ut der mer.
 
Boka inneholder mye om overtro, noe som er spennende og begynnelsen av boka var spennende. Men fra midten av boka og mot slutten, ble det noe repepterende og uskremmende etter hvert. Boka skulle også filmatiseres, men ser ikke ut til at det ble noe av da det er en god stund siden boka ble kjent.
 
Hørte denne som lydbok på YouTube.
 
Anmeldelse kommer. 
 
 
Bak det vakre: Det er travelt for Bruno Quist. Samtidig har han sine indre demoner å hanskes med. Han mistet datteren sin i en tragisk sak som han aldri kommer over.  Han prøver å nyte den lille landsbyen i Frankrike til tross for det forferdelige som skjer i verden. Blant annet finner en gjeng med turfolk en sekk med utrivelig innhold. Klarer Bruno å finne balanse i livet mellom det gode og det onde?
 
Første bok med Bruno Quist og boka hadde en fin blanding med vanlig hverdag og det mørke. Men det ble litt vel mye om mat og familieliv, noe jeg ikke var helt interessert i å lese om. Derfor gikk det noe trått for min del. Syntes heller ikke at Bruno Quist var særlig minnerik.
 
Anmeldelse kommer. 
 
 
Bøkene  jeg likte minst i oktober:
 
The Tenant: Blake og Kirsta er forlovet, men siden Blake har mistet jobbet, trenger de å leie ut et rom til noen, hvis de skal få råd til å beholde huset. De blir kjent med Whitney som er en av søkerne som de får sansen for. Men noe skjer mellom henne og Blake, og det viser seg at hun er veldig hevnlysten. Hvordan kan Whitney være så ondsinnet mot Blake uten at hans forlevede merker noe som helst?
 
Morsomt plot, men det ble veldig ensporet etter hvert og McFadden har en svært enkel fortellerstemme. Så for meg at bøkene hennes var billig underholdning, og det viste seg å være det også. Men av og til trenger man lett underholdning.
 
Anmeldelse kommer.
 
 
Kjellerens hemmelighet: En ungdomsroman fra 90-tallet. 
 
Tashas far eide en gang i tiden en kafé som nå er nedrivet. Noe som gjør Tasha trist siden hun har mange gode minner derfra. Moren hennes forsvant en gang da hun var liten, så nå er det bare hun og faren, og bestevennen hennes Jace. Jace er en typisk kompis som stiller opp for Tasha uansett hva som skjer. Etter at farens arbeidssted ble revet ned, er det nå blitt funnet et lik i kjelleren. Det viser seg å være Tashas mor, og faren hennes blir sett på som mistenkt. Hvordan skal hun få faren ut av knipa?
 
Typisk litt Nancy Drew aktig histoire, bare litt blassere og mer åpenbart. Karakterene var noe tamme, og selv om boka var veldig kort, strevde jeg med å fullføre den fordi fortellerstemmen var så tørr. 
 
Anmeldelse kommer.
 
 
Köng Kortbukse og den unge keiseren: Hver fredag kjøper han sjokolade som han deler ut til folket, men en dag oppdager han at han er tom for penger. Kong Edwin er ikke voksen og har heldigvis minister Linn til å hjelpe seg med å ta forskjellige valg. I mellomtiden planlegger en annen keiser å ta over tronen.
 
Tror det er første bok i en serie, og tror ikke jeg kommer til å lese resten av serien. For det første er det en barnebok og for det andre ble jeg ikke spesielt engasjert. 
 
 
Hjemsøkt: Skrekkbok for ungdom som ble for min del veldig typisk. Den er om Henrik og familien hans som flytter til Naustveien 37, som er et slags gudsforlatt sted. Der ingenting skjer. Familien skal ha fått huset veldig billig, men kjenner de til bakgrunnshistorien av huset?
 
Etter hvert som de bor der, merker Henrik at hans bror som er litt annerledes, oppfører seg merkelig, og at foreldrene hans blir mer og mer fjerne. Hva er det som foregår? Sammen med en jente han blir kjent med, prøver de å finne ut hvordan ting skal bli normalt igjen. Kommer hun til å fortelle ham hva huset er kjent for?
 
Som sagt veldig typisk og litt lei  av at i ungdomsbøker oppstår det kjærligjhet nesten med en gang. Syntes det ikke var helt nødvendig i denne handlingen. Syntes heller ikke at bakgrunnshistorien av huset var særlig original.
 
Anmeldelse kommer.
 
 
Fryktens skitur: Kelly vender tilbake til stedet hvor hennes bestevenn døde og hvor en jente fikk skylda for hans død. Mens Kelly og de andre koser seg på fjellet til tross for de vonde minnene, vender en skikkelse tilbake som vekker ubehag hos Kelly. Det er nemlig jenta som er blitt beskyldt for å ha drept bestekompisen hennes. Hva gjør hun her?  

En noe tam og kjedelig skibok dette. Syntes hovedpersonen var altfor dramatisk og ble ikke godt nok kjent med de andre karakterene. Noe som godt gjøres, da boka er veldig tynn, på mange måter.

Anmeldelse kommer.

 

Gyo: Et kjærestepar låner et sted som onkelen eier, men kjæresten hans syter bare om at tdet stinker, både stedet og hun selv. Hvor kommer den forferdelige lukten fra? Samtidig kommer det dyr opp fra havet, og det virker som det er de som stinker og det ser ut som om de går med robotben eller ikke. Hva i all verden har skjedd og kan det skje med menneskene også?

 

Likte nok illustrasjonene bedre enn historien denne gang. Uzumaki var mye bedre. Denne var også mørk, men mer på en komedieaktig måte enn skremmende, så ble litt skuffet over det. Men ingen vil om at Ito kan tegne.

 

Anmeldelse kommer. 

 

Lydbøker: Hjemsøkt og Stolen Tongues. Resten var fysiske bøker.

 

Det ble en tungtrødd start på favorittmåenden, men det løste seg litt opp etter hvert. Selv om det var noen bøker jeg ikke gikk overens med, var ikke lesemåneden fullstendig ødelagt.

 

Månedens Bokanbefaling for november kommer også etter hvert. Det er bare jeg som ligger etter med det meste, som vanlig, men det er ikke glemt.👿


13. oktober 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:
The Tenant - Freida McFadden 
Köng Kortbukse og den onde keiseren - Andy Riley

Antall leste sider:
412 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen.

Bøker som leses nå:
📖Bak det vakre - Stian S. Hamre 
📖Tall Oaks - Chris Whitaker 
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad 
📖Mesteren og Margarita - Michail Bulgakov

Planlagte bøker for denne uka:
⃞   Anna O - Matthew Blake 
⃞   Old Soul - Susan Barker
Det har vært litt lite blogging i det siste. Jeg tar bare ikke blogging så jævla seriøst. Noen ganger er man bare lei. Men to bøker ble lest i forrige uke i det minste, og det er det lenge siden det har skjedd. 👿

Natt til torsdag leste jeg ut The Tenant av Freida McFadden og det var en veldig typisk psykologisk thriller. Har sett bøkene hennes overalt og de ser ut som billig litteratur. Det er det også. Grei bok hvis man vil ha lett underholdning. Skal prøve en bok til av henne for å se om forfatterskapet hennes er noe for meg eller ikke. Tviler på det.

Natt til søndag leste jeg ut Köng Kortbukse og den onde keiseren av Andy Riley. Som nevnt før er jeg ikke så nøye på målgrupper når jeg leser. Noen ganger vil man ha noe tungt og avansert, andre ganger noe lett. Boka er første bok i en serie. Handlingen var ganske vanlig og humoren traff ikke meg akkurat. Tror jeg likte illustrasjonene bedre enn selve historien.

I kveld kommer jeg mulig til å lese ut Bak det vakre av Stian S. Hamre. Det er ikke akkurat en krim for meg. Det ble for mye om mat og familieliv. Selv foretrekker jeg nok mørkere krim. Denne ble noe kjedelig i lengden.

I natt skal jeg begynne på Tall Oaks av Chris Whitaker. Det er et forfatterskap som jeg er litt usikker på. Dette blir min tredjebok av ham. Jeg likte den ene boka, men ikke den andre. Dette blir nok den avgjørende boka for å se om jeg skal lese flere bøker av ham eller ikke.

Av og på leser jeg Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad. Den sliter jeg litt med. Liker vanligvis oppvekstromaner, men denne er noe ensporet og gjentakende så langt. Har lest bedre av Kjærstad tidligere.

Leste ikke videre i Mesteren og Margarita av Michail Bulgakov i forrige uke, heller. Så jeg må skjerpe meg siden jeg leser den med en annen bokblogger. Men russisk litteratur er anstrengende. Andre bøker har fristet mer.

De neste bøkene på leselista, er: Anna O av Matthew Blake som jeg i de siste månenedene har vært nysgjerrig på og Old Soul av Susan Barker. Ukjent bok og forfatter, så det blir spennende. Man må jo varme opp til Halloween.

Hittil har jeg lest 44 bøker og ligger etter med 34 for å nå 100 bøker i året. Det er vel bare å legge det på hylla.👿

6. oktober 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

 

 
 
Bøker som ble lest i forrige uke:
Fryktens skitur - Nicole Davidson

Antall leste sider:
356 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Innesnødd - Sharon Siamon

Bøker som leses nå:
📖Bak det vakre - Stian S. Hamre 
📖The Tenant - Freida McFadden 
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad 
📖Mesteren og Margarita - Michail Bulgakov

Planlagte bøker for denne uka:
⃞   Köng Kortbukse og den onde keiseren - Andy Riley 
⃞   Tall Oaks - Chris Whitaker
Det er endelig oktober og det er jammen på tide, og Halloween er rett rundt hjørne. Endelig har det også blitt mer oktober vær i stedet for mai vær. Er ferdig med vår og sommer. Det er på tide med høst. Bare synd at høsten alltid er så kort. 👿

Bare én bok ble ferdiglest i forrige uke også. Sliter ikke med dårlig leselyst, men konsentrasjonen dermot er ikke akkurat noe å skryte av. Så ofte har det i det siste vært bare noen få sider av gangen.

Forrige onsdag so leste jeg ut Fryktens skitur av Nicole Davidson som er en bok jeg fikk gjennom TL Klubben for mange år siden som jeg ikke har lest ennå. Liker å lese gamle bøker. Det har sin sjarm det er også. Det er ikke den beste ungdomsboka jeg har lest. Den var interessant, men ikke spesielt spennende eller intenst. Det var en helt typisk ungdomsbok som førte med et lite snev av nostalgi.

Somm vanlig skal jeg lese videre i bøkene jeg har lest i en god stund nå. Har kommet et godt stykke i Bak det vakre av Stian S. Hamre. Er ikke helt fan av karakterene eller handling. Mye kommentar om dagens samfunn og slikt, og mye vekt på mat. Selv foretrekker jeg nok mørkere krim.

Om natta leser jeg de siste sidene i The Tenant av Freida McFadden. Mener fremdeles bøkene hennes er litt billige/lett underholdning. Det er helt greit, det også. Men kanskje ikke helt min type psykologisk thriller. Veldig mye gjentakelser og en del ting som skjer ut av det blå.

Har ikke kommet mye lenger i Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad. Er ikke helt fornøyd med plottet, så dette er vel en bok som det tar tid å bli ferdig med. Har likt andre bøker av Kjærstad bedre.

Leste ikke videre i Mesteren og Margarita av Michail Bulgakov i forrige uke, så får gjøre noe med det i denne uka. Syns det lille jeg har lest av den, har vært noe tung å komme seg inn i. Leser den sammen med en annen bobkloger.

De neste bøkene på leselista, er de samme som har stått der en stund: Den onde keiseren av Andy Riley, og Tall Oaks av Chris Whitaker. Er ikke så nøye med målgrupper når jeg velger bøker.

Så langt i 2025 har jeg lest bare 42 bøker og ligger etter med 34 for å nå 100 bøker. Det er vel bare å hive inn håndkleet.👿

29. september 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


 
 
Bøker som ble lest i forrige uke:
 At the Bottom of the Garden - Camilla Bruce

Antall leste sider:
287 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Jenta i veggen - Lena Lindahl 
✎ At the Bottom of the Garden - Camilla Bruce

Bøker som leses nå:
📖 Bak det vakre - Stian S. Hamre 
📖The Tenant - Freida McFadden 
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad 
📖Mesteren og Margarita - Michail Bulgakov

Planlagte bøker for denne uka:
⃞   Köng Kortbukse og den onde keiseren - Andy Riley
 ⃞   Tall Oaks - Chris Whitaker
Enda en drittuke er over, og godt er det. Bare én bok ble ferdiglest. Det går latterlig tregt med lesingen, men slik er det noen perioder. 👿

Tirsdag forrige uke leste jeg ut At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce, som er horror for ungdom. Likte begynnelsen og noen av karakterene, men det ble dessverre typisk og en smule barnslig. Jeg mistet dessverre interessen underveis.

Har begynt å lese Bak det vakre av Stian S. Hamre som er en krimbok. Sliter litt med denne. Jeg liker realistisk krim, men denne blir kanskje litt for realistisk og saklig?  Føler at spenningen uteblir.

Om natta leser jeg The Tenant av Freida McFadden som jeg er snart ferdig med. Ikke den beste boka jeg har lest, men liker mus og katt konseptet. At karakterene er litt underlige.

Leste også litt videre i Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad, men syns dessverer ikke det er hans beste. Karakteren er svært ung og da er tankegangen også det, noe som blir litt slitsomt i lengden.

Har dessverre ikke lest videre i Mesteren og Margarita av Michail Bulgakov for det har ikke fristet så mye, så får prøve å lese noen sider i denne uka. Syns russisk litteratur er en smule tørt.

De neste bøkene på leselista, er: Köng Kortbukse og den onde keiseren av Andy Riley og Tall Oak av Chris Whitaker. En barnebok og en thriller/mysterie. Har lest to bøker av Whitaker tidligere og han har vært litt begge deler for min del. Så dette blir den avgjørende boka om jeg skal lese noe mer av ham, eller ikke.

I skrivende stund har jeg lest 41 bøker og ligger etter med 33 bøker for å nå 100 bøker i året målet. Det er vel bare å gi opp, eller?👿

22. september 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

 

Bøker som ble lest i forrige uka:


Jenta i veggen - Lena Lindahl 
✔ Innesnødd - Sharon Siamon

Antall leste sider:
338 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Lyntyven - Rick Riordan

Bøker som leses nå:
📖At the Bottom of the Garden - Camilla Bruce 
📖The Tenant - Freida McFadden 
📖Jeg er brødrene Walker - Jan Kjærstad 
📖Mesteren og Margarita - Michail Bulgakov

Planlagte bøker for denne uka:
   Bak det vakre - Stian Hamre 
⃞   Kong Kortbukse og onde keiseren - Andy Riley
Nok en drittuke er over, men det er det i minste høst i skrivende stund. Det kan bare regne for min del.👿 

To bøker ble ferdiglest i forrige uke, som er mer normalt. Foretrekker å lese to bøker i uka, fremfor én. Men det kommer an på hvor store bøkene er eller om man leser på norsk eller engelsk.

Fredag leste jeg ut Jenta i veggen av Lena Lindahl. Om Betzy Rosenberg som bodde på Byneset og som ble gjemt i et hemmelig rom hjemme hos sin eldre kjæreste, slik at nazistene ikke skulle finne henne. Kjæresten var kristen og Betzy var jøde. De måtte være på ekstra vakt når Henry Rinnan og andre nazister ofte festet i nabohytta. I bakgrunnen er det også med mye krigshistorie. Er interessert i krigshistorie, men her kunne jeg ha tenkt meg mindre krigshistorie og mer om Betzy generelt. Mørk og dyster lesing.

I går kveld leste jeg ut Innesnødd av Sharon Siamon. En bok som har stått ulest i hylla i nesten tretti år, som er litt flaut. Det var en av bøkene jeg fikk gjennom TL Klubben. En av de mange bokklubbene jeg har vært med i oppgjennom åra, men Grøsserklubben var soleklart den beste. Innesnødd er en grøsserbok beregnet for barn og tidlig ungdom. Grei historie, men kanskje en smule barnslig og for forutsigbar? Men har nå i det minste lest den.

Jeg er ennå ikke ferdig med At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce. Blir nok ferdig med den i dag eller i morgen. Er en smule lei av den da jeg har lest i den temmelig lenge. Liker aspekter for boka og det er godt å endelig lese en ungdomsbok som ikke inneholder romantiske elementer. Men er litt lei av søstrene med de spesielle evnene hennes.

Om natta leser jeg The Tenant av Freida McFadden. Har alltid sett på bøkene hennes som billig litteratur, og det er det også. The Tenant er ikke akkurat spennende, men helst morsom på en mørk måte, så jeg kjeder meg ikke.

Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad kan jeg ikke si så mye om, da jeg ikke har kommet langt i den. Usikker på om jeg liker perspektivet ennå, men får se underveis. Det er en stor bok på nesten fem hundre sider.

Mesteren og Margarita
av Michail Bulgakov kan jeg heller ikke si så mye om, da jeg heller ikke lest så mange sider, men har i det minste kommet litt lenger. Litt vanskelig å sette seg inn i den ennå, men håper det blir lettere etter hvert.

De neste bøkene på leselista, er: Bak det vakre av Stian Hamre som jeg fikk av forfatteren for en del måneder siden. Siden jeg ikke fikk tid til det i sommer av personlige årsaker, får jeg hive meg rundt i løpet av uka.

Godt mulig at jeg også begynner på Kong Kortbukse og den onde keiseren av Andy Riley også. Et eksemplar jeg fikk for mange år siden. Siden jeg leser mange tunge og mørke bøker, er det greit med litt lettere bøker, og jeg har ikke noe i mot å lese bøker for barn eller ungdom en gang i blant. Det er jeg ikke så nøye på. Usikker på om det er boka for meg, men vi får se.

I følge Goodreads har jeg så langt lest 40 bøker og ligger fremdeles etter med 32 bøker. Jeg må lese 60 bøker på tre og en halv måned hvis jeg skal rekke 100 bøker i år. Wish me luck.👿