22. juli 2022

Helgelektyre(449)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Secret Garden av Johanna Basford, Havets hemmeligheter av Lina Ekstrand og Summer Nights av Hanna Karlzon,  er fra egen boksamling




En konges ætt - Tonny Gulløv

Dr. Gisleson og hans pasienter - Torgrim Sørnes

Win - Harlan Coben


Har ikke lest ut en eneste bok så langt i denne uka, men uka er ikke over ennå. Leser hver dag som vanlig. Grunnen til at det går tregt, er ikke at bøkene er kjedelige, men de er informative på hver sin måte. Mye å holde styr på. Noen av bøkene er også nokså store, noe jeg ikke har noe i mot. Så blir ikke helt arbeidsledig i helga. 😈

Siden En konges ætt er en bok på over seks hundre sider og som jeg kommer til å bruke en del tid på, sparer jeg handling og mening om den i anmeldelsen, i stedet for å skrive det to ganger i uka, som kan oppfattes som masete. Jeg synes det i hvert fall. Det jeg kan fortelle er at En konges ætt er andre bok i vikingsagaen som heter Årtusenriket. Første bok med samme navn, leste jeg for en liten stund siden og likte den godt. Denne sagaen bør helst leses i kronologisk rekkefølge.

Om natta leser jeg Dr. Gisleson og hans pasienter av Torgrim Sørnes. Det er min andre bok av ham. Tidligere har jeg lest Bøddel for noen år siden. 

Dr. Gisleson, Jon Gisleson, var som baksideteksten sier Buskeruds første fylkeslege og svært beryktet. Han kom fra Island og var kjent for sin fæle oppførsel. I boka blir man i begynnelsen kjent med historie innen sykdom, hvordan folk levde og diverse. Har også lest om Gislesons første konflikter. Boka inneholder også en god del utskrift fra forskjellige dokumenter. Noe småtørt så langt, men noen deler er interessant å lese om.

Jeg har også kommet meg videre i Win av Harlan Coben som er første bok i en serie. Win er en forkortelse for Windsor, og hans fulle navn er Windsor Horne Lockwood III. Navnet tyder på noe stort og det er det også. Han kommer fra en rikmannsfamilie og han har penger nok til å få det som han vil.

Dette er nok ikke en bok for alle da denne Win kan bli for mye for enkelte. Han vet at han er rik nok til alt han trenger, har selvtillit og er glad i vakre damer. Men synes det er en forfriskende hovedkarakter å lese om og litt morsom. Boka er om Win som blir fraktet til en takleilighet hos en død mann. Grunnen er at et stjålet maleri fra hans eiendom er blitt funnet, også en koffert med hans initialer på, som forsvant for mange år siden. Win har en mistanke om at Strauss er en av kidnapperne til Patricia Lockwood, hans søskenbarn som ble kidnappet og holdt fanget i en hytte i fem måneder før hun klarte å flykte. Kidnapperne ble aldri identifisert. Win er sikker på at Strauss var en av kidnapperne og han er bestemt på å gjøre sine egne undersøkelser om denne mannen og bevise sin egen uskyld siden de to tingene hans er funnet i Strauss leilighet. Strauss er også koblet i en sak som skjedde på 70-tallet. 

Spennennde så langt med en del tørr humor som Coben er kjent for.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:



Motivet er fra denne boka: 
 
 
Secret Garden - Johanna Basford



Motivene er fra denne boka:

 
Havets hemmeligheter - Lina Ekstrand



 
Summer Nights - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: As Above, So Below - In This Moment

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar