1. november 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski,, Jente, anonym av Greer Hendricks og Sarah Pekkanen,, The Burning House av Neil Spring,The Stand av Stephen King, og The Only Good Indians av Stephen Graham Jones, er fra egen boksamling
 
 
 
 
Bøker som ble lest i forrige uke:

Nada. Null. Zip. Zero. = Ingen. For første gang på mange uker, men jeg leser, altså.

Antall leste sider:
658 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🖉 Gissel - Clare Mackintosh

Bøker som leses nå:
🕮 Jente, anonym - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
🕮 The Burning House - Neil Spring
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞  The Only Good Indians - Stephen Graham Jones
⃞   Mannen som døde to ganger - Richard Osman
Noen ganger må det jo skje, at det går en uke eller to da man ikke blir ferdig med en eneste bok. Men leser hver dag, selv om det kanskje ikke bestandig er synlig.

Grunnen til at jeg ikke ble ferdig med noen bøker i forrige uke, er at den ene boka er temmelig seig og handlingsløs til en thriller å være. Den andre liker jeg kjempegodt, men siden jeg leser tregere på engelsk og at den er noe stor, så trenger jeg litt mer tid enn vanlig til å bli ferdig med den. Sånn er det noen ganger, men har det aldri travelt med bøkene jeg leser og det er en hobby. Jeg leser for underholdning og virkelighetsflukt, ikke på grunn av tvang av at noe må bli ferdig. Leser aldri på tvang, for da får jeg aldri med meg noe av det jeg leser og andre hobbyer frister da mer.

Siden 23.oktober har jeg lest Jente, anonym av Greer Hendricks og Sarah Pekkanen, og jeg holder på å kjede meg i hjel. Men avslutter ikke en bok fordi jeg ikke liker den. Det har jeg ikke samvittighet til. Denne "thrilleren" kunne godt ha vært kuttet bort 250 sider uten at man har merket noe, for thrilleren er enten handlingsløs eller veldig repetiv i handling og tankegang. Alt ettersom hvordan man ser på det. Den er i hvert fall seig. Har ikke noe i mot seige bøker og har likt trege bøker tidligere, men denne er vel treg.

Den er om Jessica Farris som er ung, men som prøver å klare seg selv i storbyen New York. Hun er sminkør og deler en leilighet med en hund. Kundene hun drar til for å sminke dem, er vanllige mennesker. Ofte ungjenter som skal på ball eller på bytur en kveld, eller voksne som skal på en viktig middag eller møte. Hun tjener ikke all verdens, men hun blir nysgjerrig da hun overhører gjennom en av kundene, om en dr. Shields som gjør en undersøkelse og kandidatene vil tjene litt penger på det. Disse undersøkelsene er om etikk og moral. Jessica møter opp selv om hun ikke er invitert til et bygg der undersøkelsene skjer, og hun svarer på spørsmål som blir gitt gjennom en Pc. Jessica tror at disse undersøkelsene er for bare noen ganger, men dr. Shields er interessert i å vite mer om Jessica, og derfor blir det mer undersøkelser for henne. Hun har litt lyst siden hun tjener litt på det og hun føler seg sett av denne dr. Shields, selv om de ikke møtes ansikt til ansikt med det første. Er dr. Shields mann eller kvinne, og er denne mystiske dr. Shields bare interessert i Jessica eller flere av kandidatene? Etter som undersøkelsene varer lengre enn planlagt, får Jessica etter hvert større utfordringer enn å bare svare på spørsmål, men hvor langt er hun villig til å gå? Og er det en fare for henne å gjøre sine egne undersøkelser om denne dr. Sheilds?

Liker konseptet, men kunne ha likt den bedre hvis språket var annereldes og en smule strammere. Dette blir noe slapt i lengden, spesielt siden boka er så stor. Så håper å bli ferdig med den snart.

Natt til 25. oktober begynte jeg å lese The Burning House av Neil Spring. En bok som jeg ikke har noe i mot å bruke tid på siden den er dyster. Jeg har virkelig sansen for Springs fortellerstemme for den er rolig, tar seg tid, er småkryptisk og bygger opp spenning.

Boka er om et hus som eksisterer i virkeligheten, nemlig Boleskine House. Huset er ved kanten av Loch Ness. Den har hatt to kjente eiere. Den ene som var okkultist og het Aleister Crowley og Jimmy Page fra Led Zeppelin. Huset har vært i brann hele to ganger, og det har Spring latt seg inspirere av. Hans bøker er ofte basert på små, mørke ting fra virkeligheten.

I boka blir man kjent med Clara Jones som har skapt seg ny identitet og nytt liv etter å ha rømt fra sin vodlelige eksmann. Hun er nesten sikker på at han jakter på henne fremdeles, men i mellomtiden prøver hun å leve et vanlig liv, ved å jobbe som eiendomsmeger. I mange år har hun og firmaet hun jobber for, hatt problemer med å selge Boleskine House på grunn av diverse rykter. Mørke rykter. Clara kommer på en utspekulert plan om å snike seg til å tenne på en del av det, for å få prisen til å synke, i håp om å få solgt det, hvis prisen går ned. Men uansett hvor gjennomtenkt og forsiktig hun er, vet hun ikke at det er noen som observerer henne. Hva slags planer har denne fremmede for henne?

Dystert, medrivende og Spring er sabla god på karakterbeskrivelser og beskrive småbyer.

Jeg har også kommet meg videre i The Stand av Stephen King. Har bare 359 sider igjen som tilsvarer en hel bok i vanlig størrelse. Jeg liker den og skjønner nå hvorfor mange synes at den er fantastisk, men synes ikke det er Kings beste. Det er og blir Pet Sematary. Synes den er hans beste og som også er min favoritt uansett sjanger. Men er glad for endelig å ha lest The Stand. Forhåpentligvis blir jeg ferdig med den i løpet av november, men lover ikke noe.

Hadde håpet å begynne på The Only Good Indians av Stephen Graham Jones i helga som var, men denne sinka må vente litt siden noen bøker tar lenger tid enn det man først tror. I forrige uke skrev jeg under planlagte bøker: The only Good Indians av Stephen Graham Jones og Slewfoot: A Tale of Bewitchery av Brom. Dessverre er jeg nødt til å utsette Slewfoot siden jeg ligger litt etter i leseplanen, og vil gjerne få med meg noe av bokhøsten også, siden jeg ligger etter med det meste. Men håper å få skviset inn Slewfoot før 2021 er over. Det er en bok jeg svært gjerne vil få med meg, men lover ikke noe og bøker stikker heldigvis ikke av.

I stedet for Slewfoot, blir det Mannen som døde to ganger av Richard Osman. Så håper å få begynt på både The Only Good Indians og Mannen som døde to ganger før helga er over, for ønsker mer produktivitet denne uka, enn det forrige uke var.

Dette er da mine leseplaner for uke 44 og håper denne leseuka blir mer effektiv. Er heller ikke meningen å lage lange rableinnlegg. Heldigvis snakker jeg ikke mye. Foretrekker å skrive fremfor å snakke, for å være helt ærlig.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar