14. desember 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Devoted av Dean Koontz, er fra egen boksamling

 
Bøker jeg leste i forrige uke:

* Mye er dårlig, noe er fint - Silje Regine Bråthen
* Devoted - Dean Koontz
 
Antall leste sider i forrige uke

 584 sider  
 
Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Snømannens jul - Sondre Lerche & Victoria Sandøy
Mye er dårlig, noe er fint - Silje Regine Bråthen

 Bøker som leses nå:

* Speilmannen - Lars Kepler
* Gresset på andre siden: Landet fylt av melk og honning - Arild Svendsen
* Tre menn til Vilma - Gudrun Skretting

Planlagte bøker denne uken:

* Min sønn - Arne Svingen
 * Hekser og fuglekikkere - Magne Hovden
 
To bøker ble lest i forrige uke. En ungdomsroman og en horror. De var slett ikke verst.
 
 Onsdag leste jeg ut Mye er dårlig, noe er fint av Silje Regine Bråthen. Trenger ikke å si så mye om den nå, siden jeg har skrevet anmeldelse av den, slik at det ikke blir altfor mange gjentakelser. Det er en av de bedre ungdomsromanene jeg har lest i det siste, i hvert fall i år. Det er også heldgvis ikke en ungdomsbok med de typiske romantiske handlingene. Det er litt romantikk, men en annen versjon. Det er heller mer snakk om et spesielt bånd istedet for instalove siden de kjenner hverandre fra før. Uansett er det om Mathilde, som havner litt utenfor seg selv sisteåret på videregående. Hun begynner å skulke ofte, hun føler ingen tilhørighet bortsett fra bestevenninnen Selda og ekskjæresten Karsten. Vil hun klare å åpne opp om det hun sliter med, og komme tilbake på riktig spor? 
 
 Natt til fredag ble jeg ferdig med Devoted av Dean Koontz. Jeg likte den fordi den minner meg litt om de gode, gamle bøkene hans, så han har det fremdeles i seg. Den er om mor og sønn som bor for seg selv. Sønnen hennes er elleve år og har autisme. Hun har aldri hørt stemmen hans siden han har autisme. De har andre måter å kommunisere på og de forstår hverandre godt. De er sårbare siden de har mistet ektemann og far for noen år siden. De befinner seg i fare da en mann hun kjente for mange år siden og som hun var litt sammen med, har sett for seg at de to hører sammen, og har tenkt å oppsøke henne. Samtidig flykter han fra noe alvorlig og er i en merkelig forandring. 
 
Milevis unna mister en golden retriever eieren sin. Hun dør av kreft og hun har alltid visst det var noe annerledes med Kipp. Han har telepatiske evner og kan kommunisere med andre hunder med telepatiske evner. Aldri før har de kommunisert med mennesker gjennom the wire, som de kaller denne telepatiske tråden. Det kan bety noe stort eller farlig er på gang. Han merker Woody, den elleve år gamle gutten kalle på ham, selv om de ikke har noe med hverandre å gjøre, og ikke kjenner til hverandre. Kipp legger ut på en lang og farlig reise, og håper at han kommer helskinnet frem for å hjelpe Woody og moren hans.
 
Dette er en bok på under 400 sider, men likevel er det en stor bok med stor persongalleri, perspektiv skifter hele tiden og det er alltid noe som skjer, så man kjeder seg ikke med denne. Det eneste var at slutten var kanskje litt svak, men bortsett fra det, er jeg glad for at jeg bestemte meg for å lese den. Mørk, brutal og herlig bok med blanding av horror, thriller og science fiction.

Natt til lørdag begynte jeg på en ny bok, og det er: Gresset på andre siden:Landet fylt av melk og honning av Arild Svendsen. Boka begynner med en tragedie. Josef mister bror og far i en fiskeulykke. De bruker dager på å finne dem. Etter den tid liker ikke Josef sjølivet noe særlig, og vil helst ikke ha jobb som fisker. Han tar i mot jobb der han kan få jobber, men de er få. Dette er snakk om 1800-tallet. Han begynner å lese om Amerika og vil starte et nytt liv der. Det virker som et land med muligheter. Men er det så flott som han tror, og vil moren hans tillate ham å reise siden hun allerede har mistet to familiemedlemmer? De som reiser til Amerika kommer sjeldent tilbake.

En god og interessant bok om en annen tid og harde kår. Jeg er spent på fortsettelsen.

Jeg ble ikke ferdig med Speilmannen av Lars Kepler i helga. Leste ikke så mye i helga som jeg hadde tenkt å gjøre. Speilmannen går det både fort og litt trått med. Den er om en jente som blir funnet på en lekeplass og drept på en morbid måte. Det er den samme jente som forsvant og ble kidnappet for fem år siden av en trailersjåfør. Selv om Joona Linna ikke er på saken, lover han å finne den som gjorde dette, da det viser seg at det har hendt tidligere, aner Linna et mønster. Småspennende og brutal krim. Selv om dette er krim, og man har lest og sett en god del horror, er ikke de brutale delene så ille. Men småspennende og interessant plot likevel. Trailersjåføren får meg av en eller annnen grunn til å tenke på Jeepers Creepers. En horrorfilm fra 2001, som er både morsom og spennende.

Jeg leser også Tre menn til Vilma av Gudrun Skretting som jeg strever med. Den er egentlig lettlest, men tror det er humoren jeg ikke helt går overens med og beskrivelser i parentes, men heldigvis er hun ikke like fæl til å bruke det som Liane Moriarty. 
 
Den er om Vilma som får vite av en prest som forteller henne at faren hennes er død. I hele sitt 35 årige liv har hun ikke hatt kjennskap til ham, og han har etterlatt seg en bunke med brev til henne. Kommer hun til å lese dem, og vil det på noen måte forandre livet hennes?
 
Jeg ble ikke ferdig med Speilmannen i forrige uke, men blir nok det i denne uka, siden jeg er kommet over halvveis. Jeg kommer også til å bli ferdig med Gresset på andre siden. Det er en kort, men fengslende bok så langt, så kommer nok til å bli ferdig med den til helga.
 
Da skal jeg begynne på disse bøkene: Hekser og fuglekikkere og Min sønn. Den førstnevnte vet jeg ikke noe om, og det er slik jeg foretrekker det. Noen ganger er det godt å lese en bok man ikke vet så mye om på forhånd. Min sønn er andre bok i en serie som er basert på De ti bud. Forrige bok var Andre guder av Jørgen Brekke, og neste bok er Sannheten av Knut Nærum, som jeg har i skal lese bunken.

Jeg leste ingen barnebok i helga som var, for jeg leste mindre enn jeg vanligvis gjør, men leste istedet tre julehefter. Så har ikke mange julehefter igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar