7. september 2018

Helgelektyre(261)


En mors hemmelighet  - Renita D'Silva
Kampen for tilværelsen - Stian Staysman Thorbjørnsen
The Upstairs Room - Kate Murray-Browne

Denne helga ser ut til å by på svært variert lesestoff. Alt fra en kulturroman til biografi til en spøkelseshistorie. Selv om horror og thrillere er min nisje, liker jeg å lese variert ved siden av. Det skader jo ikke å utvide horisonten, heller ...

 Graves' Disease (A Practical Guide) - Elaine A. Moore & Lisa Moore

Forrige mandag leste jeg ut Graves' Disease (A Practical Guide) av Elaine A. Moore og Lisa Moore. Den brukte jeg lang tid på fordi det er ikke bestandig lett å lese sykdomsbøker. Spesielt ikke sykdomsbøker med "legespråk". Det kan være litt komplisert noen ganger, både på norsk og engelsk. Graves' Disease (graves sykdom) er stoffskiftesykdom (for høyt stoffskifte). Selv har jeg slitt med for høyt stoffskifte som kommer og går, og ville frivillig lære mer om det, men dette var ikke den beste utgaven å velge. For det første var den boka veldig tørr å lese, og syntes ikke den var særlig praktisk for vanlige pasienter og folk å lese, men mer for de som studerer medisin eller er allerede leger. Noen partier var enkelt å forstå, spørs hva det handlet om, men alt i alt var dette en kjedelig og komplisert bok å streve seg gjennom. Ble lettet over å bli ferdig med den.

Søndagskvelden begynte jeg å lese En mors hemmelighet av Renita D'Silva. Jeg liker å lese om forskjellig kultur, men tror ikke dette er min type form for bok. Jeg liker det ikke når det blir for mye romatikk, for er ikke spesielt feminin av meg som liker å lese om sånt klissklass. Det går an en gang i blant, men blir fort ofte for forutsigbart og standard for min del. Ikke helt min sjanger, men som nevnt, det skader ikke å utvide horisonten. Man kan heller ikke lese det samme hele tiden, og synes det er viktig å utvikle seg som leser.

The Dare - Hannah Jayne

I natt  leste jeg ut The Dare av Hannah Jayne. Jeg leser ikke så mange ungdomsbøker, men det hender seg og har lest noen gode, men føler at mye blir av det samme. Denne likte jeg ikke noe særlig da den ble litt for lik I Know What You Did Last Summer. En moderne versjon. Selve atmosfæren var veldig lik.  Jeg liker både boka og filmen I Know What You Did Last Summer, spesielt filmen for den er svært underholdende, men bokaThe Dare ble for tam.

Samme natt rakk jeg så vidt å lese i en ny bok og det ble da; Kampen for tilværelsen av Stian Thorbjørnsen, bedre kjent som Staysman. En fyr som lager mange partylåter og som har vært med i de fleste realityserier. Er ingen fan av ham, men synes han er småmorsom og kommer med gode kommentarer i blant, og håper han viser mer alvorlige og dypere sider av seg selv i biografien.

Tror jeg kanskje blir ferdig med En mors hemmelighet av Renita D'Silva i løpet av helga, og da er detThe Upstairs Room sin tur. Når det gjelder thrillere generelt, er jeg lei av den perfekte familien med det perfekte hjemmet konseptet som det har blitt så mye av, men av og til klarer man ikke å holde seg unna. Dessuten byr den på en spøkelseshistorie og det trenger man når det gjelder denne årstiden, og med tanke på at Halloween nærmer seg. Jeg er mer glad i Halloween enn jul og andre "feiringer". Halloween er mer min gate. Jul er bare masete.

Jeg har selvfølgelig også fargelagt som vanlig, og jobber fremdeles med to motiver som tar sin tid. Det ene motivet har jeg fargelagt i omtrent en måned nå, og det andre i to eller tre uker, tror det er den tredje uka jeg jobber med den. Det er forskjellige avanserte motiv i disse fargeleggingbøkene for voksne, og de mest avanserte motivene å fargelegge tar meg omtrent tre til fem uker. Jeg liker å være opptatt med noe, så for meg er det ypperlig. 😊

Men tror jeg blir ferdig med begge motivene i helga eller i neste uke, men skal ikke love noe for det har jeg sluttet med. For det blir det oftest bare rot av. 😊 Jeg begynner å bli ferdig med begge motivene i hvert fall.








 Motivet er fra denne boka:

Mythomprhia - Kerby Rosanes



 Motivet er fra denne boka:

The Beauty of Horror - Alan Robert
 God helg.


 Ukas låt: Still Counting - Volbeat



6 kommentarer:

  1. Fargeleggingsmotivene er superfine! Hva har du brukt til bakgrunnen på det nederste?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, fargelegging er digg =) På bakgrunnen på det nederste har jeg brukt vanlige fargeblyanter. Brukte forskjellige blå og lillanyanser. Noen farger blender bra og andre ikke, har jeg funnet ut. Prøver å skape atmosfære med forskjellige like fargenyanser. Det er ikke enkelt.

      Slett
    2. Resultatet ble veldig fint! Jeg har kjøpt en blender som fungerer bra: https://www.hobbykunst-norge.no/vaare-produkter/nettbutikk-navigering/kunstnermateriell/caran-dache/caran-dache-full-blender-bright-2/pkg, men er usikker på om den er ok på større områder :)))

      Slett
    3. Tusen takk for link. Jeg har vært på utkikk etter det for har sett noen de som fargelegger på youtube bruker sånn, men var usikker på om det fantes i norske butikker. Det er ikke alle fargeblyanter som blender like bra uten at det blir skille, hvis du skjønner hva jeg mener? Så hadde vært kjekt med en sånn. =)

      Slett
    4. Den passer godt til Staedtler egro soft, har ikke prøvd på andre fargeblyanter, men antar det fungerer. Ellers sikler jeg på Prismacolor og Faber Castell Polychromos :))

      Slett
    5. Jeg bruker forskjellige fargeblyanter og liker MILAN fargeblyanter ganske godt for de dekker feltene veldig bra uten at det blir for "knudrete". Har også prøvd å blende ut partier med hvitt og gult til slutt, men fungerer ikke alltid bra, så må nok få tak i en vanlig blender for å få til den flyten. Morsomt å høre at du også fremdeles fargelegger for vet ikke av mange som gjør det. =)

      Slett