16. oktober 2020

Helgelektyre(356)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Vikaren av Michelle Frances, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


















Bakom synger døden - Karin Fossum

Vikaren - Michelle Frances

Den fantastiske familien Vanderbeeker - Karina Yan Glaser


Mandag leste jeg ut denne:

Et slag i ansiktet - Abbas Khider

En god bok om en mann som er lei av å vente på oppholdstillatelse. Etter mye usikkerhet og bodd ulike steder med folk i samme situasjon som ham, er han lei av venting og bli avslått. Dermed bestemmer han seg for å møte saksbehandleren sin personlig, og forteller henne noen ord. Han vil bli sett på som et menneske istedet for en sak med nummer på. Det blir ikke noen vanlig møte med saksbehandler. Han er bestemt på at hun skal høre, og mens han forteller om hans bakgrunn, røyker han noen joints. Det kan høres ut som en alvorlig bok dette, og det er det også, men det er også med en stor dose svart humor. Det er en kort bok på bare 188 sider, men det tok litt tid å komme seg gjennom den. Ikke fordi den var kjedelig, men den er også alvorlig og småkrevende. Men det var vel verdt å komme seg gjennom den.

Samme dag begynte jeg å lese Den fantastiske familien Vanderbeeker av Karina Yan Glaser. Den skulle jeg lese i februar i fjor, men andre bøker trengte mer tid på å bli lest ferdig, og andre sider kom i veien. Men siden tredje bok er kommet, tenkte jeg å lese den første nå og lese bøkene av Yan Glaser mer sammenhengende, istedet for at gapet blir for stort mellom hver bok. Glemmer aldri det jeg leser, men noen ganger er det greit å lese bøker i en serie tett etter hverandre, så lenge det er mulig.

Den er om en storfamilie med viltre unger som stort sett går overens, som bor i en bygård i New York. Men så kommer foreldrene med en trist beskjed om at de blir snart kastet ut. Det har mannen i øverste etasje, som er svært folkesky, bestemt. Ungene legger noen planer sammen for å få mannen til å skifte mening, siden de føler det er deres skyld, men vil det hjelpe? Morsomt og underholdende så langt, selv om jeg ikke er i målgruppa, men det bryr jeg meg ikke noe om. 

Jeg leser fremdeles Bakom synger døden av Karin Fossum. Har lest hennes bøker siden videregående. Før den tid leste jeg nesten bare bøker av Stephen King, Dean Koontz og R.L. Stine. Det er også trist at dette er hennes siste Konrad Sejer bok. Har ikke lest alle Sejer bøkene, men de fleste.

Har likt de fleste bøkene til Fossum, men er litt usikker på denne. Den er litt slow, men det hun er god på og alltid er god på, er måten hun beskriver outsidere på, og at de er også klare over det selv i en viss grad. Hun er også god på å skrive svært kryptisk og snikende. Hun skriver heller ikke bare fra et bestemt perspektiv. Er bare usikker på hvor godt jeg liker handlingen denne gang.

Jeg leser også Vikaren av Michelle Frances. Synes den er mer festlig enn spennende. Den er om Carrie som må gå fra et Tv-serie prosjekt for en periode siden hun skal bli mamma. I utgangspunktet ønsket ikke hun eller hennes ektemann Adrian barn. Men Carrie bestemmer seg for å beholde barnet. Mens hun er hjemme, må de hun jobber med, ansette en vikar. Inn på banen kommer Emma Fox, og hun drømmer om en jobb i Tv-bransjen til enhver pris. Hun pynter litt på CV'n sin i håp om å få drømmejobben. Nemlig jobbe med Tv-serier. Vil hun bli gjennomskuet, og vil hun ha mer enn bare en jobb?

Som sagt, mer festlig enn spennende. Har lest Den nye kjæresten av henne tidligere, og synes de bøkene har samme tone. Denne er noe mer festlig, og ser ikke på bøkene hennes som noe alvorlig. Men noen ganger vil man ha noe lett og underholdende. Det er denne. Synes denne er noe grundigere siden Frances selv har jobbet med Tv-drama for blant annet BBC. Så det virker som hun har god erfaring fra Tv-bransjen, hvordan de jobber og går i dybden av det i boka.

Trodde jeg ville bli ferdig med noen av disse bøkene før helga kom, men det ble jeg ikke. Tror kanskje jeg blir ferdig med et par av disse bøkene før helga er over, og da skal jeg begynne på disse bøkene: Nabovarsel av Unni Lindell. En stund siden jeg har lest noe av henne nå, og det er på tide. Og jeg skal begynne med horrorboka Mexican Gothic av Silvia Moreno-Garcia, siden Halloween nærmer seg. Da må man ha noe ekstra mørkt. Jeg må i hvert fall ha det. 

Ved siden av disse bøkene, kjemper jeg meg videre iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Det går mot slutten og ennå er det ikke alt jeg forstår, eller får til å se helheten til, siden jeg ikke er vant til å lese high fantasy, og noen partier er veldig spennende. Alt i alt skal det bli godt å bli ferdig med den, siden jeg har funnet ut at i skrivende stund foretrekker jeg high fantasy som tv-serie/film enn i bokformat, og har lest denne boka lenge. Jeg blir ikke ferdig med den i helga, så må nok bruke en god stund til ennå. Boka er kompleks bare så det er sagt. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger.

Man går ikke tom for lesestoff i denne helga, heller og godt er det.

 

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

Motivet er fra denne boka: 

En verden av verdener - Kerby Rosanes













Det tar sin tid, si ...

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Nowhere Fast - Eminem ft. Kehlani

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar