29. juli 2020

Min mørke Vanessa av Kate Elizabeth Russell - en annerledes metoo bok

Reklame: Forhåndseksemplar av Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse
 

    Jeg ser skeptisk på ham. "De ville ikke ha utvist meg. Det hadde ikke vært min skyld." Og så fortsetter jeg, fordi jeg ikke vil at han skal tro at jeg nødvendigvis er enig i det. "Strengt tatt, altså, siden jeg er mindreårig."
    "Det hadde ikke spilt noen rolle," sier han. "Ikke for de høye herrer. De fjerner absolutt alle bråkmakere. Det er sånn det fungerer på steder som dette."

En ukjent bok som ble veldig fort synlig.

Faren til Kate Elizabeth Russell spurte Stephen King om han kunne lese manuskriptet til datteren hans. Hvor kult er ikke det? Med eller uten Stephen King i bildet, er dette en god bok om en metoo sak, sett fra et annet perspektiv.

En annen vinkling i en sensitiv sak
Vanessa føler seg ofte utenfor det meste, kanskje fordi hun føler seg modnere enn de andre i sin egen aldersgruppe. Det er i hvert fall det inntrykket jeg fikk av henne mens jeg leste boka. Hun er bare femten år gammel da hun blir fascinert av en av de mannlige lærerne hennes, og det viser seg at fascinasjonen er gjensidig. Hun blir strakts hans favorittstudent. Små stunder sammen fører til sterkere bånd, og etter hvert til "uskyldig" kyssing. Hun bryr seg ikke om den store aldersforskjellen og klarer ikke å slutte og tenke på ham. Historien veksler fra den tiden hun er hans student til senere når hun er 32 år. Hun blir oppsøkt av en jente som påstår at hun er blitt misbrukt av samme lærer, og vil ha Vanessa på sin side for å forsterke sin sak. Men problemet er at Vanessa ser det ikke på som misbruk, fordi hun har følelser for ham. Kommer hun til å bytte side, eller kommer hun til å være på hans side for alltid? Er båndet deres så spesielt som hun skal ha det til?

Interessant tema med en annen type vinkling i en slik type sak. Hvem er uskyldig og kan det oppstå virkelige følelser mellom en lærer og student? Det er også spennende hvordan Vanessa betrakter forholdet på. Selv om boka er noe mørk og dyster, har hun noen artige og underlige tanker om alt og ingenting som hun deler med oss. Det gjør personligheten hennes fargerik og mer levende. Det gjør henne mer ekte. Det er også spennede å lese om henne både som ung og som voksen person. Hun forandrer seg, men samtidig ikke. Hun har de samme følelsene, og hun er fremdeles noe kaotisk av seg, men likevel prøver hun å skaffe seg et liv som fungerer. Hun er bare et eksempel på at ingen er perfekte. Boka er også et eksempel på at noen bånd er vanskeligere å kutte av enn andre.

Spesiell mor og datter forhold
Jeg likte spesielt godt å lese om forholdet mellom Vanessa og moren hennes som har sine oppturer og nedtur, som de fleste mor og datter forhold har. Moren er kanskje overbeskyttende, noe Vanessa ikke liker, men moren hennes vil bare hennes beste, og vil at datteren hennes skal være trygg. Mens Vanessa påstår gjennom hennes handlinger at hun er voksnere enn sin egen alder. Hun ønsker i hvert fall at andre skal tro det. Det virker som hun har det travelt med å bli fort voksen istedet for å nyte barndommen.

Min mørke Vanessa har vært en godt synlig bok i de siste månedene, og jeg grugledet meg lenge til å lese den. Alltid skeptisk til en bok som får mye ros, for som regel er jeg ikke enig, men dette er en stødig og verdig bok om noe som er aktuelt, til tross for at metoo bølgen ikke er like sterk som da kampanjen startet. Likevel er det en sak som er viktig å legge vekt på, og selv om dette er en roman, var den nesten like spennende å lese som en god krimbok.

(Bakpå): 

"... eksplosiv og provoserende."
NEWSWEEK

En knyttneve er en #metoo-roman. En snakkis
verden rundt allerede før utgivelse.

2000: Vanessa Vye er 15, hun er smart, ambisiøs, sårbar og
lengter etter å bli voksen. På skolen møter hun den 42 år gamle
karismatiske engelsklæreren Jacob Strane. Vanessa føler seg
sett.

2017: Vanessa kontaktes av en annen av Stranes tidligere
elver, som har anmeldt ham for seksuelle overgrep og vil ha
hennes støtte. Skal Vanessa tie stille og holde fast ved troen på
at det hun og Jacob hadde sammen, var noe vakkert? Eller er det
slik at hun var et offer, blant mange andre ofre, for mannen hun
elsket og aldri har klart å glemme?

Minner og traumer møtes mens Vanessa tenker tilbake på den
voldsomme spenningen hun opplevde da kroppen hennes ble
sett og tatt i bruk for første gang. Var det ikke ekte kjærlighet
likevel?


Originaltittel: My Dark Vanessa
Norsk tittel: Min mørke Vanessa
Forfatter: Kate Elizabeth Russell
Sjanger: roman
Målgruppe: voksen
Antall sider:
463
Forlag: William Morrow
Norsk forlag: Ascheoug
Utgitt: 2020
Min utgave: 2020 (Pocket)
Lest: 15.06. - 28.06. 2020
Kilde: forhåndseksemplar
Plot: 4 Sterkt plot med en annerledes vri angående metoo.
Tittel: 5 Dekkende og beskriver den dystre personligheten hennes.
Omslag: 4 Ikke spesielt orginalt med hår, men bedre enn ryggen til omslag. Vekker oppmerksomhet på grunn av de friske fargene, og en kontrast til tittelen.
Baksidetekst: 4 Grunnen til at jeg fikk så lyst til å lese boka. Kort, presist og øker nysgjerrighet.
Skrivemåte: 5 Veldig fengslende, på grensen til tvil og pålitelighet. Spennende lagt opp og fengslende karakterer.
Favorittkarakter: Vanessa. Man blir både bergtatt og hun har noen artige tanker og observasjoner, til tross for alt det mørke som skjer henne. 
Persongalleri: 5 Dette er en sterk karakterdrevet bok og man blir godt kjent med de fleste.
Slutten: 5 En av de bedre avslutningene jeg har lest på en lang stund.
Høydepunkt: Engasjerende og spennende plot. Likte også de artige tankegangene til Vanessa, til tross for situasjonene hun havner i.
Lavpunkt: Noen langdryge partier her og der, og man får en tidlig følelse over hvilken vending dette tar.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2020

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar