6. juli 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Elevator Pitch av Linwood Barclay, Spor i aske av Matthew Hall, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Det du gjorde av Claire McGowan, er fra egen boksamling


Bøker jeg leste i forrige uke:

* Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
 * Ja, vi elsker - Tove Braathen

   Antall leste sider i forrige uke:

   564 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen. Det ble andre innlegg istedet, planlegging av hva jeg skal lese i juli og anbefaling fra forrige måned. Det blir jo gjerne slike innlegg istedet for anmeldelser rundt månedsskiftet.

Bøker som leses nå:

*  Elevator Pitch - Linwood Barclay
* Spor i aske - Matthew Hall 
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Planlagte bøker denne uken:

* Knutby - Jonas Bonnier
 * Det du gjorde - Claire McGowan


Etter å ha lest Leonardo da Vinci av Walter Isaacson i flere måneder, ble jeg ferdig forrige mandag. Noen bøker trenger man mer tid på enn andre, og det var ikke fordi den var kjedelig, men jeg leser flere bøker "samtidig", og dette er en bok som passer godt til å lese stykkevis og delt. I små etapper siden den er veldig informativ og grundig. En god biografi er det uten tvil. Det var interessant å få et innblikk i Leonardo da Vinci som menneske, og ikke bare om arbeidene hans.

Ja, vi elsker av Tove Braathen leste jeg ut forrige onsdag, og samme dag begynte jeg å lese Elevator Pitch av Linwood Barclay. Den er underholdende og intens så langt. Selv om man ikke har vært i New York, er det nesten som å være der, for mye av det typiske med New York kommer med i boka, både når det gjelder atmosfære og karakterene. Boka inneholder et stort persongalleri, men det er lett å holde styr på dem, for de er skrevet om på en oversiktelig måte, og man blir godt kjent med dem alle. Boka er som nevnt om New York,  som har en borgermester som heter Richard Headly (i fiksjonens verden), og han er i følge de fleste en drittsekk. Han har en sønn som er en av hans ansatte, og de går sjeldent overens. En grusom heisulykke skjer. Tre mennesker dør og en havner på sykehus. En heisulykke kan jo skje, men litt rart at det skjer to dager på rad. Er det bare teknisk svikt eller er det noen som tukler med det tekniske? 

Spennende story og karakterer. Boka inneholder mange korte og intense kapitler, og det er en av de få thrillerne man leser uten å kjede seg. Har ofte opplevd at thrillere har kjedet meg de siste årene, for mange av dem er veldig like, men denne er i hvert fall spennende. Liker også humoren i den.

Har lest litt over i en uke i Spor i aske av Matthew Hall. Den er i grunn veldig lettlest, men oppleves som veldig tungtrødd. Mulig fordi den ikke engasjerer helt. Selve krimsaken er småspennende om en familietragedie og husbrann. Og jobben til Jenny Cooper som likskuedommer er også interessant å lese om, men selve privatlivet hennes er gørrkjedelig å lese om. Hun har en voksen sønn og hun har et forhold til en pilot som er ofte fraværende på grunn av jobben sin. Når de først møtes er det mye om følelser og lengsler. Og de prøver å bestemme seg for å bli samboere eller ikke. Så sliter litt med å komme gjennom denne, for er ikke helt begeistret for krim blandet med romantikk.

I forrige uke kom jeg også videre iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Jeg forstår sånn omtrent hva som foregår, men strever fortsatt med å forstå heleten av den verdenen Sanderson prøver å beskrive. Det trenger jeg mer tid på å forstå før jeg sier mer om boka. Er ikke vant til å lese sånn type fantasy, også er denne boka/serien kjent for å være litt kompleks. Så jeg har ikke gitt opp. Liker noen av karakterene og at den er litt voldelig, og har en del action. Det er greit i bøker.

Neste bok på leselista hvis jeg blir ferdig med noen av de jeg leser nå, er Knutby av Jonas Bonnier, som jeg håper blir spennende. Spennende med krimsaker fra virkeligheten. Og blir det tid til overs skal jeg begynne på Det du gjorde av Claire McGowan. Har ikke lest noe av henne før. Den er om en gjenforeningsfest som tar en mørk vending. 

Flere bøker tror jeg ikke det blir, for leser ikke så innmari fort. 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar