11. mai 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes opssummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse   
Jenta i isen av Robert Bryndza, The Institute av Stephen King, og Omgitt av psykopater av Thomas Erikson, er fra egen boksamling


 

  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Mitt liv som rotte - Joyce Carol Oates

Antall leste sider i forrige uke:

  415 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Flaggermusmusikk - Tyra Teodora Tronstad
Jenta i isen - Robert Bryndza

Bøker som leses nå:

* Drapet på kommandanten:Bok 2 - Haruki Murakami
* Natt - Bernard Minier
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King

Planlagte bøker denne uken:

* Drapet på kommandanten:Bok 2 - Haruki Murakami
* Natt - Bernard Minier
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King
* Galgedans - T.H. Håvardsen
 * Omgitt av psykopater: Slik unngår du å bli utnyttet av andre - Thomas Erikson

Forrige fredag leste jeg ut Mitt liv som rotte av Joyce Carol Oates. Kommer ikke til å si så mye om den nå med tanke på at jeg skal uansett skrive en anmeldelse av den senere i uka. Men den var spesiell og spennende.

Neste dag, på lørdag beggynte jeg så vidt å lese Drapet på kommandanten: Bok 2 av Haruki Murakami. Den ville jeg gjerne få med meg siden jeg likte Drapet på kommandanten: Bok 1 som jeg leste i i fjor, så godt. Jeg leste ikke så mye i fortsettelsen i helga, ikke for den er kjedelig, men andre hobbyer opptok tiden. Så gleder meg til å lese mer i den i denne uka. for liker begynnelsen så langt. Jeg har ikke så lyst til å si så mye om den akkurat nå med tanke på at det er en fortsettelse og jeg har ikke kommet så langt, og vil gjerne bli bedre kjent med boka først. Venter med å gi en handling i helgelektyreinnlegget, når jeg er bedre kjent med innholdet. Morsomt at ingenting fra forrige bok er glemt. Det er nesten som om tiden har stoppet opp fra da jeg leste bok en og til nå.

Jeg leser fremdeles Natt av Bernard Minier. Den er noe overdreven, men jeg liker den bedre enn Ikke slå av lyset, som jeg leste i fjor. Synes det er mer innlevelse og handling i denne enn i hans forrige bok. Understreker også at jeg ikke har lest de første i bokserien, men synes ikke det gjør noe, for man faller ikke av mens man leser. Martin Servaz og en norsk politikvinne overnatter en periode på et hotell for å holde øye med et par som har en gutt som heter Gustav. De oppholder seg i en hytte på andre siden av veien. Grunnen er at Hirtmann viser spor etter seg for første gang på fem år, og spørsmålet er, etter en lang bakgrunnshistorie, om Gustav er sønnen til Servaz eller Hirtmann?

Spennende så langt til tross for at den er noe forutsigbar, og lettlest.

Ved siden av hovedbøkene koser jeg meg videre med bådeThe Institute av Stephen King og Leonardo da Vinci av Walter Isaacson. Forskjellige, men veldig gode bøker. Trodde jeg ville bli ferdig medThe Institute i forrige uke, men det ble jeg ikke. Leser i sneglefart på engelsk, men foretrekker å lese King og horror generelt på engelsk. Så det gjør ikke noe at noen bøker trenger mer tid. Noen ganger er det verdt det.

Er usikker på hvor mange og hvilke bøker jeg blir ferdig med i denne uka. Tror nok jeg blir ferdig med Natt av Bernard Minier i hvert fall siden jeg ikke har mange sider igjen. Da er neste bok Galgedans av T.H. Håvardsen, som er norsk skrekk. Det er lenge siden sist. Den virker også spesiell. Håper også å få begynt på Omgitt av psykopater av Thomas Erikson mot slutten av uka, men får se. Leste hans forrige bok: Omgitt av idioter for noen år siden, som var veldig fascinerende og humoristisk. Som sagt leser jeg ikke slike bøker på grunn av lærdom, men mest for å lese noe annerledes og for å få litt underholdning.

2 kommentarer:

  1. Se der ja, du har jo Galgedans på planen for uken, lykke til! Håper du koser deg med Kommandanten, jeg er spent på hva du synes om Natt, jeg var ikke helt i hundre over hva Minier fikk til i denne runden, til tross for de norske innslagene :) Ha en super uke Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så du ikke likte den noe særlig og det skjønner jeg godt siden du ikke har sansen for sjangeren fra før. Jeg leser romaner av og til, men orker det ikke hele tiden, og horror er og blir min nisje. Selv om jeg leser mye horror og slashere, betyr det ikke at jeg liker alt av det, men mye. =)

      Jeg er ikke helt i hundre over Natt jeg heller, men synes den er bedre enn Ikke slå av lyset og har mer "troverdighet" i seg. Tror jeg lander på en firer til slutt.=)

      Tusen takk og i lige måde, Tine. =)

      Slett