10. januar 2020

Helgelektyre(316)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Forsvunnet av Kendra Elliot, Revival av Stephen King, The Blind Assassin av Margaret Atwood,The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay, Tattoo Designs av forskjellige illustratører, og Imagimorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


Forsvunnet - Kendra Elliot
Farlig farvann - Viveca Sten
The Blind Assassin - Margaret Atwood

Natt til torsdag leste jeg ut denne:

 Revival - Stephen King

Den ble utgitt i 2014, og er om presten Jacobs som flytter til byen Harlow i Maine. I samme by som fortelleren Jamie er fra. Hans familie blir gode venner med Jacobs familien, og Jamies familie er kirkegjengere. Men en dag blir Jacobs familie rammet av en tragedie og han forandres på grunn av det. Jamie blir trist av at Jacobs flytter for han virket som en hyggelig mann og de har et spesielt bånd. Senere finner han ut at  Jacobs har begynt å heale andre som har en sykdom og andre lidelser, men senere lider de fleste av etterpåvirkninger. Jamie er nysgjerrig på det hele og samtidig vil han forhindre disse gale eksperimentene, men vil Jacobs høre på ham? Boka begynner fra 1960- tallet til nåtiden. Vi blir kjent med Jamie fra han er liten gutt til han er godt voksen mann, og syntes at begynnelsen var den mest spennende delen. Jeg likte også å lese om det spesielle mellom Jamie og Jacobs. Synes midtpartiet og utover ble noe langdrygt og stillegående, men boka reddes av dette er en karakterdrevent roman, og persongalleriet består av mange interessante karakterer å lese om. Ble noe skuffet over slutten, men alt i alt, en god historie.

Samme natt begynte jeg så smått å lese Farlig farvann av Viveca Sten, som jeg aldri har lest noe av tidligere. Bøkene hennes har blitt til tv-serie, som jeg ikke har sett. Jeg har ikke kommet så langt inn i boka, så får ikke oppsummert så mye om den av den grunn. Så langt har jeg lest om en mann som lufter hunden grytidlig en morgen, og de kommer over et lik som er fanget i et fiskegarn, og Thomas Andreasson blir satt på saken. Det er også for tidlig å si hva jeg synes om boka, men så langt virker det som en ordinær "hverdagskrim". 

Jeg har ikke igjen så mye avThe Blind Assassin av Margaret Atwood, men jeg blir ikke ferdig med den i helga. Jeg leser den tregt fordi den er litt avansert. Mulig jeg blir ferdig med den i neste uke. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og hun har nettopp blitt ferdig med sin utgave.

Som i forrige helg leser jeg Forsvunnet av Kendra Elliot som det går litt trått med. Jeg liker konseptet som er om en gammel seriemordersak som blusser opp igjen, og rettsodontolog Lacey Campbell, blir tilkalt for å granske et skjelett som er blitt funnet i en krypkjeller. Saken tar en uhyggelig vending da hun skjønner at skjelettet tilhører en god venninne av henne som forsvant for elleve år siden. Hvorfor dukker hun opp nå, og hvorfor føler Lacey seg dratt inn i denne uhyggelige saken igjen? Dette kunne ha blitt en god krimbok, men det blir dessverre ødelagt av seksuelle spenninger mellom Lacey Campbell og en annen, og stadig gjentagelser om varme følelser. Det ødelegger spenningen som kunne ha vært der. Det blir for mye fjas om følelser enn å konsentrere seg om krimsaken. Jeg vil heller lese ordentlig krim.

Usikker på om jeg blir ferdig med noen av bøkene jeg leser i helga, for vet ikke hvor mye som blir lest siden det starter ny sjakkturnering i helga. Den årlige Tata Steel Chess i Nederland begynner i helga, og det skal jeg selvfølgelig få med meg. Men skal prøve å få lest litt mellom partiene.

Hvis jeg blir ferdig med noen av disse bøkene, skal jeg begynne å leseThe Cabin at the End of the World av Paul Tremblay, som virker å være en horroraktig bok med en liten vri. Baksideteksten virker i hvert fall spesiell, og håper den er litt skremmende også.

Mellom leseøktene, fargelegger jeg mye, og i det siste har jeg fargelagt dette ...

Motiv som jeg er ferdig med:


Motiv som krever mer finpussing:




Disse motivene er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl.

Jeg har også fargelagt litt i en annen bok:



 Motivene er fra denne boka:


Imagimorphia - Kerby Rosanes

Beklager at det ble en del om fargelegging, men det er noe jeg gjør ofte, nesten like ofte som lesing.  

God helg.

Ukas låt: Far too Young to Die - Panic at the Disco



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar