3. januar 2020

Helgelektyre(315)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Forsvunnet av Kendra Elliot, Revival av Stephen King, The Blind Assassin av Margaret Atwood, Imagimorphia av Kerby Rosanes, og Tattoo Designs av m.fl, er fra egen boksamling


Forsvunnet - Kendra Elliot
Revival - Stephen King
The Blind Assassin - Margaret Atwood

Godt nyttår. 🎉

Jula er over og den var veldig seig, akkurat som hele 2019 var, nesten like seig som sirup. Håper det er mer "tempo" i 2020 ...
 
Forrige tirsdag på nyttårsaften, leste jeg ut denne:

Hekseknuten 2: Keiserens grav - Johan Rundberg

Andre bok i Hekseknuten av Johan Rundberg, som har kommet med en spøkelseskrimserie for unge lesere. I Keiserens grav møter vi Sebastian som ble kjent med Manda og Max i forrige bok, Gjenferdets stemme. Sebastian har en skuespillermor og Max en skuespillerfar, og Manda er en barnestjerne som har hatt noen roller, og denne gang er hun med i en julekalender. Sebastian og Max er ofte med på settet siden de tre er gode venner. Innspillingen skjer på Östasiatiska museet, hvor en ny utstilling er i ferd med å åpnes, som heter nettopp Keiserens grav. Som i forrige bok, møter trekløveret på et nytt mysterium, og nysgjerrige som de er, må de finne ut av det. Vil de finne ut av det, eller blir det for mange undertoner? Og får man vite mer om hva Hekseknuten er?

Jeg har lest både Gjenferdets stemme og Keiserens grav, og jeg likte Gjenferdets stemme et hakk bedre. Syntes den hadde mer snert, både i humor og spenningsdelen. Syntes karaktererne bød mer på seg selv der, enn i oppfølgeren. Nevner også at man kan lese bøkene som frittstående.

Samme kveld begynte jeg så smått å lese Forsvunnet av Kendra Elliot. Jeg har ikke kommet så langt for jeg prøver jo å skrive innlegg og anmeldelser også. Har ikke hørt om forfatteren før, og heller ikke boka. Det er godt å lese noe ukjent og det er litt tidlig å si hvordan jeg liker boka, for har ikke kommet ordentlig i konseptet ennå, så kommer med en oppsummering om den når jeg blir bedre kjent med boka. Synes det er mer rettferdig.

Om natta leser jeg Revival av Stephen King. Den er om en ny prest som er ankommet en liten by i Maine. Han kommer først for seg selv, og litt etter kommer hans kone og deres lille sønn flyttende etter. Presten blir knust av sorg da en tragedie skjer, og hverdagen forandrer seg drastisk for familien hans. Kommer han til å beholde jobben eller må han flytte? Samtidig følger vi Jamie, som er fortelleren i boka. Han tilhører en annen familie og han vokser opp til å bli en musiker som havner på kjøret. Han har aldri glemt denne presten som ble rammet av en tragedie. Tragedien sår tvil i prest Jacobs tro.Vil deres veier møtes igjen? I mellomtiden blir vi kjent med Jamie helt fra han er liten til hans ungdomstid med forelskelse og musikkjobber og nåtiden. Jeg liker boka, men liker ikke at den er en slags oppvekstroman, fordi jeg likte best begynnelsen i boka når denne presten ankommer byen når Jamie er liten. Synes ikke at å følge Jamies liv som musiker er spesielt spennende å lese om, og håper det skjer noe fremover, for det jeg leser nå er noe treg.

Tror ikke jeg blir ferdig med noen av disse bøkene i helga, hvis jeg skal være realistisk, men hvis jeg blir det, er neste bok Farlig farvann av Viveca Sten på lista. Jeg har aldri lest noe av henne før, selv om bøkene hennes har blitt til en tv-serie. En stund siden jeg har lest svensk krim, og syntes det var på tide.

Jeg leser også videre iThe Blind Assassin av Margaret Atwood, som jeg strever med litt for tiden. Jeg likte begynnelsen godt og enkelte partier, men synes det hele er veldig fortellende, og da er det en smule masete. Jeg liker den, men føler akkurat nå at den er litt langdryg. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger.

Jeg har også fargelagt i og etter jula, og i det siste har jeg fargelagt dette:





Motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes



Motivene er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl.

God helg.

Ukas låt: Into the Unknown - Nathan Sharp (Cover)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar