2. november 2019

Helgelektyre(308)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Blind Assassin av Margaret Atwood, Season of the Witch av Troy Taylor, Animorphia av Kerby Rosanes og Jewelry Box av Hanna Karlzon er fra egen boksamling 


Passasjeren - Lisa Lutz
Hekseknuten 1: Gjenferdets stemme - Johan Rundberg
Verden som var min:Tyvetallet - Ketil Bjørnstad

Natt til mandag leste jeg ut denne:

Død eller iskrem? - Gareth P. Jones

Dette er en forfatter jeg har lest en del av i de siste årene, og jeg blir veldig nostalgisk av å lese dem, for min interesse for horror og sære bøker begynte tidlig. Død eller iskrem? er en underholdende bok om innbyggere i Larkin Mills som blir rammet av forskjellige skjebner, hvor det det gode kjempes mot det onde. Ikke særlig originalt, men underholdet og passet fint som halloweenlesing. 

Samme natt begynte jeg å lese Gjenferdets stemme av en svensk forfatter som heter Johan Rundberg. Det er første bok i Hekseknuten, som er en blanding av spenning og skrekk. Bøkene kan også leses som frittstående. Gjenferdets stemme er om Sebastian, også kalt Sebbe, som må være med sin skuespillermor til et filmsett hvor han må tilbringe hele sommerferien. Det høres spennende ut, men for Sebastian som har vært med til mange filmsett før, synes ikke det. De drar til et gammelt hotell hvor moren hans er med i en psykologisk og mørk film, nesten litt grøsseraktig film. På settet blir han kjent med en jente som har en av rollene og en sønn av en kjent og snobbete skuespiller som skal spille mot hans mor. Han tilbringer mye tid sammen med dem. Merkelige ting begynner å skje på hotellet under oppholdet. Kommer sommerferien til å bli like kjedelig som han hadde fryktet? Jeg liker boka godt så langt. Den er ikke spesielt skummel, men engasjerende og jeg blir litt fascinert av persongalleriet.

En bok jeg har lest en god stund i er; Passasjeren av Lisa Lutz. Det er en psykologisk thriller, men for meg blir den for humoristisk, fordi hovedpersonen som skifter identitet opptil flere ganger for å berge sitt eget skinn, er veldig morsom. Hun kommer med noen gode kommentarer underveis. Ellers er boka utrolig seig. Derfor jeg sliter litt med å komme meg gjennom den. Jeg liker hovedpersonen og kunne ha tenkt meg å lese om henne i en annen setting, men selve handlingen er litt vel slow motion. Jeg trenger ikke bøker hvor det skjer noe hele tiden, men her uteblir spenningen litt for ofte og lenge. Har ikke mange sider igjen nå, så tenker jeg blir ferdig med den nå i helga.

En annen bok jeg har brukt enda lenger tid på er;Verden som var min: Tyvetallet av Ketil Bjørnstad. Den er ikke kjedelig, men store bøker trenger tid og dette er en bok med mye informasjon, derfor foretrekker jeg å lese den stykkevis og delt. Bjørnstad skriver godt, og han har en fin måte å flette inn nyhetsbilde inn i sitt eget liv.Siden sist i boka har jeg lest om: Mulla Krekar som blir løftet opp av Shabana Rehman under en debatt. NOKAS ranet skjer, og David Toska blir mistenkt som hjernen bak det hele. Bjørnstad blir intervjuet av Jo Nesbø, og det de har til felles er at begge er musikere. Bjørnstad gruer seg litt til at hans datter, som han og hans kone har adoptert, skal begynne i barnehagen, spesielt når det skjer så mye uroligheter i verden etter 11. september. Andreas Thorkildsen vinner gull i spydkast. Theo von Gogh blir myrdet. Putin og Bush blir gjenvalgt. Tsunamitragedien som skjer andre juledag, 2004. Neste gang jeg leser i boka, skal jeg begynne med året 2005. Jeg har ramset opp mye om denne boka, men likevel avslører jeg ikke noe, fordi boka er såpass stor, så det er fremdeles mye som ikke blir med her i oppsummeringene. Det er mye innenriks og utenriks, og man blir kjent med Bjørnstad både som musiker, og hvordan han er sammen med sine nærmeste.

Boka jeg er nesten sikker på at jeg blir ferdig med i helga, er; Passasjeren av Lisa Lutz. Da skal jeg begynne å lese en bok jeg har hatt lenge lyst til å lese, nemlig: Season of the Witch av Troy Taylor. Meningen var at jeg skulle lese den i oktober og rundt halloweentiden, men det er ikke bestanding lesingen går etter planen, og det gjør ikke noe å forlenge halloweentiden nå som det er høst og mørketid. Denne boka er "visstnok" basert på en sann historie. Jeg ble først kjent med historien gjennom filmen An American Haunting som ble produsert i 2005, med Donald Sutherland og Sissy Spacek i hovedrollene. Helt siden da har jeg alltid hatt lyst til å lese en bok om det. Har ikke tenkt å si så mye om boka nå siden jeg ikke har begynt å lese den, så det venter jeg med.

Jeg har også kommet meg lenger iThe Blind Assassin av Margaret Atwood, som jeg leser med en annen bokblogger. Jeg liker fortellerstemmen så langt, og boka er litt spesiell, så det blir spennende å se hvordan dette ender.

Flere bøker i helga tror jeg ikke det blir. Det er fremdeles VM i fischersjakk og siste dag er i dag, lørdag. Man må få med seg det også. Så i helga blir det sjonglering av sjakk og lesing. 😊

Jeg har også fargelagt i det siste, og det er dette:

Motiv jeg er ferdig med:


Motiv som trenger mye finpussing:



 Motivene er fra disse bøkene:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

&

Animorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Life is Beautiful - Sixx:A.M.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar