7. november 2019

Bøker jeg skal lese i november

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Season of the Witch av Troy Taylor, The Whisper Man av Alex North, Den nye kjæresten av Michelle Frances, The Troop av Nick Cutter og Våkent mareritt av Liz Lawler er fra egen boksamling


Ingen tid å miste - Tore Renberg 
Den nye kjæresten - Michelle Frances
The Troop - Nick Cutter
Helvete - Erlend Loe
Apollo 11 - David Whitehouse
Våkent mareritt - Liz Lawler

Første uka i november er nesten forbi. Jeg er litt forsinket med dette innlegget, men rekker forhåpentligvis å lese noen av disse bøkene før november er over.

Jeg har valgt noen bøker fra noen forskjellige sjangere for november, men velger å beholde halloweentiden litt til, og horror er en sjanger jeg prøver å lese året rundt, selv om det er bøker fra en sjanger som er litt vanskelig å få tak i enn andre sjangre, synes jeg. Det er mange ukjente forfattere jeg har valgt meg ut for november. Det er bare Erlend Loe og Tore Renberg jeg har lest noe av tidligere.

Bøkene Season of the Witch av Troy Taylor, ogThe Whisper Man av Alex North skulle jeg egentlig lese i oktober, men det rakk jeg ikke. Som sagt gjør det ikke noe å fortsette med halloweenlesingen nå i mørketiden. 👻



Ingen tid å miste: Jeg kjenner ikke til boka så godt, men har hørt mye om forfatteren. Selv har jeg lest Mannen som elsket Yngve av ham for mange år siden, som jeg likte godt, og har alltid hatt lyst til å lese noe mer av Renberg. Ser ingen grunn til å utsette det mer nå.


(Bakpå): 

Hun het Edel og ble født det året første 
verdenskrig brøt ut.

I 1998 gikk mannen hennes bort,
og en ny hverdag åpnet seg.

Tomme dager, savn.

Sammen med datteren Tove stelte hun
i stand et enkelt arrangement:

De skulle møtes hver onsdag.
De skulle tilbringe litt tid sammen.

For de hadde ingen tid å miste.

Dette er den femtende romanen 
i Tore Renbergs uforlignelige og
mangslungne forfatterskap.



Den nye kjæresten: Ofte finner jeg bøker jeg vil lese når jeg er innom dagligvarebutikker. Der finner jeg bøker når jeg vil ha lett underholdning, og det er ikke noe galt å finne noen lette bøker å lese innimellom. Der finner man mye mørk litteratur også. Denne boka ville jeg lese fordi det var noe fresht med omslaget og konseptet virket spesielt.

(Bakpå): 

"Ondskapen får det til å gå 
kaldt nedover ryggen på deg."
Karen Rose, New York Times bestselgende forfatter

Hun elsker din sønn. Nå vil hun ha ditt liv ...

Laura har alt. Karriere, et langt ekteskap sammen med en velstående mann, og en 23 år gammel sønn, Daniel, som er snill, kjekk og vellykket. Så får han en ny kjæreste, Cherry. Hun er ung, vakker og smart, men hun kommer fra en lite glamorøs bakgrunn, og nå har hun bestemt seg for at hun vil ha det livet Laura lever.

Da tragedien plutselig rammer, blir det tatt en beslutning om å lyve. En løgn som kommer til å forandre livene deres for alltid ...

"Imponerende overbevisende thriller, spenningen oser fra sidene ... holder leseren ytters på stolkanten fra begynnelse til slutt."
The Press Association

"En av de beste bøkene jeg har lest på veldig lenge.
Jeg elsket Den nye kjæresten."
Lisa Jackson,
New York Times bestselgende forfatter



The Troop: Ukjent bok og forfatter som jeg kom tilfeldigvis over da jeg trengte noen horrorbøker til høsten og mørketiden ellers. Selv om jeg leser mye horror og fra kjente forfattere fra den sjangeren, er det også spennende å utforske noen forfattere som man ikke har hørt om før, og denne boka virker både annerledes og creepy.

(Bakpå):

'LEAN AND CRISP...
DISQUIETING, DISTURBING'
Scott Smith, author of The Ruins and A Simple Plan

HE FELT SOMETHING TOUCH HIS HAND.
WHICH IS WHEN HE LOOKED DOWN-

For the scouts of Troop 52, three days of camping, hiking and survival lessons on Falstaff Island is as close as they'll get to a proper holiday.

WHICH WAS WHEN HE SAW IT.

But when an emaciated figure stumbles into their camp asking
for food, the trip takes a horrifying turn. The man is not just hungry, 
he's sick. Sick in a way they have never seen before.

 WHICH WAS WHEN HE SCREAMED.

Cut off from the mainland, the troop face a terror far worse
than anything they could have made up around a campfire.
To survive they will have to fight their fears, the elements ...
and eventually each other.

AS UNSETTLING AS LORD OF THE FLIES
AS SHOCKING AS THE THING, THE TROOP 
WILL GET UNDER YOUR SKIN.



Helvete: Jeg har lest en del av Erlend Loe oppgjennom årene. De fleste av dem for mange, mange år siden da jeg ikke hadde noe blogg. Og min favoritt av ham så langt er Doppler. Helvete er hans nye roman og den har den korteste baksideteksten jeg husker å ha sett.

(Bakpå): 

Nyskilte Rakel graver i hagen sin og finner en trapp.
Til helvete. 
  


Apollo 11: I sommer så jeg en dokumentarserie på NRK1 som var delt opp i flere deler, og som het:  Draumen om månen som var veldig interessant å få med seg.

(Bakpå): 

"FANTASTISK OG FENGSLENDE"
New Scientist

Da Apollo 11 ble skutt opp 16.juli 1969 satt 6-700 millioner mennesker klistret til TV-skjermene. Raketten nådde en hastighet på 11 kilometer i sekundet (ca.40 000 km/t), og etter fire dager i rommet kunne Neil Armstrong og Edwin "Buzz" Aldrin styre månelandingsfartøyet Eagle ned til en vellykket landing, mens Michael Collins passet hovedfartøyet som gikk i bane rundt månen.
    Sovjetunionen hadde i lang tid ledet romkappløpet. De hadde sendt opp den første satellitten (Sputnik 1), det første levende vesen i bane rundt jorden (hunden Laika) og det første menneske i verdensrommet (Jurij Gagarin). Derfor var jubelen stor i USA da Neil Armstrong tok det første steget på månen.
     I denne unike og oppsiktsvekkende boken avdekker David Whitehouse dramet bak romkappløpet og månelandingen, en thriller om storpolitisk rivalisering, visjonære ledere, fatale feilgrep, store ingeniørbragder, dramatiske ulykker, imponerende heltemot og tragiske dødsfall. Forfattereh har hatt tilgang til eksklusivt kildemateriale og har snakket med besetningen i Apollo 11 og de mange astronautene som banet vei, men også ingeniører, politikere, NASA - tjenestemenn og sovetiske rivaler. Til sammen gir de oss den virkelige historien om et av de støre øyeblikkene i menneskehetens historie.



Våkent mareritt: Ukjent forfatter og bok, men det er bare spennende og man må få med seg noen thrillere, siden det er horror og psykologiske thrillere jeg leser mest av.

(Bakpå):
 ⭐⭐⭐⭐⭐
 "Kanskje den beste thrilleren jeg har lest i hele år.
Denne boken må du lese!"
madbooklove.wordpress.com

Da Alex Taylor våkner og oppdager at hun ligger på et operasjonsbord, innser hun fortumlet at hun må ha vært med i en ulykke. Så oppdager hun at hendene hennes er bundet fast, og litt etter litt går det opp for henne at mannen i operasjonsfrakk slett ikke er lege. Så doper han henne ned ...

Neste gang hun våkner, er hun uskadd, og derfor er det ingen som tror henne da hun forteller hva som har skjedd. Jo mer kjæresten, kollegene og politiet tviler på henne, desto mer begynner Alex å tvile på sin egen psyke. Kan hun ha innbilt seg alt sammen?

Så møter hun det neste offeret ...


Dette er da bøkene jeg håper å få med meg nå i november, men det spørs siden jeg kommer til å velge andre bøker også underveis. Jeg liker å ha noe planlagt og noe tilfeldig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar