29. juni 2019

Helgelektyre(297)

The People v. O.J. Simpson: The Run of His Life - Jeffrey Toobin
Iskald - Agnes Lovise Matre
The Tommyknockers - Stephen King

Jeg er i true crime verdenen for tiden. True crime, krim fra virkeligheten, er spennende som dokumentar og i bokformat. I det siste har jeg vært fascinert over O.J. Simpson saken fordi den er en smule uhyggelig. Jeg så en dokumentar om ham som ble sendt på en av NRK kanalene i fjor sommer, som var oppdelt i flere deler, og jeg ble oppslukt. Jeg har også lest boka: If I Did It (Confessions of the Killer).

De som ikke kjenner til O.J. Simpson: Han var i sin tid en kjent amerikansk fotballspiller og senere hadde han også selvironiske roller i noen filmer. Hans ekskone og hennes venn, ble funnet drept utenfor hennes hjem, og O.J. Simpson var kjent for sine raseriutbrudd og sjalusi. I flere år har det vært spekulasjoner og teorier om den drapsnatten. Tror ikke et sekund på at han er uskyldig, men en fascinerende sak er det uansett. Akkurat nå har jeg lest om politiet som drar hjem til ham for å informere ham om at hans ekskone er død, og på eiendommen hans, finner de en hanske maken til den ene de fant på åstedet. En uhyggelig sak er det. Morsom fakta: En av advokatene hans, og som også var en nær venn av ham, var Robert Kardashian, som var faren til Kim, Khloé, og Kourtney. Hvorfor mange er så interessert i denne Kardashian familien, har jeg aldri skjønt ... True crime interesserer meg mer.

Det går litt trått med boka. Ikke fordi den er kjedelig, men det er mye informasjon på en gang, og jeg leser tregere på engelsk. Dessuten har jeg det ikke travelt. True crime er snadder.

Jeg leser også Iskald av Agnes Lovise Matre, og jeg har ikke kommet så langt i den. Har ikke lest så mye i denne uka fordi konsentrasjonen har ikke vær helt på topp. Matre skriver godt, spesielt når det gjelder karakterskildringer.

Usikker på om jeg blir ferdig med noen av disse bøkene i helga, men hvis jeg blir det, skal jeg lese:The Tommyknockers av Stephen King. Stephen King er og blir min forfatterhelt, og det er på tide å lese noe av ham igjen.The Tommyknockers er muligens ikke det beste valget, men en av de uleste jeg hadde. Jeg så filmen for mange år siden. Husker ikke så mye av den, men husker at den var utrolig dårlig. Har ikke store forventninger til boka på grunn av det. Men som regel er bøkene hans bedre enn filmatiseringene.

Flere bøker blir det ikke. Tror neppe jeg blir ferdig med O.J. Simpson boka i helga, siden den er på nesten fem hundre sider.

Jeg har også fargelagt i det siste, og jeg er ennå ikke ferdig med dette motivet:

Noen detaljer ...

Motivet er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

Motiv jeg fargelegger nå for tiden:
Det ser grusomt ut siden bakgrunnen ikke er ferdig... Det tar sin tid. 

Motiver jeg er ferdig med:




Motivene er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: Lost in Space - Avantasia



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar