28. desember 2018

Helgelektyre(277)


The Woods are Dark/Out are the Lights - Richard Laymon
Min historie - Michelle Obama
En dag i desember - Josie Silver


Eleanor Oliphant har det helt fint - Gail Honeyman

Natt til onsdag leste jeg endelig ut Eleanor Oliphant har det helt fint av Gail Honeyman. Den likte jeg dessverre ikke. Jeg likte temaet om ensomhet som settes mer i lys, og hovedkarakteren. Men gikk ikke overens med fortellerstemmen fordi det ble for chick-lit aktig og damete for meg. Syntes også at de få overraskelsesmomentene ikke var overraskende heller.


The Woods are Dark - Richard Laymon

Onsdags ettermiddag leste jeg utThe Woods are Dark av Richard Laymon. Jeg leser fremdeles Out are the Lights som består av korte noveller. Er ikke helt fan av noveller, men leser det når det kommer an på hvem som har skrevet dem og fra hvilken sjanger det er. Jeg har lest mye av Laymon oppgjennom årene. Bøkene hans er en slags "B-versjon" av Stephen King, men likevel underholdende, og man vet ikke helt hva man får. Han var ingen beskjeden forfatter ogThe Woods are Dark må være den rareste boka jeg har lest i år, og av ham så langt. Men morsom og underholdende bok. Når man leser en bok av Laymon så er det som å reise tilbake i tid og se slashere fra 80-tallet. Festlig. 😊 Det var også en fin bok å få med seg i jula, for føler meg for gammel for jul, og det er ikke helt min stil.

Natt til torsdag begynte jeg på en ny bok, og det ble Min historie av Michelle Obama. Hun er en rå dame, og har hatt lenge hatt lyst til å lese boka hennes. Vet jo mye om henne fra før, så det spørs om man blir kjent med henne på en annen måte. Det blir spennende å se.

Jeg begynte også på en ny bok i denne uka. På onsdag begynte jeg å lese En dag i desember av Josie Silver. Usikker på om det er min type bok, men av og til trenger man litt lettlektyre også. Er bare innmari lei av chick-lit aktige tonen i enkelte bøker. Har ikke noe i mot den sjangeren, men det er chick-lit språket jeg ikke går overens med. Klarer ikke helt å ta det seriøst ...


 De dødes hus - R.L. Stine

I går leste jeg ut De dødes hus av R.L. Stine som er første bok i Grøsserne, best kjent som Goosebumps. Det er svært sjeldent jeg gjenleser bøker for vil som regel huske de som de var, men av og til må man ha noe lett å lese, spesielt hvis ikke konsentrasjonen er helt på topp. Så er det greit med noe lett da. Dette var en bokserie jeg var svært glad i min ungdom og som økte min interesse for bøker. I dag begynner jeg på bok to i serien som er Ligg unna kjelleren. Jeg leser serien på norsk siden jeg har serien på norsk fra før.

Jeg leser også iThe Stranger Diaries av Elly Griffiths som jeg leser sammen med en annen bokblogger. Har kommet et godt stykke i den, og liker den veldig godt så langt, spesielt atmosfæren. Det er ingen creepy eller skummel bok, men har en hjemsøkende stemning.

Ved siden av lesingen fargelegger jeg en del. På onsdag ble jeg ferdig med dette motivet:


Neste motiv er å bli ferdig med et motiv jeg begynte på for lenge siden. Vet ikke om det var tidligere i år eller i fjor. Spiller ingen roller. Alle måneder og år er det samme, så det er ikke godt å si. 😊Men fremover blir det å bli ferdig med motivet på bildet nedenunder.


Begge motivene er fra denne boka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes


Ellers er det siste dag med sjakk, som har vært redningen i jula. Det er VM i hurtigsjakk for tiden. Jeg er ingen julemenneske. Feirer det på grunn av tradisjon. Det var mer stas da man selv var barn. Foretrekker heller hverdagen. Orker heller ikke mer julemusikk. Til og med P6 Rock som jeg hører på til daglig sniker inn med julemusikk. Er det mulig? Det er en musikksjanger jeg absolutt ikke har sansen for. Det er sann tortur. 😈

God helg.

Ukas låt: Can't Hear You Now - Mike Shinoda (Shinoda er som kjent fra Linkin Park)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar