25. juli 2018

Bøker jeg skal lese i august


The Amityville Horror - Jay Anson
Armageddon - algoritmen - Petter Fergestad
The Collector - John Fowles
Stien tilbake til livet (Om sopp og sorg) - Long Litt Woon
The Dare - Hannah Jayne
En mors hemmelighet - Renita D'Silva



Om akkurat en uke er det august, så det er på tide å planlegge hva jeg skal lese da. For første gang på lenge føler jeg at ikke ligger etter med ting, noe som er merkelig for stort sett ligger jeg etter både med lesing og alt. Har heller ikke gjort noe annerledes nå.


Jeg har valgt ut litt variert lesestoff for neste måned, men sørget for litt mørk litteratur da også. Er jo svak for horror og thrillere, spesielt horror og mørk litteratur generelt. Samtidig er det jo viktig å utvide horisonten, og lese litt andre ting også.



The Amityville Horror: Dette er vel en kjent tittel for de fleste. Det har blitt laget mange filmer om det, noen bra, andre dårlige. De nyeste er ikke noe å skryte av, så personlig liker jeg de gamle filmversjonene avThe Amityville Horror best. Har aldri lest boka, så for noen uker siden somlet jeg meg til å bestille den og gjøre noe med saken, for har alltid hatt lyst til å lese den.

(Bakpå): 

The shocking true story of an American
dream that turned into a nightmare
beyond imagining....

In December 1975, the Lutz family moved into their new home on suburban Long Island. George and Kathleen Lutz knew that, one year earlier, Ronald DeFeo had murdered his parents, brothers, and sisters in the house, but the property-complete with boathouse and swimming pool-and the price had been too good to pass up.

Twenty-eight days later, the entire Lutz family fled in terror.

This is the spellbinding, bestselling true story that gripped the nation-the story of a house possessed by evil spirits, haunted by pshycic phenomena almost too terrible to describe.

"A fascinating and frightening book."
- Los Angeles Times



Armageddon - algoritmen: Hadde egentlig tenkt å lese denne for flere måneder siden, men det ble aldri noe av for andre bøker kom i veien, men i august har jeg tenkt å gjøre noe med det.

(Bakpå): Er Gud matematiker?
Forsker Leif Linge har utviklet en algoritime som beviser at klimakrisen ikke er menneskeskapt. I det vitenskapelige miljøet blir han latterligghort. I Paster Lunds sekt blir han en helt.
    Samtidig rammer uhyggen Drammen. Flere personer blir borte på mystisk vis. Ved hver forsvinning observeres en overnaturlig skikkelse.
    Pastoren mener endetiden er nær, og at de vranglærde tas først. Han vil samarbeide med Linge om å bevise det, og en eksplosiv allianse oppstår.
    Etter hvert som saken rulles opp, avsløres et spill av mørke krefter. Og da Leif Linge innleder et forhold til pastorens datter, er det duket for komplikasjoner.
    Det er duket for Armageddon.
  


The Collector: Enda en bok jeg har hatt en god stund i hylla og konseptet virker interessant. Men som alltid stiller jeg meg nøktern til bøker før jeg leser dem, for forventninger har en tendens til å ødelegge alt.

(Bakpå):

'Brilliant...an artist of great imaginative power'
Sunday Times

Withdrawn, uneducated and unloved. Frederick collects butterflies and takes photographs. He is obsessed with a beautiful stranger, the art student Miranda. When he wins the pools he buys a remote Sussex house and calmly abducts Miranda, believeing she will grow to love him in time. Alone and desperate, Miranda must struggle to overcome her own prejudices and contempt if she is to understand her captor, and so gain her freedom.



Stien tilbake til livet (Om sopp og sorg): En spesiell tittel og det var i bunn i grunn det som fikk meg lyst til å lese den. Har hatt den en stund nå, og det er på tide å lese den.

(Bakpå):

"Det kjentes som om noen hadde slått meg med en gedigen slegge, den tyngste som finnes ... Vi var to om livet for bare noen timer siden ... Nå ligger Eiolf på akuttavdelingen på Ullevål. Død."

Dette er fortellingen om en reise som startet brått da Long Litt Woons liv ble snudd opp ned. Midt i den lammende sorgen oppdager hun ved en tilfeldighet soppens forunderlige verden og blir kjent med sopplukkere, en subkultur med egne overagangsriter og uskrevne regler.

Forfatterens oppdagelsesferd inn i soppriket skjer parallelt med en reise i et indre landskap, gjennom den kronglete sorgprosessen. Hennes nysgjerrighet og entusiasme for den nyoopdagede soppverdenen gir teksten en egenartet sjarm.



The Dare: Litt morsomt at jeg tilfeldig har valgt bøker for august av forfattere jeg ikke har lest av noe tidligere. Jeg oppdaget det ikke før nå. Dette er en mysteriebok, psykologisk thriller for ungdom som virket veldig interessant. Orker ikke å lese bøker for voksne hele tiden, selv om det er det jeg foretrekker. Liker å lese fra forskjellige målgrupper for å holde meg litt oppdatert.

(Bakpå):

SHE MADE THE DARE.
NOW SHE CAN'T FACE THE TRUTH.

Brynna and Erica were friends, best friends. They did everything together, until the night they jumped off the pier at Harding Beach...and only Brynna made it back.

A year and a half later, Brynna is still picking up the pieces. She's in a new school with new friends, but she can't shake the demons of her past.

Then a Twitter post from "EricaNShaw" pops up in Brynna's feed and a chilling voice mail is left on her phone. Someone isn't ready to let go of what happened. Brynna barely survived losing Erica. She doubts she'll survive Erica's return.



En mors hemmelighet: Nok en bok om fortid som møter nåtid, med familiehemmeligheter. Ikke akkurat noe nytt i romanverdenen, men skal lese den siden den har vært på vent lenge nok nå, og føler det ikke kan utsettes stort mer.

(Bakpå):

Hva om du oppdaget at alt du
visste om det selv var løgn?

Når Jaya mister moren sin, faller verden hennes sammen. Overveldet av sorg og skyldfølelse begynner hun å lete etter svar - på hvem hennes ensomme, distanserte mor var og på hennes mystiske fortid i India.

Når hun går gjennom morens eiendeler, finner hun dagbøker og gamle fotografier som lukter røyk, som etter en brann. En liten guttt smiler mot Jaya fra hvert bilde, og på det ene bildet står en familie foran et herskapshus. Hvem er barnet? Og hvorfor har moren holdt dette skjult?


Dette er da bøkene jeg har bestemt meg for å lese i neste måned, og jeg kommer også selvfølgelig til å lese andre bøker ved siden av. Godt at juli snart er over for det er årets kjedeligste måned. Jeg har et skikkelig hatforhold til juli av en eller annen grunn. Snart er det høst, og godt er det. 😎

4 kommentarer:

  1. Ser ut som gode bøker du har valgt deg for august, blir interessant å lese dine anmeldelser etter at du er ferdig med dem :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøver Å ikke ha forventninger selv før bøkene er lest, for da blir man så lett skuffet, men må innrømme jeg er mest spent på The Amityville Horror. =) Spesielt siden jeg har sett så mange filmversjoner og dokumentarer om det.

      Slett
    2. Da skal jeg følge ekstra med når du poster noe om akkurat den boken, så kanskje det blir et boktips for meg :))

      Slett
  2. Man vet aldri. =)

    SvarSlett