1. juni 2018

Helgelektyre(247)


Wish It Wasn't M.E. (Living with Myalgic Encephalomyelitis (Chronic Fatigue Syndrome) - Michelle Flatt
Lykkelige mennesker har ikke bikkje - Martine Johansen
Haiens hemmeligheter - Owen Davey

Litt senere ut på dagen med helgelektyreinnlegg enn til vanlig, men har ikke hatt anledning tidligere i dag, og håper jeg rekker det før dagens Norway Chess som begynner kl. 16.25 på TV2 Sportskanalen. Norway Chess turneringen begynte ikke før forrige mandag, og det var tilfeldigvis jeg kom over det for tv og nettaviser er dårlig på markedsføring når det gjelder sjakk. De markedsfører fotball, håndball, ski, osv i flere dager i forveien, mens sjakk får man nesten ikke vite noen ting om. Det er noe dritt. Vet at Norway Chess er en årlig begivenhet, men det er på forskjellig tid hvert år og man hører nesten ikke når det er sjakkturnering å se på tv i forveien. Så skulle ønske de var flinkere med å markedsføre det, men det er visst fotball og håndball som er "viktigere" virker det som.

Bildet hentet fra google.


Så jeg har sett på sjakk i hele uka bortsett fra i går, for da var det fridag. Norway Chess varer frem til 8..juni, så da har jeg heldigvis noe å følge med på, for synes det er spennende og fascinerende.

Den du vil jeg skal være - Mindy Mejia

I går kveld leste jeg ut Den du vil jeg skal være av Mindy Mejia, og jeg likte den litt bedre enn det jeg trodde jeg ville gjøre. Krimsaken i seg selv var veldig forutsigbar, men følte ikke det gjorde noe, for det var sjeldent jeg opplevde å like flere av karakterene i en krimbok som jeg gjorde i denne. Det var morsomt å lese om hovedpersonen Hattie, for hun var en lystig og skøyeraktig karakter. Ofte leser man krimbøker der man ikke liker karakterene, så følte ikke at krimsaken i seg selv ødela, selv om det var forutsigbar når man likte opptil flere av karakterene. Som regel bryr man seg ikke noe om dem idet hele tatt, spesielt ikke i krimbøker, men her følte jeg at man ble godt kjent med dem, og det er alltids et pluss.

Jeg rakk ikke å begynne på en ny bok i går kveld siden jeg måtte få med meg Paradise Hotel finalen, så begynner ikke på en ny bok før senere i dag og da blir det; Wish It Wasn't M.E. (Living with Myalgic Encephalomyelitis (Chronic Fatigue Syndrome) av Michelle Flatt. Som nevnt i et tidligere innlegg har jeg ikke noen tro på at såkalte selvhjelpsbøker forandrer livet til noen. Det er ikke derfor jeg leser dem en gang i blant. Jeg leser dem av og til hvis det er temaer som jeg interesserer meg om og som jeg synes er spennende. Hvis det er noe jeg vil lære mer om, og det er dessverre mange som rammes av ME. Så det skader ikke å vite mer om det.

I helga skal jeg også lese videre i Lykkelige mennesker har ikke bikkje av Martine Johansen, som jeg dessverre ikke liker i det hele tatt. Synes det er en slitsom roman, men jeg avbryter ikke bøker, så holder ut til the bitter end. 😀 Men blir nok ferdig med den i løpet av helga, og da skal jeg begynne på Haiens hemmeligheter av Owen Davey. Det gleder jeg meg til for synes at haier er fascinerende dyr som er høyst misforståtte. Det blir fint å lære mer om dem.

Jeg har også fargelagt, selvfølgelig, men holder på med et motiv jeg er langt i fra ferdig med:



Det kommer til å ta en stund før jeg blir ferdig med dette motivet, men det gjør ikke noe siden jeg liker detaljert arbeid.

Motivet er fra denne fargeleggingsboka:

 Mythomorphia - Kerby Rosanes

PS: Motivet er samme motiv som forsiden, bare at det er speilvendt.

Så i helga blir det lesing, sjakk og fargelegging, muligens spilling også. 😀

God helg.

Ukas låt: Toxicity - System of a Down



2 kommentarer:

  1. Hører på Toxicity mens jeg skriver, veldig bra faktisk! Jeg hører vanligvis ikke på denne type musikk, men sannelig liker jeg akkurat denne låten. Minner meg om da jeg oppdaget Linkin Park - det er skikkelig bra musikk :)

    Bøker ja, det ser ut til at du har helgen full! Jeg kommer til å lese de to jeg holder på med, og forsøke å skrive en anmeldelse av samlesingsboken vår :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at du ble inspirert til å høre på låta Toxicity. =) Synes den er litt hjemsøkende og man får melodien i hjernen lenge etter man har hørt den, enten man liker det eller ikke. =) Og det har du jammen meg rett i. De er litt som Linkin Park, nesten som i samme gata. Det har jeg ikke tenkt på. Morsom observasjon. =)

      Jeg holder på å skrive anmeldelse av boka vår jeg også, og har ikke strevd så mye siden vi skrev om Atonement. Det går bra å skrive hva man liker og ikke liker med Good Morning, Midnight, men det er selve handlingsbiten jeg strever med å forklare uten at det blir komplisert. Så håper jeg blir ferdig til i morgen selv om det ser mørkt ut. =)

      Kos deg med lesing og skriving, og gleder meg til å lese din anmeldelse. =) God helg!

      Slett