1. september 2015

Månedens Bokanbefaling (august)

I august leste jeg disse bøkene:


Monster - Jørgen Jæger
Apple Tree Yard - Louise Doughty
Needful things - Stephen King
Urban Legends (Strange Stories Behind Modern Myths) - A.S. Mott
Skyggene i Sal 31 - Ingvild Sørensen
Du er her - Anne Ch. Østby
Den ubehagelige sannheten - William Landay
Der regnet faller - Catherine Chanter
Djevelens giftering - Vidar Sundstøl
Avslørt - Renée Knight

Av og til så forbanner jeg meg selv over at jeg i det hele tatt startet denne månedens bokanbefalingsspalten på vegne av bloggen, men jeg ville jo gi denne bloggen noe mer enn bare anmeldelser for å gi den mer variasjon. Men grunnen til at jeg forbanner denne spalten er at av og til kan det gå veldig lenge før jeg leser noe "bra" og plutselig dukker det opp perioder der man kommer over noen godbiter på kort tid, så det er aldri noen mellomting ...

I august ble ti bøker lest og en av de bedre lesemånedene i år når det gjelder antall leste bøker. Den mest leste måneden så langt i år er fremdeles mars med tolv bøker. Prøver å komme meg på det nivået igjen og kanskje lese enda mer. Man må jo pushe seg selv litt og sette seg mål med det man kan.

Jeg leste bøker av fem mannlige forfattere og fem kvinnelige. Ingen klassiker ble lest i august, og jeg leste to bøker på engelsk. Apple tree yard telles ikke innen engelske bøker siden det er bare tittelen som er engelsk, men innholdet er oversatt.

Det er ingen hemmelighet at jeg er en veldig kresen leser og det blir man jo når man leser mye oppgjennom årene. Så langt i år har jeg bare gitt en femmer og en sekser. Femmeren ga jeg i februar til Dødspakten av Tom Kristensen og en sekser som gikk til De dødes tjern av André Bjerke, men den sekseren telles på en måte ikke siden jeg leser den hver påske og har gjort det siden ungdomsskoletiden.

Og i løpet av måneden august fikk to bøker femmere, og det er sjeldent at noen bøker får så høye terningkast av meg på så kort tid. Så valget sto mellom Monster av Jørgen Jæger og Avslørt av Renée Knight.

Valget over månedens bokanbefaling falt til slutt over på denne:

Monster - Jørgen Jæger

Kort fortalt om boka: Noen har byttet identitet, og lever et skjult liv i frykt over at eksmannen hennes skal finne henne og datteren igjen ....

Jeg har ikke skrevet en eneste anmeldelse av bøkene jeg leste i august fordi jeg ligger litt etter med anmeldelsene, men tro meg, jeg jobber med saken. Og som sagt, boka Avslørt av Renée Knight var slett ikke verst den heller, bare så det er sagt!

Til tross for at Stephen King er min store forfatterhelt, ble ikke hans bok Needful things en favoritt. En god bok for all del, men han har skrevet bedre. 

Har du lest noen av disse bøkene?

4 kommentarer:

  1. Så kult at du valgte deg Monster som månedens "vinner". Jeg likte den godt, og gleder meg til å gå på lanseringen på torsdag. Nå leser jeg Avslørt, og synes den er spennende (litt kjedelig med den klassiske "to historier møtes" oppbyggingen) Lykke til med neste lesemåned!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, likte Monster mye bedre enn forventet. Og den tar også opp et alvorliig tema. Avslørt var ikke så verst den heller selv om jeg også er lei av at to historier møtes, men denne er en av de bedre to historier møtes thrillerne jeg har lest på en god stund. Begge "historiene" eller skal jeg si perspektivene var engasjerende og for en gangs skyld var karakterene både troverdige og interessante istedet for masete og hysteriske som det ofte blir i slike thrillere:)

      Takk for det og kos deg med ny lesemåned du også:)

      Slett
  2. Artig at du likte Monster. Jeg synes også det avr en knakende spennende og godt bygd opp bok.:) Fin lesemåned til deg…:)

    SvarSlett
    Svar
    1. For en gangs skyld var det en spenningsbok som hadde en fin flyt der ikke spenningen bare stopper opp før man har kommet halvveis:) Så det var på tide med en sånn bok og jeg likte også godt Avslørt av Renée Knight selv om jeg var skeptisk i begynnelsen (som vanlig:)
      Ha en riktig god lesemåned du også:)

      Slett