11. desember 2014

Nemi: X av Lise Myhre - Nemi forandrer seg aldri og godt er det

Cyan: Hva med Kim? Han forstår deg!
Nemi: Fyren har så mye emosjonell bagasje at han må betale overvekt på flyet. Det er så slitsomt.
Cyan: Så hva med Axel? Foreldrene hans bor fortsatt sammen og alt i livet hans er helt i vater!
Nemi: Han forstår meg ikke.
Hverdagssituasjoner i sarkastisk tilstand er noe vi mange kjenner oss igjen i, eller hva?

Nemi er like kjent som Donald og Pondus i tegneserieverdenen. Og selv om jeg ikke leser henne fast, eller er noen fan av henne, leser jeg Nemi en gang i blant. Og selv om jeg ikke er fast leser henne har jeg funnet at jeg og Nemi har mye til felles: Jeg er ingen gother, men vi begge liker black metal, begge er boknerder, begge elsker skrekkfilmer, begge liker ikke barn, begge har sansen for mørk humor (sarkasme) og vi ser veldig mørkt på ting generelt. Så selv om jeg er ingen fan av Nemi har jeg og hun mye til felles, og selv om jeg er ingen fast leser, så liker jeg å lese Nemi en gang i blant fordi hun er komisk og hun ser mørkt på livet hun også. Hun har sin egen måte å se ting på, som meg og det liker jeg.



Annen ting jeg liker med Nemi er ikke bare fordi hun er humoristisk, men hun liker også å filosofere. Hun tenker på alt og ingenting. Alt fra døden til drømmer. Hun tenker på så og si alt. Så det er mye å kjenne seg igjen i henne. Men det er ikke bare Nemi som bærer tegneserien, men også hennes bestevenn Cyan, herlige fargekobinasjoner og uttrykk. Det er ingen tvil om at Lise Myhre kan å tegne. Hun kan tegne hva som helst (misunnelig). Og alt hun tegner blir levende og hun er god til å formidle komiske situasjoner og gode poeng med sine streker. Inni boka er det også noen helsider som har vært tidligere forsider på Nemihefter, plakater osv, boka består ikke bare av tegneseriestriper. Jeg er ingen Nemi-ekspert, men har lest litt og har skaffet meg nok inntrykk på hva og hvem Nemi er, hva hun står for og hva slags "verden" hun befinner seg i. Og det er en verden jeg gjerne vil besøke igjen. Har et ulest Nemi-hefte liggende som blir lest ganske snart. Jeg liker hennes mørke og sarkastiske tankegang, og hun er en person som nekter å følge strømmen. Jeg liker at hun filosoferer over de små og store tingene sammen med sin venninne Cyan, og av og til med henne selv.


Selv om Nemi ser mye ting i svart/hvitt - perspektiv, ser både hun og jeg det humoristiske i det meste, uansett hvor svart ting i livet blir. Vi har sansen for galgenhumor. Så selv om jeg ikke er noen fan av Nemi og aldri kommer til å bli det, kommer jeg nok til å lese mer Nemi i fremtiden for underholdningens skyld.



Nemi: X er en lettlest, humoristisk og tankefull bok med fargerike og grålige tegneseriestriper. Vi følger med Nemi gjennom tunge og lette stunder, gjennom vennskap, drikkesituasjoner og hennes fylleangst. Hennes uttrykk er levende og menneskelige og Lise Myhre beskriver hverdagssituasjoner godt på en presis måte. Hun kan forlare kriser og vitser på bare noen få ruter og det er beundringsverdig. Når man har lest Nemi en liten stund vet man hva man får, men det har ikke noe å si, for jeg håper at Nemi aldri kommer til å forandre seg og jeg vil gjerne lese hvordan det går med henne videre.

PS: Boka inneholder striper fra 2007 og 2008, og passer bra for fans som vil mimre eller lesere som er nysgjerrige på Nemi generelt. Lettlest og underholdende på mange måter.
Bakpå:

NEMI X ER TIENDE NEMIBOK, HER FINNER DU STRIPER OG HELSIDER, ILLUSTRASJONER OG DIKT FRA ÅRENE 2007 OG 2008. BOKA HAR OGSÅ EN JULEFORTELLING FRA NEMIS BARNDOM, OG EN HELT SPESIELL HISTORIE OM DØDEN.
Originaltittel: Nemi: X
Forfatter(e): Lise Myhre
Sjanger: tegneserie, hverdagshumor
Målgruppe: ungdom/voksen
Antall sider:
160
Forlag: Egmont Kids Media Nordic AS
Utgitt:  2014
Min utgave:  2014 (Innbundet)
Lest: 06.12. - 07.12. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
4 (Nemi er Nemi. Man vet hva man får, men koselig å lese det likevel).
Tittel:
2 (Sier meg nesten ingenting).
Omslag:
3 (Småstilig motiv og fargekombinasjoner).
Baksidetekst
: 4 (En kul gjeng å lese om).
Skrivemåte:
5 (Kritisk og sarkastisk. Mørk humor).
Favorittkarakter: Nemi, selvsagt. Minner mye om meg selv.
Slutten: Kan egentlig ikke dømmes for boka har egentlig ikke en "felles"/"samlet" slutt.
Høydepunkt:
Historien om døden på slutten og Nemi har sine komiske øyeblikk som er lett å kjenne seg igjen i. 
Lavpunkt: Kan fort bli litt monotont underveis. Savnet litt mer "brytninger", og noen av noen av "skriftboblene" er vanskelig å lese.
Terningkast:
4

2 kommentarer:

  1. Nemi er Nemi! Hun er sær og sta og naiv og tøff! Tankene hennes er gjenkjennelige. Digger Myhres tegninger. Har komplette årganger fra de første årene men falt litt av (kanskje fordi jeg nærmer meg 50 og ikke er i målgruppa :)
    Glad for at du koste deg med lesingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som sagt er ingen fan av henne, hun blir fort monoton for meg, men jeg liker tankegangen hennes og at hun er sær:) Sære folk er kule:) Er ingen blodfan, men hun går an å lese en gang i blant. Hun har jo sine øyeblikk og gode poeng. Det er det ingen tvil om. Men har alltid vært en "Donaldtype" og kommer alltid til å være det. Ingen kan ta hans plass i tegneserieverden i mine øyne haha:)

      Slett