21. juli 2013

Brødrene fra Iron House av John Hart - intens og heseblesende lesing!

Jeg kan ordne det.
Jeg kan forandre meg. 
Og han trodde at han kunne det. Hvis tingene lå til rette for det. Hvis også verden forandret seg.

Noen ganger er livet en kamp for tilværelsen.

To brødre vokser opp i en bygning kalt for Iron House hvor hjemløse gutter bor sammen med en ledelse som ikke bryr seg så mye om dem. Der er det slåssing, erting og brutal hverdag av den verste sort. En dag kommer det en kvinne for å adoptere brødrene Michael og Julian, men ved en tilfeldighet blir disse brødrene skilt fra hverandre og de mister kontakten helt. Gjennom boka blir vi kjent med Michael som er hovedpersonen. Han lever et tøft liv på gata i New York hvor vold og mord blir en stor del av livet hans. Han blir tatt i mot av en slags mafiafamilie. En dag i voksen alder og etter å ha funnet den rette kvinnen i sitt liv, bestemmer han seg for å bryte ut av mafiamiljøet for å starte et rolig og normalt liv, men vil det gå fredfullt for seg?

Dette er min andre og definitivt ikke min siste bok av John Hart for denne mannen har fått en ny fan! Stephen King er fremdeles min favorittforfatter, men John Hart er inne på favorittlista mi over forfattere jeg gjerne vil lese mer av. Grunnen er at jeg elsker skrivestilen hans. Han er dyktig til å beskrive personene i bøkene sine, om hvordan de ser ut, hvordan og hva de tenker og relasjonene seg imellom. Han er ikke en av disse forfatterne som har det travelt med å fortelle historiene sine, men han lar oss bli godt kjent med personene, bakgrunnshistoriene deres og sier det som det er. Familiehistorie er noe som går igjen i bøkene hans og det syns jeg er interessant. Familier som holder ting skjult for hverandre av gode grunner.

Det er lett å bli dratt inn i bøkene til John Hart og jeg vil gjerne bruke litt tid med bøkene hans siden han skaper verdener som man ikke vil forlate med en gang. Jeg vil gjerne bli og smake på frykten hovedpersonene føler og danne meg et bilde av alle problemene deres. Derfor vil jeg ikke ha det travelt når jeg leser bøkene hans. Jeg vil heller ikke ha det travelt når jeg leser bøker ellers. Jeg vil gjerne nyte bøkene jeg leser så lenge jeg kan. Jeg vil få med meg mest mulig av det jeg leser og fordøye inntrykkene jeg får. Det er bare sånn jeg er.

Brødrene fra Iron House er en hardbarket spenningsroman som inneholder mye action, intriger og familiehemmeligheter. Her er det gode person og miljø - beskrivelser. Det er som å se en god, gammeldags spenningsfilm. Fans av Sopranos vil garantert like denne. Det eneste negative jeg har å si/skrive om boka er at forholdet mellom Michael og Elena er litt sukkersøtt til tider, ikke alltid helt troverdig, men bortsett fra det var Brødrene fra Iron House mørk og strålende lesing. I forordet skriver John Hart at han var på nippet til å legge i fra seg denne historien og bare gi opp. Det er jeg jammen meg glad for at han ikke gjorde!

 Jeg vil også gjerne anbefale Ved elven av samme forfatter!
Bakpå:

En gammel mann skal dø. Når han er borte, vil Michael være fritt vilt. Og kvinnen som bærer hans barn, vil føre jegerne til ham. 

VED GUTTEHJEMMET Iron House får to foreldreløse brødre lære at livet er noe man slåss for. Skjøre, lille Julian overlever bare fordi storebroren Michael er fryktløs nok til å beskytte ham og ofre seg når et brutalt drap ryster instituasjonen.
     På rømmen i New York tas Michael inn i varmen av en beryktet mafiaboss, og blir etter hvert så fryktet på gaten at han sjelden trenger å ty til våpen for å sette seg i respekt. Men etter to tiår i brutalitetens og voldens tjeneste, treffer han Elena. Drømmen om en ny begynnelse, et familieliv som han selv og Julian aldri fikk oppleve, oppfattes imidlertid som et svik av mafiaens nye overhode, og nok en gang må Michael flykte for å beskytte sine nærmeste. Denne gangen bringer flukten ham tilbake til fortiden - til gjenforening med Julian, men også til en verden av hensynsløst politisk maktspill, svimlende grådighet og livsfarlige ambisjoner. Til den brutale arven fra Iron House.

Med Brødrene fra Iron House har John Hart skrevet sitt mesterverk. En kraftprestasjon av en fortelling om makt og hevn, tap og mot - og barndommen som ingen kan flykte fra.

"Imponerende!"
PUBLISHERS WEEKLY

"Fremragende!"
ASSOCIATED PRESS

Originaltittel: Iron House
Norsk tittel:
Brødrene fra Iron House
Forfatter(e)
: John Hart  

Sjanger: thriller, krim, spenning, gangsters, mafia
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
426
Forlag:
Thomas Dunne Books
Norsk Forlag:
Font Forlag
Utgitt:
2011
Min utgave:
2012 (Innbundet)
Lest:
10.07. - 19.07. 2013
Kilde:
Kjøpt
Plot:
5 (Spennende og intenst).
Tittel:
3 (Tja, tittelen er så som så. Helt ok).
Omslag:
5 (Mørkt og dystert, akkurat som innholdet).
Baksidetekst:
5 (Man klarer ikke å la være å bli nysgjerrig av dette).
Persongalleri:
5 (Mange forskjellige karakterer som man vil bli kjent med på en eller annen måte).
Skrivemåte:
5 (Forfatteren har en herlig og levende måte å skrive på. Det er som å se en film).
Favorittkarakter:
Helt klart Michael selv om jeg ble godt kjent med de andre karakterene hans. Men han hadde en rettferdighetssans som jeg likte godt.
Slutten:
3 (Litt tynn slutt i forhold til sterk begynnelse og oppbygging, men jeg tilgir John Hart for det).
Høydepunkt:
Starten. Den er knall og veldig drivende. Det er også midtdelen av boka.
Lavpunkt: Slutten. Den ble et lite nedtur uten at jeg skal avsløre så mye om hvorfor. Man kan ikke bli fornøyd med alt heller.
Terningkast:
5
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2013


Boktrailer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar