23. desember 2021

Helgelektyre(418)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, Skumringstimen av Maria Trolle, Tarot fargelegging av Alexis E. Thomson, Magiske eventyr av Johanna Basford, er fra egen boksamling
 
 




















Satans sommer - Kim Faber & Janni Pedersen

Adventskalenderen - Siri Østli

The Stand - Stephen King

 

En tidligere helgelektyreinnlegg enn til vanlig, for tror neppe det blir noe blogging i morgen. For sitter ikke og blogger mens andre ser på. Er tross alt ingen rosablogger. 😈

I natt leste jeg ut denne:


 
Hjerteknuseren - Anne B. Ragde
 
En liten og spesiell roman om mor og sønn forhold som er alt annet enn bra. Sønnen er tjuefem år og arbeidsledig. Derfor bor han hjemme, han blir også med moren på hyttetur. Faren hans er ikke lenger med i bildet for han døde i en ulykke da sønnen i huset var tenåring. Sønnen Ragnar og hans mor Jonetta har lett for å gå i tottene på hverandre. Spesielt etter at hun finner ut at han drikker og må på sykehus for å pumpes. Kommer hun til å stille krav fra nå av?
 
Noen like ikke boka for en karakter (ikke noen av de nevnte) bare forsvinner sporløst, men synes ikke det er så underlig. Folk forsvinner jo ut av ens liv før eller senere og det er ganske vanlig. Syntes det bidro til litt mystikk og ikke all saker blir oppklart. Har ikke lest noe av Ragde siden Berlinerpoplene, altså den første boka i serien. Og synes ikke bøkene hennes er så tørre som kanskje mange tror.
 
I en god stund har jeg lest Satans sommer, og grunnen er at handlingen er såre treg. Jeg liker etterforsker Martin Juncker, men kan ikke si meg at jeg bryr meg så mye om sakene det jobbes med i boka.

Den er om Martin Juncker som får sjokk over å kjenne vedkommende som er blitt skutt og drept i en park. Selv om han kjente ham, får han klarsignal til å jobbe videre med saken. Samtidig får hans kone kryptiske beskjeder av en mann som påstår at han vet noe om terrorangrepet som skjedde for en stund siden.

Noen gjentakende samtaler og hendelser, så kjenner det går litt trått. Har forhåpninger om å bli ferdig med den i julehelga.

I natt skal jeg begynne å lese Adventskalenderen av Siri Østli og det blir min tredje julebok i år. Tidligere i desember leste jeg Snøballkrigen av Sigmund Løvåsen og Åshild Irgens, og Alva og Julenissen av Maren Tjelta Thu. Har et lettere forhold til julebøker for yngre målgruppe enn for voksne, for de oser ikke av romantiske luftslottillusjoner. Håper å bli ferdig med den i romjula for det blir litt rart å sitte med en julebok i januar. Har flere uleste julebøker, men får ta igjen noen av dem neste julesesong. Bøker går ikke ut på dato.

Jeg skal også fortsette med The Stand av Stephen King. Har som mål å bli ferdig med den denne uka, men det ser litt dystert ut. Er fornøyd hvis jeg i det hele tatt blir ferdig med den i år. Jeg liker den, men det er ingen ny favoritt.
 
Hvis det blir tid til overs skal jeg også lese videre i Wide Sargasso Sea av Jean Rhys. Andre juledag begynner VM i lyn - og hurtigsjakk som jeg har tenkt å få med meg. Så blir nok ikke så mye lesing som vanlig, men får lese litt mellom partiene. Har uansett lest lite de siste to ukene på grunn av dårlig leselyst. Håper ikke hjernen har tatt juleferie allerede, for har fremdeles bøker som skal leses.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

Motivet er fra denne boka:

Skumringstimen - Maria Trolle

Motivet er fra denne boka:

Tarot fargelegging - Alexis E. Thomson (Jeg har den norske utgaven)



Magiske eventyr - Johanna Baford
 

God helg og god jul. 😈🎄🎅
 

Ukas låt: Chances - Backstreet Boys

2 kommentarer:

  1. Kjapt innom for å ønske deg gode juledager.
    Klem - og A vinker
    (om du vil - les svaret mitt på din kommentar i God Jul innlegget)

    PS Heldigvis er du ikke en rosablogger - men litt i tvil etter dagens låtvalg ... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du stikker innom. God jul til deg og A. Vink tilbake. =)
      Hehe, er ikke rosablogger til tross for at jeg liker Backstreet Boys. Har likt Backstreet Boys siden 1997. Kevin er den kjekkeste og A.J. den beste stemmen, men hører på mye mørkt innimellom da. Hørte mye på pop og boyband før jeg gikk over til black metal. Det er rart hva ørene vil ha.

      God jul!!!

      Slett