16. mai 2012

(Boktema) Bøker jeg ville ha hatt med til en øde øy!


Nå trodde jeg at Anette og andre bloggere var skikkelig døgnville. Tenkte at det er jo ikke torsdag i dag?

Men boktema hos Anette er flyttet til onsdag siden det er 17.mai - feiring i morgen. Det er ikke akkurat min favorittdag. Det er flere år siden sist jeg feiret 17.mai, men i år blir det en liten feiring siden jeg nå har et tantebarn på 1 år. Så da er det på med bunaden. (Du verden som jeg hater bunad. Får nesten klaus av den, men heldigvis er det snakk om noen få timer. Jeg får bare holde ut. Jeg hater å være så formelt kledd og det er skikkelig mye styr bare å ha på seg bunaden.) Jaja ... så jeg er ikke akkurat fan av 17.mai dessverre. Bare korpset spiller Gammel jegermarsj så skal jeg være fornøyd. Den syns jeg er stilig! Vet ikke hvorfor. Syns bare den er rå.

Denne gangen vil damen bak boktema vite hvilke bøker jeg vil ha med på en øde øy. Og dette er bøkene jeg kunne komme på nå i farta. (Og det ble dessverre mer enn to/tre stykker. Hadde det litt vanskelig med å bestemme meg):




 Pet Sematary - Stephen King
(PS: Jeg har en annen utgave)

(Goodreads.com)


""Sometimes dead is better....""
When the Creeds move into a beautiful old house in rural Maine, it all seems too good to be true: physician father, beautiful wife, charming little daughter, adorable infant son -- and now an idyllic home. As a family, they've got it all...right down to the friendly cat.
But the nearby woods hide a blood-chilling truth -- more terrifying than death itself...and hideously more powerful.













Beste boka av beste forfatter! Denne er et must! Den eneste boka som faktisk har gitt meg mareritt. Har skrevet så mange ganger tidligere hvorfor jeg elsker denne boka så mye at jeg orker ikke å gjenta meg. Jeg elsker den bare. Den er herlig mørk! Vanskelig å beskrive. Les den sier jeg bare. Glem filmatiseringen. Den er skikkelig dårlig. Kan absolutt ikke sammenlignes med boka i det hele tatt. Dere er herved advart!


De dødes tjern - André Bjerke
(Goodreads.com)
En gruppe ungdomer reiser til en hytte for å finne årsaken til at en god venn begikk selvmord. I løpet av noen høstdøgn utsettes de for en rekke nervepirrende opplevelser. Alt beveger seg i grenseland mellom drøm og virkelighet, i et slør av uhygge, inntil psykoanalytikeren Kai Bugge skjærer gjennom mystikken og presenterer løsningen.













Norges beste kriminalroman i mine øyne! Denne kan jeg lese om og om igjen uten å gå lei. Med tanke på at jeg har helt siden videregående hatt som tradisjon å lese denne hver påske, og hvis jeg en eller annen gang er på øde øy ved påsketider, så måtte bare denne ha blitt med. Det er jo hovedboka mi rundt den høytiden. Den har alt det skikkelig påskegrøss har: spenning, grøss, uhygge, god konsept, herlig fortellermåte og alt det en god kriminalroman trenger!


 Vindens Skygge - Carl Ruiz Zafón

(Bokelskere.no)


Daniel er 10 år og er med faren som er antikvar til en bygård i Barcelona. Her finner han en spennende bok som skal forandre livet hans. Forfatteren av boken ble myrdet mange år tidligere og selv om Daniel får mange tilbud om å selge boken velger han å beholde den. Årene går og uforklarlige hendelser skjer rundt ham. Han forfølges av en mann uten ansiktstrekk og nå blir han ført inn blant ukjente steder og personer i det gamle Barcelona.













En god del år siden jeg leste denne nå, men fremdeles er den godt plantet i minnet. En herlig og vemodig bok som setter spor. Den er magisk på mange måter og kunne godt å tatt den med meg til en øde øy og lese den om igjen. Har også oppfølgeren Englenes spill. Den har stått lenge ulest i hylla nå, men har ikke våget å åpne den ennå for jeg er redd den ikke kan måle seg med Vindens Skygge!

Shantaram - Gregory David Roberts

(Bokelskere.no)


I 1978 ble Greg Roberts dømt til 20 års fengsel for å ha ranet en rekke banker. To år senere rømte han fra et av Australias sikreste fengsler og ble landets mest ettersøkte mann de neste ti årene. Åtte av disse årene tilbrakte han i Bombay. Denne boken tar utgangspunkt i forfatterens opplevelser fra livet på rømmen; et liv i randsonen av hva et menneske kan tåle.













Husker hvor skeptisk jeg var til denne boka. Den fikk mye oppmerksomhet, "alle" sa hvor bra den var og jeg var litt i tvil om det var en bok for meg. Leser ikke så mange bøker fra det virkelige liv, reiseskildringer osv ... men gjett om jeg er glad jeg ga denne boka en sjanse selv om den er nesten på 100 sider. En av de vakreste og mest spennende bøkene jeg har lest de siste månedene. Deler av boka er basert på forfatterens liv og du verden for en fascinerende fyr! På en øde øy har jeg godt ha tenkt meg å lese denne mursteinen på nytt igjen. Da hadde jeg i alle fall hatt anledning til det.

 Veien - Cormac McCarthy

(Bokelskere.no)


Boken er en dystopisk skildring av mennesker som er overlatt til sin egen skjebne. Etter den store katastrofen må far og sønn finne veien sørover i håp om at redningen kanskje er der ute et sted. Til fots langs veien i en utbrent post-apokalyptisk verden er ingenting sikkert, men de har hverandre. Romanen er filmatisert.













En kort bok med mye innhold. For ikke å snakke om hvor dyster den er, men det er uten tvil en uforglemmelig bok. En av mine favoritter og den hadde fått plass i reisekofferten min.

Dette er bøkene jeg ville ha tatt med meg på øde øy av forskjellige grunnner. Kanskje litt mange, men jeg ville nok ha funnet en måte å få plass til dem uansettt kjenner jeg meg selv rett:-)

Her kan dere finne hvilke bøker andre ville ha tatt med seg på øde øy.

Ellers vil jeg ønske dere en riktig god 17.mai feiring. Jeg har ikke langhelg, må nok dessverre jobbe på fredag, men sånn er det bare. Har i det minste fri i morgen:-)

4 kommentarer:

  1. Så fin liste med bøker:) Håper jeg kommer drivende til din øy, mye jeg kunne tenkt meg å lese her:) Har ikke lest noen av disse, men vindens skygge har jeg i bokhylla så den skal jeg kast meg over om ikke så alt for lenge:) Gratulerer med dagen:) Og ha en fin dag med nevøen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Anbefaler gjerne Vindens Skygge. Den er vemodig og fin på mange måter. Den setter i alle fall spor etter seg. Det er sikkert.
      Gratulerer med dagen til deg også! Håper du også hadde en fin feiring:-)

      Slett
  2. Flotte bøker du har valgt. De fleste tror jeg faktisk min bedre halvdel ville hatt med seg på en øde øy. Shantaram hadde vært mitt valg :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, dere kunne ha delt på bøkene:) Ha en fin kveld:) Og klem tilbake.

      Slett