29. oktober 2007

Berlinerpoplene av Anne B Ragde

Nå er det veldig lenge siden sist jeg skrev. Mye skyldes av noen intense uker på skolen og jeg har ikke tid til å lese så mye som før, men jeg prøver så godt jeg kan. Og etter at den forrige linken min plutselig en dag nektet å virke, så har jeg mistet litt av gnisten til å forberede en ny I bokhylla blogg. Jeg følte meg snurt med tanke på hvor mange bøker jeg hadde skrevet om i den forrige. Så jeg håper inderlig ikke at denne linken ikke plutselig nekter å virke for da gir jeg opp - rett og slett. Men nok om det. Orker ikke å syte mer nå. etter mye nøling har jeg nå pløyd meg gjennom Berlinerpoplene som ga Anne B Ragde en skikkelig karrierehopp. Grunnen til at jeg nølte med å lese denne, var at alle snakket om den og akkurat som Da Vinci koden var jeg lei av å høre om den samme boka hele tiden. Men til slutt tok jeg motet til meg og leste den. Den størte grunnen til at jeg til slutt ville lese denne boka, var at handlingen foregår på Byneset, noe som er artig for meg, siden jeg bor rett over fjorden. Pluss at jeg er godt kjent på Byneset siden jeg har en del slektninger, blant annet besteforeldrene mine bodde der og jeg har en del tanter og onkler og søskenbarn der. Jeg har ikke tenkt å skrive så mye om handlingen. Regner med at de fleste følger med på tv - serien som går for tiden eller allerede har lest boka for lenge siden. Vil bare si at det er en vittig og dramatisk handling som kunne ha skjedd hvem som helst. Jeg tror det er derfor Anne B Ragde har solgt så mye. Hun skriver om mennesker som kunne ha vært både meg og deg, om hverdagsproblemer og hvordan livet kommer til å forandre seg når en i familien dør. Hun skriver lett og flytende. Det er ikke noe i veien med fantasiene. Etter å ha lest denne kommer jeg nok til å lese Eremittkrepsene og Ligge i grønne enger også. Syns serien også er veldig bra i forhold til den første boka. Jeg kjenner igjen personene og stemningen. Skuespillerene gjør en fantastisk jobb. Den mest kjente av dem er nok Bjørn Sundquist, han som er kjent for å spille politietterforsker Konrad Sejer gjennom Karin Fossums kriminalbøker. Brukte ikke lenge på denne boka og serien er en fryd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar