10. desember 2023

Månedens Bokanbefaling (november)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Twisted Ones av T. Kingfisher, The Nesting av C.J. Cooke og Silver Nitrate,  er fra egen boksamling
 
 

I november leste jeg disse bøkene:

Lest og hørt i kronologisk rekkefølge:
 
 
Natthuset - Jo Nesbø
 
Nattens bok - Jørgen Brekke

The Twisted Ones - T. Kingfisher

The Nesting - C.J. Cooke

Store små eventyr - Andreas Veie-Rosvoll

Silver Nitrate - Silvia Moreno-Garcia

Draug - Christoffer Lamøy


Nok en langdryg måned er over, og den var veldig langdryg også. En måned mellom "festlighetene" Halloween og jul. November er på en måte bare en dødmåned. Men har ikke noe i mot det, da det fremdeles er mørketid og kaldt.


I november ble 7 bøker lest. 3 bøker mindre enn i oktober

0 av 6 planlagte bøker, men er godt i gang med to av dem. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese, siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i november. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese. 

Som sagt ble ingen planlagte bøker lest, så dette punktet utgår denne gang

Bøker jeg begynte på før november: Natthuset av Jo Nesbø, Nattens bok av Jørgen Brekke, The Twisted Ones av T. Kingfisher, The Nesting av C.J. Cooke og Silver Nitrate av Silvia Moreno-Garcia.

Det ble også litt smuglesing. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på denne siden mens jeg leste dem: The Twisted Ones av T. Kingfisher, Silver Nitrate av Silvia Moreno-Garcia og Draug av Christoffer Lamøy.

I november ble det bare en femmer.


Og hvilken bok likte jeg best i november?

 

 
Silver Nitrate - Silvia Moreno - Garcia

Min andre bok av henne. Leste Mexican Gothic i 2020 som jeg likte like godt. Hun er god på stemning og relasjonsbeskrivelser. Denne gang er det også i Mexico City, men på 90 - tallet.

Den er om Montserrat som er sound editor, og kampen om jobb er hard i bransjen hun jobber i. Det er vanskelig for en kvinne å få seg en jobb, også på den tiden. Hun har bestemkompisen Tristán og de har vært venner siden barndommen. De har litt følelser for hverandre, eller er på en måte avhengig av hverandre, men innrømmer det ikke. Han var en såpeoperastjerne, men etter en stygg bilulykke som tok livet av kjæresten hans, har han bare fått roller som dubbing. En som låner stemmen sin til filmer og serier. Stemmeskuespiller er hva man skal kalle det. I leilighetbygget han bor i, viser det seg at han er nabo med en kjent horror filmskaper, som inviterer dem på middag. De blir raskt kjent med hverandre og han forteller dem om en uferdig film. Det skal visstnok hvile en forbannelse over den uferdige filmen, og han spør dem om de kan hjelpe ham med å lage den uferdige delen for å bli kvitt forbannelsen ...

Dette er ingen skremmende bok med mye tempo. Det er en bok som tar seg god tid, og det er mye dialog, som jeg syntes var interessant. Jeg likte boka fordi det er snakk om filmindustrien, spesielt innen horror fra gullalderen, og jeg liker gammeldagse filmer. Jeg liker dem bedre enn filmene vi lever med nå. Så selv om det var mye prating, hadde jeg ikke noe i mot det, og syntes også det var spennende å bli kjent med Monsterrat som jobber i  et mannsdominert miljø, og å få seg en jobb innen hennes felt er en hard kamp. Liker også kombinasjonen okkultisme og filmmiljø. Sier ikke nei til det. Fascinerende bok på mange måter.

Anmeldelse kommer.


Andre bøker jeg gjerne vil anbefale, er:

The Twisted Ones: Mouse, som heter Melissa, blir enig med faren sin om å rydde i dødsboet til bestemoren sin. Selv om hun bodde de siste årene i et hjem for eldre, har hun likevel etterlatt seg mye rot, da hun var en hamstrer. Mouse tar med seg hunden Bongo, og blir der på ubestemt tid. Huset ligger øde til i et skogsområde med få naboer som er igjen, de andre har dratt for å bo i byen. 

Mouse hadde ingen nært forhold til bestemoren sin da hun var en smule slem, ikke bare med henne, men alle. Hun finner en dagbok i rotet som tilhørte, ikke hennes bestefar, men mannen hun ble sammen med etter bestefaren. I boka er det mye rabling om noe mystisk i skogen og ting som ikke henger sammen.  Under en luftetur med hunden, legger hun selv til merkelige ting i skogen som var nevnt i boka, og hva er denne bankingen hun ofte hører, og skikkelsen hun ser i vinduet? Hun blir fortrolig med en nabokvinne, og sammen prøver de å nøste i det hele, men er det trygt?

Jeg ble ikke helt begeistret over fortellerstemmen til Kingfisher som var noe snodig. En setning ble hele tiden gjentatt midt i en side ganske ofte, og karakteren hadde en noe rar humor. Men likte handlingen frem mot de siste nitti sidene, da det ble for mye fantasy. Har ikke noe i mot horror blandet med fantasy, men liker det ikke særlig når fantasydelen overtar horrordelen, på en måte. Likte ikke helt retningen handlingen tok, men bortsett fra det var det en bok med mye mystikk og atmosfære.


Hele anmeldelsen kan leses her.


Bøker som var helt ok:

Hei, hyggelig at du fremdeles leser.


Store små eventyr: Karrieren til Charlotte henger i en tynn tråd. Journalistverdenen er hard, og ikke nok med det, hun må hjem siden faren hennes er død. Faren hennes var en kontroversiell og elsket filmskaper, men selv hadde hun ingen bånd til ham. Hun vet at jobben hennest står i fare og hun får beskjed om å skrive om faren hvis hun har et ønske om å beholde jobben. Spørsmålet er om hun er villig til å gjøre det? Samtidig må hun overleve noen dager hjemme, da hun heller ikke er spesielt nære moren eller søsknene sine. Vil hun overleve? 

Mens hun jobber med saken om faren hennes, finner hun en sammenheng som kanskje kan ha noe med en forsvinning for mange år siden. En gutt på hennes egen alder forsvant. Hadde faren hennes noe med det å gjøre?

Boka er tynn, men brukte en god stund på å fullføre den da selv om tematikken var spennende, ble handlingen noe repeterende. Syntes også Charlotte var noe blass å lese om.

Anmeldelse kommer.


Nattens bok: Bøkene av Jørgen Brekke har vært noe vinglete for meg. Har ikke lest alle, men noen. Noen har jeg likt og andre ikke i det hele tatt. Denne er vel midt på treet.

Den er om Elisabet som lever et trygt familieliv og sammen med Jacob har hun to barn. Hun har også et yrke som hun liker. Men en dag dukker denne Sophie opp, og påstår at hun er Jacobs søster, noe som er rart, for han har aldri sagt at han har en søster. De er egentlig halvsøsken, og har samme far som nylig døde, og hun er dukket opp for å delta i begravelsen hans. Men er denne Sophie helt til å stole på?

Samtidig leser man om Stickan, som er en kompis av Jacob. Han har flyktet fra Sverige for å starte et bedre liv, og er redd for at folka han har flyktet fra vil finne ham og datteren hans ...

Interessante perspektiver og partier. Boka nådde aldri helt opp og boka nevner litt om kunstig intelligens. Grunnen er at Brekke har skrevet en liten del i boka ved hjelp av KI. Selv om det er et svært akutelt tema, så er det likevel et tema som ikke interesserer meg spesielt mye. Gode karakterbeskrivelser, men det ble aldri helt spennende.

Anmeldelse kommer.

 

Bøker jeg likte minst i november:

Det var en del bøker jeg ikke likte som jeg leste i november, og sånn er det bare av og til.

Natthuset: Det er ikke en horror, men spenninsroman med noen horrorelementer. Boka er enkelstående, og er om Richard som bor et lite sted i USA. På grunn av at foreldrene hans døde i en forferdelig ulykke, flytter han inn hos tante og onkel. Han er en outsider på skolen, og har to venner som også er outsidere. I området er det et beryktet hus, som fleste steder har, og ungdommene bruker å dikte opp historier om det. En dag da Richard og en kompis telefonringer fra en telefonkiosk, blir Richard vitne til noe grusomt. Kompisen hans blir nemlig spist opp av telefonrøret. Da Richard blir avhørt av politiet om kompisens forsvinning, er det selvfølgelig ingen som tror ham. Ingen tror ham uansett hvor mange ganger han nevner det, og han selv blir mistenkt for forsvinningen. Senere i livet, blir han vitne til flere merkelige hendelser. Er det ham det er noe galt med, eller er det noe alvorlig galt med verden?

Boka er veldig kort, men likevel strevde jeg med å komme meg gjennom den. Jeg likte ikke denne Richard, og selve horrorelementene var noe blasse. Det ble for mye fantasy i grunn, og klarte ikke helt å leve meg inn i handlingen. Det ble for tørt.

Anmeldelse kommer.


The Nesting: Min første bok av C.J. Cooke og denne hørte jeg på lydbok. Lexi sliter med depresjon og tunge perioder. Samboeren hennes ber henne om å flytte ut, da han ikke orker mer av dette. Siden Lexi har kort tid på å flytte, ender hun opp som hjemløs. Ved en tilfeldighet overhører hun en jente snakke om en jobbannonse. En jobb hun vurderer å søke på. Jobben er som barnepike hos en familie som bygger feriehus i Norge, men hun blir overtalt av venninnen om å la det være. Da Lexi får beskjed om å passe på pc'en til denne jenta, som hadde tenkt å søke på denne jobben, stjeler hun både identiteten hennes og CV'n. Nå er Lexi Sophie og søker på jobben som barnepike. Da får hun i det minste et sted å bo, hvis hun får jobben. Noe hun gjør. 

Barnas far, Tom, hyrer Lexi som barnevakt, og de bor i Norge mens han prøver å fullføre feriehuset. Det er bygd i samme område som barnas mor tok selvmord. Det sies at hun tok selvmord, men de snakker aldri om det. Lexi får et nært bånd til døtrene og selv om det isolerte stedet gir henne noe ubehag, prøver hun ikke å tenke på det. Men det tar ikke lang tid før merkelige ting skjer. Samtidig ender den døde morens dagbok opp på rommet til Lexi. Hvem har lagt den der? 

En bok jeg ikke likte i det hele tatt, selv om jeg liker gotisk horror med litt mysterie, men det ble for mye beskrivelser om amming og barnesnakk. Man får vite litt om den døde morens perspektiv, og da var det nesten bare beksrivelser om graviditet og amming. Skjønner det er en naturlig del av livet, men det trenger ikke å overdøve hele handlingen. Og Lexi har mange samtaler med disse døtrene, spesielt Gaia. Skjønner det er for å gi innblikk i hvordan det er å være barnepike, men her var det lange samtaler til det kjedsommelige. Og veldig lite horrorelementer. Jeg var egentlig bare lettet over å bli ferdig med boka, selv om handlingen var lagt til i Norge.

Anmeldelse kommer.

 

Draug: Ikke akkurat en dårlig bok, men er vel altfor forutsigbar for voksne lesere, kanskje?

Den er om Adam som får jula ødelagt for han har planer om å ligge over til en kompis i romjula, hvor han og flere skal game døgnet rundt. I stedet blir han og lillesøsteren Mia med moren til et veldig øde sted langt unna for å besøke bestemoren. Bestefaren deres døde nettopp, og de skal være der for å gi bestemoren støtte og være med i begravelsen. Adam og Mia har ingen nært forhold til besteforeldrene sine da de bor langt unna, og bestemoren deres er svært dement. Hun er skremmende å snakke med og være i nærheten av, fordi Adam ikke vet hvordan hun skal oppføre seg. Dessuten er det dårlig internettilgang der de er, så han får ikke gamet noe særlig, heller. Etter at faren deres døde for noen år siden i en ulykke, har Adam hatt mye av ansvaret for Mia, da moren deres ofte blir noe fraværende og fjern på grunn av sorg og savn. 

Adam aner ikke hva bestemoren hans snakker om, da hun ofte ser på sjøen og snakker om draug. Snart får Adam selv erfare creepy hendelser. Vil det lenger være trygt for dem å være der?

Godt konsept i utgangspunktet, men ble ikke fan av utførelsen. Det var noe barnslig over det hele, og hvor ofte er det vanlig å si storebror i nesten hver samtale? Eller stojebror, som hun sier da hun ikke er gammel nok til å uttale alle bokstavene riktig. Personlig syntes jeg ikke at boka var uhyggelig, men det skal jo mye til ...

 

Siden jeg ikke klarte alle planlagte bøkene for november, blir det en ny strafferunde. Da skal jeg lese en bok som jeg egentlig skulle ha lest i fjor eller lenger bak i tid. Boka til strafferunden denne gang har jeg valgt Økseskipet av Jens Henrik Jensen, som jeg egentlig skulle lese i juni 2021. Det kommer til å ta litt tid før jeg begynner med den fordi en strafferunde er ikke ferdiglest, og minst to har jeg ikke begynt på. Men det er ikke glemt. På grunn av dårlig leselyst i det siste, har ting gått ekstra tregt.

 

Filmer/dokumentarer sett i november:

 


 

 Konferansen (2023)

 Escape Room (2019)

Day of the Dead: Bloodline (2018)

Body at Brighton Rock (2019)

 The House Bunny (2008)

 The Boogeyman (2023)

Carry on Screaming (1966)

 Jenta på bildet (2022)

Kvinnen i vinduet (2021)

 The Meg (2018)

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

True Spirit (2023)

 The Face at the Window (1939)

Passengers (2008)

 Don't Tell Mom the Babysitter's Dead (1991) 

Voyeur (2017)

 


Sett i kronologisk rekkefølge:

 El Hoyo/Hullet (2019)

 Trapped in the Cabin (2023)

 Skyscraper (2018)

 Sister with a Secret (2022)

 Jeepers Creepers: The Reborn (2022)

Beckett (2021)

Broad Peak (2022)

 Hokus Pokus Kosteskaft (1971)

The Worthy (2016)

 Stowaway (2021)

 Buenas noches, diji la Senorita Pájaro (2012)

 Emojifilmen (2017)

Land (2021)

 Un jeu s'enfants (2001)

 The Alpinist (2021)

 

Jeg gjør oppmerksom på at noen av filmene og dokumentarene har 16/18 - års grense!


Serier sett:


One Tree Hill sesong 5

Riverdale sesong 2

Lovleg sesong 2 (den siste)

Slasher: Solstice

Supernatural sesong 1

Melrose Place sesong 6

VGS sesong 2

Keep Breathing (kortserie)

 

Ryggperspektiv av bøkene:

 

En av bøkene er ikke med på bildet, da jeg hørte den på lydbok.


Lydbøker:

The Nesting - C.J. Cooke


Ikke helt den store lesemåneden i november. Det var ikke mange jeg likte, men de jeg likte, likte jeg veldig godt, så ser ikke på det som et stort tap. Ikke alle lesemånedene er like, og det gjør lesingen mer interessant. 👿


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar