16. juli 2023

Kjendiskjæreste 1: Kjendiscrush av Kirsti Kristoffersen - fluffy sommerbok om forelskelse og sosiale medier

Eksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse

      Følgertallet på den lukkede kontoen var mindre enn

antall innlegg, og den hadde masse køddeselfies og bil-

der som sikkert var interne morsomheter i gjengen til Norah.

    - Ingen av mine venner har en sånn, sa jeg, mens

Norah fortsatte å logge inn på enda en konto.

     - Men har du tenkt på at de kanskje har det, men så

bare vet du ikke det.? spurte hun.


Når hele sommerferien går til helvete ...

Urettferdig sommerferie?
Særlig hvis man hadde andre planer og man har foreldre som forandrer på dem. Det skjer med Karoline. Hun hadde sett for seg en herlig sommerferie med bestevenninnen, men på grunn av oppussing hjemme, sender foreldrene henne bort på campingtur med bestemoren. De skal tilbringe sommeren ved Hersjøen Camping. Verre kan det ikke bli. Med laber stemning, blir hun med bestemoren sin da hun ikke har noen valg. På campingplassen begynner hun å henge med Norah, og de blir nysgjerrige da en gutt som heter Mathias dukker opp. Hvem er han?

Samtidig er Karoline dødsforelsket i en gutt som hun følger på sosiale medier, og jo mer hun blir kjent med Mathias blir hun usikker på hvem han er, fordi det føles ut som om det er noe han ikke forteller henne. 

 Det er nok sommerferie for de fleste og mange er ute etter drømmeferien. Denne boka er et godt eksempel på det. Dette er en ungdomsbok med mye følelser, sommerstemning og det å føle seg litt utenfor, spesielt når man bruker sosiale medier. Selv om ting ikke går helt etter planen, kan det skje noe fint eller kanskje ikke noe skjer i det hele tatt, og det blir en vanlig ferie. Karoline får oppleve begge deler. Hun blir kjent med seg selv, hun blir kjent med ukjente følelser, og innser at ikke alle er verdt å forelsket i, for ikke alle er den de utgir seg for å være.

Altfor forutsigbart
Kjendiscrush er første bok i Kjendiskjæreste trilogien. Den er svært lettlest og er delvis om umulig forelskelse som er beskrevet på en god måte, og som mange ungdommer kanskje kan kjenne seg igjen i. For noen voksne kan Kjendiscrush virke vel fluffy og noe utroverdig. For min del ble dette altfor åpbenbart, selv til ungdomsbok å være. Kommer nok ikke til å lese resten av trilogien, da dette ikke er min sjanger eller tema.


(Bakpå):

 

- Jeg heter forresten Mathias, sa han, og plutselig hadde

han snudd seg mot meg og så meg rett i øynene.

Strakk ut hånda gjorde han også, og jeg ble helt satt ut av de

grønne øynene hans som holdt fast i mine.

- Jeg vet det, sa jeg.

- Gjør du? sa han.

Er det mulig, da? Hold kjeft!

Jeg tok hånda hans. Den var varm og tørr og holdt et godt

grep om min.

- Ja? sa han spørrende og hevet øyenbrynene.

Å ja, det var nå jeg skulle svare sånn kjapt og kult hva jeg

het, men hodet mitt var alle steder og ingen steder,

og jeg måtte nesten rive meg vekk fra blikket hans.

- Karoline, med K, sa jeg og kunne bitt av meg tunga med

det samme.


Karoline med K er ei helt vanlig jente fra et helt vanlig 

sted, men forelsker seg i en helt vanlig gutt på

"tvangs-campingtur" med bestemor.


Alt er egentlig helt perfekt, men det er noe Mathias skjuler,

noe han ikke vil si. Kanskje han ikke er helt vanlig likevel?

Det blir forelskelse, det første kysset og masse forviklinger.

Dette er sommeren da alt skjer ...


Kjendiscrush er bok 1

i Kjendiskjæreste-trilogien.


Originaltittel: Kjendiscrush
Forfatter(e):
Kirsti Krisoffersen
Sjanger:
Roman
Målgruppe:
Ungdom
Antall sider:
189
Forlag: Cappelen Damm

Utgitt
:
2022
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
12.10. - 21.10. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
3 Sol, sommer og forelskelse. Noe typisk for voksne, men herlig lesing for ungdom, kanskje?
Tittel
:
3 Noe de fleste kanskje kan kjenne seg igjen i.
Omslag:
2 Ikke helt fan av farge eller "motiv", men det skriker sommer.
Baksidetekst:
2 En smuke skeptisk til boka på grunn av sjanger, men viktig å komme ut av komfortsonen, også. Er heller ikke helt fan av smakebiter på baksiden.
Skrivemåte:
Lettlest, sommerlig og kjedsomhetsfølelsen som var lett å kjenne seg igjen i. Fortellerstemmen er kanskje en smule barnslig?
Favorittkarakter:
Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri:
2 Følte ikke jeg ble så veldig godt kjent med karakterene, men kan jo ha med å gjøre at det er første bok i en triogi.
Slutten:
2 Typisk og kanskje det jeg likte minst med boka. Blir heller ikke nysgjerrig nok til å lese neste bok.
Høydepunkt:
Lettlest, beskriver en kjedelig sommer på en troverdig måte og uskyldig forelskelse.
Lavpunkt: Det hele ble for forutsigbart, og litt lei av at den som minst venter det, kanskje møter en  gutt hun blir interessert i.
Terningkast: 3

Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar